ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 30.12.2017, 17:12
حمايت آمريكا از تظاهرات معترضان در ايران

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با انتشار بيانيه‌اى از تظاهرات مسالمت‌آمیز در ایران حمايت كرده و بازداشت معترضان را محکوم کرده است.

وزارت خارجه آمریکا روز جمعه (۲۹ سپتامبر/ ۸ دی) به وقت محلی با صدور بیانیه‌ای در آن نوشت:

«ما گزارش‌ها در مورد اعتراض‌های متعدد و مسالمت‌آمیز شهروندان ایرانی در سراسر کشور را دنبال می‌کنیم. رهبران ایران از یک کشور ثروتمند و با تاریخ و فرهنگ غنی کشوری ساختند که صادرات عمده‌اش خشونت، خونریزی و هرج و مرج است. همانطور که پرزیدنت ترامپ گفته است، بزرگترین قربانیان رهبران ایران خود مردم ایران هستند.

ایالات متحده دستگیری تظاهرات کنندگان مسالمت‌آمیز توسط حکومت ایران را محکوم می‌کند. ما از همه کشورها می خواهیم که بطور علنی از مردم ایران و مطالباتشان برای حقوق اساسی و پایان فساد حمایت کنند،»

در ۱۵ ژوئن ٢۰۱۷، وزیر خارجه تیلرسون در کنگره گفت که «از عناصر داخل ایران که منجر به تغییر مسالمت آمیز حکومت شوند» حمایت می‌کند. آن عناصر قطعا آنطور که ما می‌دانیم آنجا هستند. وزیر خارجه امروز حمایت عمیق خود را از مردم ایران تکرار می‌کند.»

همچنين پل رایان، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در توییتی گفته است که آمریکا باید از تظاهرات‌کنندگان در اعتراض‌های مسالمت‌آمیز در ایران حمایت کند. این چهره ارشد حزب جمهوری‌خواه در توییتش نوشته است که این اعتراض‌ها «حاصل رژیمی است که بیشتر بر حمایت از سازمان‌های تروریستی تمرکز دارد تا رسیدن به درد شهروندانش».

***

حمایت ترامپ از معترضان در ایران

رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا در نخستین واکنش به اعتراض‌های گسترده در شهرهای ایران، ضمن حمایت از مردم ایران، خواستار توجه حکومت به مطالبات معترضان شد.

دونالد ترامپ جمعه شب (بامداد شنبه به وقت ایران) بر حمایت از مردم ایران و اعتراض شان، تاکید کرد.

ترامپ در حساب توئیتری خود نوشت: گزارش‌هایی منتشر شده از تظاهرات مسالمت آمیز شهروندان ایرانی، که از فساد رژیم و تلف کردن ثروت ملی برای تامین مالی تروریسم در خارج به ستوه آمده‌اند.

وی افزود: حکومت ایران باید حقوق مردم خود را محترم بشمارد، از جمله حق آنها برای بیان نظراتشان. دنیا به نظاره نشسته است.

پیشتر خانم سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید موضع دولت را اعلام کرده بود.


***

حمایت فرح پهلوی از اعتراض‌های گسترده در ایران

همزمان با سومین روز اعتراض های سراسری در ایران، فرح پهلوی، ملکه سابق و همسر آخرین شاه ایران در پیامی ضمن انتقاد از جمهوری اسلامی ایران، گفت که نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.

خانم پهلوی در یک فایل صوتی که صفحه رسمی وی روی یوتیوب منتشر کرد، گفت ملت ایران بار دیگر بر سختی ها فائق می آیند.

متن کامل پیام شهبانو فرح پهلوی به این شرح است.

«نزدیک به ۳۹ سال است که یوغ بیداد و فساد بر گردن می‌کشید و صبورانه منتظر بودید که شاید گردانندگان به عقل آیند و اوضاع تغییر یابد. فشار تباه‌کاری، اختناق و سوء رفتار گردانندگان از یک طرف و ناامیدی از تغییر وضعیت اقتصادی، به آنجا رسیده که اکنون ملت ایران بار دیگر جایگاه خود را در دنیای مترقی امروز طلب می‌کند. ایرانی پیش‌رو و سربلند، در انتظار این ملت بزرگ است که در طول تاریخ چند هزار ساله‌ی خود نشان داده که توانسته از این سرزمین عزیز نگاه‌داری کند. آرزوی من، آزادی، پیشرفت و سربلندی ملت ایران و یکپارچگی مملکت است. اطمینان دارم ملت ایران که هربار چون ققنوس برپا می‌خیزد، این بار نیز بر سختی‌ها فائق خواهد آمد و نور بر تاریکی پیروز خواهد شد.»

روز جمعه نیز، رضا پهلوی فرزند آخرین شاه ایران در واکنش به اعتراضات در مشهد، در پیامی نوشت: «هم میهنان عزیز، فریاد حق‌طلبانه شما بیانگر آگاهی و دانایی شما است از حقوقتان در اعتراض به ظلم و بی‌عدالتی حاکم بر مملکت. راه چنین است و راهی دیگر جز سر فرود آوردن فرقه تبهکار در مقابل اراده شما نیست.»