ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 05.01.2018, 10:50
جلسه اضطراری شورای امنیت درباره اعتراض‌ها در ایران

شورای امنیت سازمان ملل به دنبال درخواست آمریکا قرار است جلسه‌ای اضطراری تشکیل دهد تا اعتراض‌های خیابانی در ایران و چگونگی برخورد حکومت با این اعتراض‌ها را بررسی کرده و در قبال آن موضع‌گیری کند.

قزاقستان که در حال حاضر ریاست ادواری شورای امنیت سازمان ملل متحد را بر عهده دارد، اعلام کرد که اعضای این شورا روز جمعه (۵ ژانویه / ۱۵ دی) ساعت سه بعدازظهر به وقت محلی شرق آمریکا در جلسه‌ای اضطراری حضور می‌یابند.

در این جلسه اضطراری که به درخواست آمریکا برگزار می‌شود، قرار است اعتراض‌های خیابانی روزهای اخیر در ایران و نحوه برخورد حکومت جمهوری اسلامی با این اعتراض‌های گسترده مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در قبال آن موضع‌گیری شود.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل‌، تصریح کرد که که کشته‌ها و بازداشت‌ها در جریان اعتراض‌های خیابانی در ایران باید هم در شورای حقوق بشر سازمان ملل و هم در شورای امنیت این سازمان طرح شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

برگزاری جلسه‌ای اضطراری مشروط بر موافقت دست‌کم ۹ عضو از ۱۵ عضو شورای امنیت است، افزون بر آنکه در این راستا هیچ عضوی از حق وتو برخوردار نیست.

انتقاد روسیه از درخواست آمریکا

درخواست آمریکا برای تشکیل جلسه‌ای اضطراری در ارتباط با رویدادهای اخیر در ایران با انتقاد روسیه روبرو شده است.

سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه، از “پیشنهادی زیان‌آور و غیرسازنده” سخن گفت و تأکید کرد: «به باور ما شورای امنیت سازمان ملل در ارتباط با این موضع هیچ نقشی بازی نمی‌کند و وضعیت داخلی در ایران و [وظایف] شورای امنیت به هم هیچ ربطی ندارند.»

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، از آغاز اعتراض‌های خیابانی در ایران تا کنون چندین بار از حکومت جمهوری اسلامی انتقاد کرده و آن را “خشن و فاسد” خوانده است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه (۴ ژانویه / ۱۴ دی) بار دیگر رسما پشتیبانی خود را از معترضان در ایران ابراز کرد. هثر نائورت، سخنگوی این وزارتخانه، در واشنگتن گفت: «ما موارد مرگ و همچنین برخورد خشونت‌آمیز با تظاهرکنندگان را به‌شدت محکوم می‌کنیم.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما قربانیان رژیم را خطاب قرار می‌دهیم و به آنان می‌گوییم: شما فراموش نخواهید شد.»

طرح قطعنامه حمایت از اعتراضات در سنای آمریکا

روز پنجشنبه سناتور باب کورکر رییس جمهوری خواه کمیته روابط خارجی سنا به همراه با عضو ارشد دموکرات این کمیته سناتور باب کاردن قطعنامه‌ای را در سنای آمریکا طرح کردند که به دنبال حمایت از معترضان در ایران است.

بر اساس متن این طرح نویسندگان:

* از دولت ایران می‌خواهند حق آزادی بیان، مذهب، مطبوعات، و برگزاری اجتماعات شهروندان خود را به رسمیت بشناسد.

* نقض گسترده حقوق بشر توسط حکومت ایران را محکوم می‌کنند.

* به حکومت ایران هشدار می‌دهند از اقدامات تنبیهی یا خشونت علیه معترضان در تظاهرات مسالمت آمیز استفاده نکنند.

* از رییس جمهوری، وزیر امورخارجه و سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد می‌خواهند جلسه‌ای اضطراری در شورای امنیت برای بررسی اعتراضات ایران برگزار کنند و نقض گسترده و سازماندهی شده حقوق بشر توسط دولت ایران را در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد مطرح کنند.

* از دولت ایران می‌خواهند با ورود گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد موافقت کند و با او همکاری کند.

* از رییس جمهوری و وزیرامورخارجه آمریکا می‌خواهند جامعه بین‌الملل را متقاعد کنند تا نقض حقوق بشر را در در دستور مذاکرات رسمی یا غیررسمی خود با ایران یا درباره ایران قرار دهند.

منابع: دویچه وله، بی بی سی