ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 22.01.2018, 15:33
فرمانده کردهای سوریه: روسیه به ما خیانت کرد

فرمانده یگان‌های مدافع خلق کُرد اعلام کرد، روسیه زمانی که به ترکیه اجازه عملیات در عفرین در شمال غرب حلب را داد، در حق کردهای سوریه «خیانت» کرد.

به گزارش ایسنا، سیپان حمو، فرمانده یگان‌های مدافع خلق کرد در مصاحبه با الشرق‌الاوسط فاش کرد پس از اینکه خلوصی آکار، رئیس ستاد مشترک ترکیه برای جرح و تعدیل نهایی عملیات «شاخه زیتون» در عفرین، سفری به مسکو داشت، این مقام کرد نیز دو روز به مسکو سفر کرد و با والری گراسیموف، رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه و مسئولان دستگاه اطلاعات این کشور دیدار داشت.

حمو گفت: طرف روسی به ما اعلام کرد که ترکیه حق دارد از امنیت مرزهای خود دفاع کند و گراسیموف اعلام کرد که نظامیان روس از عفرین به سمت تل رفعت در حومه حلب عقب‌نشینی می‌کنند و ارتش روسیه در عملیات ترکیه مداخله نخواهد کرد.

وی افزود: ما خواهان پشتیبانی هوایی شده و اینکه به ترکیه اجازه حمله به ما داده نشود، اما روس‌ها موافقت نکردند. در حال حاضر اوضاع بد است و حملات ادامه دارد و این حملات طی ۲۴ ساعت گذشته متوقف نشده است.

سیپان حمو خاطرنشان کرد: روسیه نه تنها با ترکیه تبانی کرده، بلکه خیانت کرده و فریب داده است.

وی گفت که طی سفر اخیر احساس کرد که موضع روسیه نسبت به سفرهای پیشین تغییر کرده است و روس‌ها درمورد گروه‌های میانه‌رو مخالف سوری و حق ترکیه برای تامین امنیت مرزهایش صحبت می‌کردند.

این مقام کرد خاطرنشان کرد: آنها هم‌چنین مساله حزب کارگران کردستان و حق ترکیه برای نبرد با این حزب را مطرح ساختند، ما به آنها گفتیم که نیروهایی از حزب کارگران کردستان در بین ما حضور ندارند.

همچنین این سوال را پرسیدیم که روس‌ها در هنگام حضور طولانی مدت خود در عفرین چه می‌کردند؟ مسئولان روس یک شبه مواضع خود را تغییر دادند و درمورد تصمیم پوتین صحبت می‌کردند. من با این باور از مسکو بازگشتم که روسیه بخشی از توطئه علیه ما شده است.

مسکو چندین بار از حمایت از «فدرالی شمال» سوریه صحبت کرده و همچنین بر دمشق برای گفتگو با نظام‌های خودمختار کردها در شمال سوریه اعمال فشار کرده بود. در پیش‌نویس روسی قانون اساسی سوریه بر حقوق کردها و دولت‌های محلی تاکید شده و آمده است که مسکو تمایل دارد اتحادیه دموکراتیک کردها، شاخه سیاسی یگان‌های مدافع خلق کرد، در کنفرانس گفتگوی سوری در سوچی در اواخر ماه مشارکت کند که آنکارا با این مساله مخالفت کرد.

حمو گفت: رهبرانی از یگان‌های مدافع خلق کرد تماس‌هایی با مسئولان امنیتی و نظامی در دمشق داشتند و آنها به ما اعلام کردند که خواهان برخورد با ترکیه هستند و آنها بیانیه‌هایی را منتشر کردند اما به ما گفتند که روسیه به آنها اجازه این کار را نمی‌دهد.

وی افزود: دلیلی برای میانجی‌گری روسیه و دیدار در پایگاه حمیمیم روسیه وجود ندارد، تماس‌هایی با دمشق وجود دارد اما مسکو با آنکارا همسو است و به رهبری سوریه اجازه پاسخ به این تعدی ترکیه را نمی‌دهد.

این مقام کرد پیشروی نیروهای مورد حمایت ترکیه به شهر منبج که در آنجا آمریکا پایگاه نظامی کوچکی را برای حمایت از نیروهای سوریه دموکراتیک ایجاد کرده است، بعید دانست.

سیپان حمو افزود: روسیه یک مرکزی در منطقه عریما در جنوب منبج دارد که ممکن است روس‌ها به ترکیه اجازه رسیدن به آنجا را بدهند.

وی با اشاره به اینکه ائتلاف بین‌المللی ضد داعش اعلام کرده است که عفرین در دامنه مناطق عملیات نظامی ائتلاف آمریکایی نیست، افزود: این موضع از دیرباز از سوی ائتلاف آمریکا اتخاذ شده بود و آنها به ما گفتند که عفرین تحت نفوذ روسیه است.

