ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 14.01.2018, 9:50
پیکر سارو قهرمانی در سنندج به خاک سپرده شد

«کمیته پیگیری بازداشت‌های ۹۶» اعلام کرد که سارو قهرمانی شهروند سنندجی «پس از ۱۱ روز بازداشت احتمالا کشته شده است».  اداره اطلاعات سنندج صبح روز شنبه ۲۳ دی (۱۳ ژانویه) پیکر او  را به پدر و مادرش تحویل داد. مراسم خاکسپاری او با حضور پدرومادرش  و بدون حضور دیگر اعضای خانواده برگزار شد.

پیکر سارو قهرمانی، ۱۱ روز پس از ناپدید شدنش در اعتراضات سنندج، از سوی اطلاعات این شهر بدون هیچ توضیحی به خانواده‌اش تحویل داده شد. پیکر این جوان همراه پدر و مادرش توسط آمبولانس  به بهشت محمدیه سنندج اعزام و بدون حضور دیگر اعضای خانواده به خاک سپرده شد.

سارو قهرمانی ۲۴ ساله بود و یک بار در سن ۱۸ سالگی به اتهامات سیاسی و امنیتی بازداشت شده و یک ونیم سال دوران محکومیت خود را پشت سر گذاشته است.

او در جریان اعتراضات اخیر  در سنندج بازداشت می‌شود و پس از ۱۱ روز بی‌خبری به خانواده‌اش اطلاع داده می‌شود که او فوت کرده است. به گفته مادر سارو قهرمانی، بر روی بدن او آثار ضرب و جرح وجود داشته است.

چند روز پیش فوت سینا قنبری در زندان اوین تایید شد. مدیر کل زندان‌های استان تهران ادعا کرد سینا قنبری، ‌۲۲ ساله خودکشی کرده است. در روزهای اخیر بسیاری از فعالان از «تکرار سناریوی کهریزک» ابراز نگرانی کرده و خواهان اطلاع‌رسانی شفاف درباره وضعیت بازداشت‌شدگان شده‌اند.

در سوله‌های کهریزک به بازداشتگاه معترضان ۱۳۸۸ تبدیل شده بود چندین نفر در اثر شکنجه و وضعیت نامناسب بازداشتگاه کهریزک جان خود را از دست دادند.

در اعتراض‌های ده روز نخست دی‌ماه در بیش از ۸۰ شهر ایران نزدیک دست‌کم ۲۱ نفر کشته و حدود ۳۷۰۰ نفر دستگیر شدند. تا کنون مرگ سه نفر از بازداشت‌شدگان در زندان‌ها تایید شده است اما نسرین ستوده، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با رسانه‌ها خبر از مرگ پنج معترض داده است.