ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.01.2018, 9:36
باید شرایط برگزاری تجمعات مسالمت آمیز را فراهم شود

حکومت ایران باید به خشونت پایان داده و شرایط برگزاری تجمعات مسالمت آمیز را فراهم کند

۱۲ دیماه ۱۳۹۶ - کمپین حقوق بشر در ایران امروز در بیانیه ای خواستار این شد که دولت ایران و نیروهای امنیتی حکومتی بلافاصله به سرکوب خشونت آمیز اعتراضات سراسری که تا کنون به مرگ حداقل ۲۱ نفر منجر شده پایان دهند.

کمپین حقوق بشر در ایران گفت که حکومت ایران باید به حق مردم ایران نسبت به آزادی تجمعات و ابراز عقیده که در قانون اساسی ایران تضمین شده است احترام بگذارد و نسبت به مسئولیت خویش در مورد محافظت از کلیه شهروندان خود که مشغول اجرای این حقوق هستند اقدام کند.

در تاریخ ۱۲ دی‌ماه، رهبر ایران آیت الله علی خامنه ای “دشمنان” خارجی ایران را به دلیل ناآرامی‌های اخیر ایران سرزنش کرد.

هادی قائمی، مدیر کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «مردم ایران و کسانی که در اعتراضات مسالمت آمیز دخیل هستند «دشمن» نیستند. اینکه خامنه‌ای ناآرامی‌ها را کار “دشمنان خارجی” می‌خواند یک پاسخ سطحی است که نارضایتی‌های مشروع ملی را نادیده می‌گیرد.»

وی افزود: «تسری سریع ناآرامی‌ها نشان می‌دهد که شرایط تا چه حد قابلیت اشتعال پیدا کرده و احتمال سرکوب بیشتر، بسیار نگران کننده است.»

از آغاز اعتراضات در شهر مشهد در تاریخ ۸ دی‌ماه ۱۳۹۶، ناآرامی‌ها به سرعت به سراسر کشور تسری یافته است. نیروهای امنیتی با خشونت کشندۀ روزافزون به این اعتراضات پاسخ داده اند و در تاریخ ۱۱ دیماه ۱۳۹۶، حسین ذوالفقاری، معاون وزارت کشور ایران در امور امنیتی گفت تنها در تهران ۴۰۰ معترض دستگیر شده اند و افزود: «بیش از ۹۰درصد کسانی که در صحنه این ناآرامی‌ها دستگیر شده‌‌اند، جوان و نوجوان هستند که میانگین سنی آنها زیر ۲۵ سال است و قاطبه آنان سابقه دستگیری و بازداشت قبلی ندارند.»

کمپین حقوق بشر در ایران به شدت در مورد وضعیت صدها معترضی که در سراسر کشور مورد بازداشت قرار گرفته‌اند نگران است و خواستار آزادی فوری آنهاست. نیروهای امنیتی ایران پیشینه ای طولانی در بدرفتاری و شکنجه بازداشت شدگان سیاسی دارند.

اعتراضات اقتصادی، سرکوب سیاسی و فساد، نسل کاملا جدیدی از اعتراض کنندگان را به خیابانها آورده اما ماه‌هاست که زمزمه‌های نارضایتی و اعتراضات کارگری در ایران شنیده می‌شود.

هادی قائمی گفت: «روحانی در مورد حق مردم نسبت به اعتراض سخن می گوید، اما او سالهاست که از بیان نیازهای دانشجویان، زنان، کارگران و سایرین از طریق حضور تجمعات مسالمت آمیز مخالفت می کند.»وی افزود: «این در حیطۀ اختیار روحانی است که اجازه صدور این مجوزها را بدهد و روشن است که صبر مردم با وعده های توخالی در حال تمام شدن است.»

کمپین حقوق بشر در ایران از جامعه بین المللی می‌خواهد تا از حکومت ایران بخواهد که امنیت اعتراض کنندگان و حق آنان نسبت به اعتراضات مسالمت آمیز را تضمین کنند.