در همین حال، این مقام کرد در مصاحبه با پایگاه خبری «هاوار» گفت: روسیه با سیاست‌ها و ایستادگی‌اش در کنار ترکیه نشان داد که در جبهه متخاصم با مردم ما قرار دارد.

وی گفت: روسیه به اصولی پایبند نیست. ما توافق‌هایی با روسیه داشتم اما روسیه یک شبه به این توافق‌ها بی توجهی کرد و به ما خیانت کرد. این تغییر نشاندهنده دروغ بودن مواضع روسیه است. روسیه کشوری است که به دنبال تجارت است و مشخص است که روسیه با ترکیه درخصوص برخی از مسائل توافق یافته و آنچه را که از ترکیه می‌خواسته است، به دست آورده، به همین دلیل موضع روسیه در حال حاضر موضعی است که در آن پایبندی به اصول وجود ندارد.


روسیه به کردهای سوریه درباره حمله ترکیه هشدار داده بود

سه تن از مقامات کرد سوریه فاش کردند، ارتش روسیه به آنها پیشنهاد داده‌ بودند تا به منظور جلوگیری از حمله نظامی ترکیه، کنترل منطقه عفرین در شمال غرب سوریه که تحت کنترل کردهاست را به دولت دمشق واگذار کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، ترکیه اخیرا برای کنترل بر منطقه عفرین در شمال غرب سوریه که تحت کنترل یگان‌های مدافع خلق کرد است، دست به یک عملیات نظامی در خاک سوریه زده است. آنکارا یگان‌های مدافع خلق را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان ترکیه موسوم به پ.ک.ک می‌داند.

بادران سیا کرد، یکی از مشاوران هیات اداره مناطق کردنشین شمال سوریه که به شکل مداوم با مقامات آمریکایی و روس دیدار می‌کند، گفت: مقامات روسیه به فرماندهان یگان‌های مدافع خلق پیشنهاد داده بودند تا به منظور جلوگیری از حمله ترکیه کنترل منطقه عفرین را به دولت دمشق واگذار کنند.

یکی دیگر از مقامات ارشد کرد در شمال سوریه به شبکه تلویزیون «کردیش استرک» گفت: چند روز قبل از حمله ترکیه به منطقه عفرین دو نشست برگزار شد که در جریان‌ آن مقامات روسیه از یگان‌های مدافع خلق خواستند تا با محول کردن کنترل عفرین به دولت دمشق در این جریان همکاری کنند.

الهام احمد، یکی دیگر از مقامات کرد سوریه مسکو را مسئول حمله به منطقه عفرین دانست و گفت: روس‌ها به کردها دو هشدار دادند یکی اینکه کنترل منطقه عفرین را به دولت دمشق واگذار کنند و یا اینکه با حمله ترکیه روبه‌رو شوند.

عفرین منطقه‌ای است که توسط نیروهای دولت دمشق و شورشیان تحت حمایت ترکیه محاصره شده است. این منطقه در شمال و غرب نیز با ترکیه هم‌مرز است.

تمامی این مقامات گفتند که یگان‌های مدافع خلق این پیشنهاد را رد کرده و متعهد شدند تا در برابر حمله ترکیه مقاومت کنند.

سیا کرد که هفته گذشته با مقامات آمریکایی دیدار داشت، گفت: آمریکایی‌ها با درخواست از آنکارا تلاش کرده‌اند تا مانع این حمله شوند اما ترکیه تصمیم گرفت این حمله را انجام دهد.

این در حالی است که مقامات روسیه هنوز در این رابطه هیچ اظهارنظری نکرده‌اند.

آمریکا از ترکیه درخواست کرده تا خویشتن‌داری پیشه کرده و اطمینان دهد که حمله نظامی‌اش به منطقه عفرین از نظر زمانی و وسعت محدود است.

هدر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز یکشنبه در بیانیه‌ای از ترکیه خواست تا با وسواس زیاد از تلفات غیرنظامی جلوگیری کند.

وی گفت: واشنگتن از تمامی طرفین می‌خواهد تا تمرکز خود را بر هدف اصلی یعنی شکست گروه تروریستی داعش معطوف نگه دارند.

حمایت آمریکا از نیروهای کرد سوری که ترکیه آنها را تروریست می‌داند باعث ایجاد تفرقه و اختلاف میان این دو متحد ناتو شده است. یگان‌های مدافع خلق اصلی‌ترین متحد آمریکا در مبارزه با داعش در سوریه هستند.

حمله نظامی ترکیه به منطقه عفرین روز شنبه و در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به تصمیم آمریکا برای تشکیل یک نیروی امنیت مرزی 30 هزار نفری در مرز سوریه با ترکیه صورت گرفت.

هدر نائورت در ادامه این بیانیه گفت: آمریکا به حمایت از نگرانی‌های امنیتی ترکیه ادامه می‌دهد اما ما به شدت نسبت به وضعیت شمال غرب سوریه به ویژه درد و رنجی که غیرنظامیان بی‌گناه متحمل هستند، نگران هستیم.