ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.12.2017, 7:34
اپوزیسیون سوریه: روسیه دشمن سوری‌ها است

اپوزیسیون سوریه دوشنبه ۱۵ دسامبر با کنفرانسی که قرار است مسکو در شهر سوچی درباره بحران سوریه برگزار کند، اعلام مخالفت کرد و روسیه را کشوری «دشمن» توصیف کرد.

به گزارش خبرگزاری‌ها، اپوزیسیون سوریه در بیانیه‌ای، مسکو را به تلاش برای دور زدن روند سیاسی که با نظارت سازمان ملل متحد در شهر ژنو در حال برگزاری است، متهم کرد و افزود: «روسیه در جنایت‌های جنگی روی داده در سوریه دست دارد».

این بیانیه از سوی ۴۰ گروه اپوزسیون سوری از جمله گروه‌های مسلح شرکت کننده در دورهای گذشته مذاکرات صلح ژنو صادر شده است. این گروه‌ها در بیانیه خود تاکید کرده‌اند که روسیه، دولت سوریه را برای دست‌یابی به راه‌حل سیاسی بحران، زیر فشار نمی‌گذارد.

این بیانیه ادامه داده است: «روسیه حتی یک قدم در کاهش رنج‌های سوری‌ها نقش ایفا نمی‌کند و بر نظامی که ادعا دارد ضامن آن است، برای حرکت در مسیر حقیقی با هدف یافتن راه‌حل، فشار نمی‌آورد».

روسیه که پس از دخالت نظامی دو سال گذشته‌اش در سوریه، طرف برتر در این کشور به شمار می‌آید، از پشتیبانی ترکیه و ایران برای برگزاری کنفرانس گفت‌وگوی ملی در شهر سوچی در روزهای ۲۹ و ۳۰ ژانویه برخوردار است.

بیانیه اپوزیسیون سوریه، روسیه را «کشوری دشمن» توصیف کرد که مرتکب «جنایت‌های جنگی» در حق سوری‌ها شده، از نظام بشار اسد پشتیبانی نظامی کرده، از سیاست‌هایش حمایت کرده و به مدت هفت سال، جلوی محکومیت این نظام از سوی سازمان ملل متحد را گرفت.

برخی از گروه‌های اپوزیسیون سوریه هم اعلام کردند که هنوز تصمیم نهایی خود را برای مشارکت در کنفرانس سوچی، نگرفته‌اند.

استفان دی‌مستورا نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه نیز گفت که طرح سروسیه برای برگزاری کنفرانس را باید از راه توانایی‌اش در سهیم شدن در پیش‌بر مذاکرات ژنو که تحت نظارت سازمان ملل متحد برای پایان دادن به جنگ برگزار می‌شود، ارزیابی کرد.

ظاهر و باطن کنفرانس متفاوت است

مخالفان سوریه  مسکو را به تلاش برای انحراف از توجه به مشروعیت بین‌المللی برای دعوت به کنفرانس متهم کردند تا خود را تنها منجی ملت سوریه نشان دهد.

یحیی العریضی، سخنگوی رسمی هیئت عالی مذاکرات سوریه گفته است، در سوریه مخالفت گسترده‌ای با حضور در کنفرانس سوچی دارد.

العریضی افزود: برنامه‌های این کنفرانس در ظاهر یک چیز است و در باطن چیز دیگری است.

وی ادامه داد: ما این تحکم روسیه در این زمینه را محکوم می‌کنیم. هیئت مخالفان اراده ملت سوریه و خواسته‌هایش را مطالبه می‌کند و مناقشه کنفرانس سوچی نیاز به آماده سازی فضا برای همسو شدن با اصول و دستاوردها دارد.

احمد رمضان، رئیس اداره اطلاع‌رسانی «ائتلاف ملی» مخالفان سوریه نیز اعلام کرد، تلاش روسیه برای تحمیل راه حلی بر سوری‌هاست که به نوعی چالشی برای گروه‌های مخالف و کل جهان به حساب می‌آید.

وی گفت: نمی‌توان معاملاتی را قبول کرد که بر خلاف توافقات جامعه جهانی و مصوبات آن و تمایل ملت سوریه باشد.

رمضان تاکید کرد، این معامله روسی در سوچی و غیره از طریق خالی کردن زیر پای مذاکرات سیاسی ژنو تلاشی برای تحمیل قانون اساسی و انتخابات و نظام سیاسی مورد نظر بر سوری‌هاست.

رمضان تاکید کرد، این راه حل مورد نظر روسیه است و هیچ ارتباطی با دموکراسی ندارد. هیچ کس حق ندارد آینده سیاسی سوریه را تعیین کند و اراده این کشور را از بین ببرد.

پیشتر مخالفان سوریه در نشست آستانه گفته بودند، تصمیم خود برای حضور در نشست سوچی را بعد از رایزنی با دیگر گروه‌های مخالف اعلام می‌کنند، این در حالی بود که احمد طعمه، رئیس هئیت مخالفان دعوتنامه‌ای را برای حضور در کنفرانس سوچی دریافت کرده بود.

رژیم اسد از کنفرانس سوچی استقبال کرده و موافق حضور در آن است.

منابع: ‌العربیه، ایسنا