ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 29.12.2017, 14:01
ادامه اعتراض‌ها به فقر و فساد در چندین شهر ایران

یک روز پس از تظاهرات در مشهد، صدها نفر نیز در کرمانشاه علیه فقر، گرانی و فساد در ایران دست به تظاهرات زدند. نیروی انتظامی در کرمانشاه با معترضان درگیر شد و گفته می‌شود تعدادی نیز بازداشت شده‌اند.

علاوه بر کرمانشاه اعتراض‌های مشابهی در تهران، اصفهان، رشت، شیراز، همدان، قم، خرم‌آباد و قزوین برگزار شده است.

شعارهای معترضان تقریبا در تمام اعتراض‌های روز جمعه (۸ دی/ ۲۹ دسامبر) مشابه بود. «زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «مرگ بر دیکتاتور»، «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران»، «سوریه رو رها کن، فکری به حال ما کن»، «استقلال، آزادی، جمهوری ایرانی»، «ملت گدایی می‌کند، آقا خدایی می‌کند»، «یا مرگ یا آزادی»، «اسلام را پله کردید، مردم را ذله کردید» از جمله شعارهای معترضان بود.

شاهدان عینی می‌گویند بسیاری از شعارهای اعتراض‌های امروز متوجه آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی بود. در عین‌حال در برخی شهرها مانند رشت، علیه صادق لاریجانی، رئیس قوه قضاییه نیز شعار داده شد. معترضان کرمانشاه علیه حسن روحانی نیز شعار دادند.

در تهران روز جمعه ماموران پلیس و لباس شخصی حضور چشم‌گیری در برخی مناطق شهر داشتند. تصاویری از حضور نیروهای ضدشورش در برخی نقاط مرکزی تهران از جمله میدان ولی‌عصر در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

بازداشت تعدادی از تجمع‌کنندگان در تهران

محسن نسج همدانی، معاون امنیتی استانداری تهران گفته است، تاکنون مجوزی مبنی بر تجمعات مردمی در سطح شهر تهران از سوی استانداری صادر نشده و در صورت برگزاری چنین تجمعاتی از سوی نیروی انتظامی برخورد قاطع صورت می‌گیرد.

معاون امنیتی استانداری تهران هم‌چنین از تجمع‌های محدود در تهران خبر داده است. او به خبرگزاری ایلنا گفته است: «در برخی از میادین تعداد محدود و قلیلی از افراد حضور داشتند که با تذکر دوستانه پلیس صحنه را ترک می‌کردند.»

محسن نسج همدانی از بازداشت چند نفر در تهران خبر داده و گفته است: «در یکی از میادین کمتر از ۵۰ نفر حضور داشتند که تعدادی از افراد پس از تذکر پلیس صحنه را ترک کردند اما تعداد اندکی نیز بودند که علیرغم تذکر پلیس همچنان در میدان باقی ماندند. پس از این مسئله و استعلام پلیس از ما، با حکم قضایی تعداد کمی بازداشت موقت شدند.»

نسج همدانی اضافه کرد: «پلیس پس از ثبت اطلاعات این افراد درصدد است تا در اولین فرصت بازداشت‌شدگان را آزاد کند چون فکر می‌کنیم تعداد زیادی از کسانی که در این گونه تجمعات حضور می‌یابند و بازداشت می‌شوند کسانی هستند که تحت تاثیر فضای تبلیغاتی و رسانه‌‌ای قرار می‌گیرند.»

تظاهرات روز گذشته مشهد نیز با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد و عده زیادی بازداشت شدند. سرپرست دادسرای انقلاب مشهد شمار بازداشت‌شدگان تظاهرات روز پنجشنبه این شهر را ۵۲ نفر اعلام کرد.


گزارش خبرگزاری فارس از تظاهرات روز جمعه در برخی شهرهای ایران

«به دنبال تجمع اعتراضی روز پنج‌شنبه جمعی از مالباختگان موسسات مالی در مشهد که با شعارها و مطالبات اقتصادی مردم همراه شد، امروز جمعه نیز برخی نقاط کشور شاهد تجمعاتی محدود بود.

گزارش خبرنگاران فارس از شهرهای کرمانشاه، رشت، ساری، قم، قزوین و همدان حاکی از آنست که در این شهرها تجمعاتی برگزار شد که بعضا با شعارهای تندی همراه بود.

بیشترین تجمع پیش از ظهر امروز (جمعه) در کرمانشاه گزارش شد که با مداخله پلیس خاتمه یافت.

گرچه رسانه‌های ضدانقلاب تلاش داشتند نشان دهند که مطالبات تجمعات امروز سیاسی است اما گزارش‌های میدانی خبرنگاران فارس، حاکی از آن است که بسیاری از مردم که نسبت وضعیت گرانی‌ها معترض بودند با مشاهده شعارهای سیاسی لیدرهای این تجمعات، ترجیح دادند که با شعاردهنگان همراه نشوند.

به دنبال گرانی‌های اخیر و همچنین ادامه ابهام در وضعیت مالباختگان موسسات مالی و اعتباری، از ماه‌های گذشته تجمعات و تحصن‌هایی در شهرهای مختلف انجام شده که رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی تلاش می‌کنند این مطالبات اقتصادی را سیاسی جلوه دهند.

همزمان برخی از نزدیکان دولت سعی کردند تا این تجمعات را به مخالفان دولت نسبت دهند.

استانداری‌ها و فرمانداری‌های شهرهای مختلف نیز با صدور اطلاعیه‌هایی اعلام کردند که تجمعات امروز فاقد مجوز بوده است.»


تصاویری از تظاهرات روز جمعه کرمانشاه:

تظاهرات در رشت