ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 23.12.2017, 14:42
جنایات رژیم اسد با حمایت روسیه و ایران ادامه دارد

بی‌بی‌سی: جان اگلند، مشاور امور بشردوستانه سازمان ملل در امور سوریه گفته است که روسیه و ایران به اندازه کافی همکاری نمی‌کنند تا کودکانی که در مناطق تحت محاصره در نزدیکی دمشق در معرض خطر قرار دارند، از این مناطق خارج شوند.

آقای اگلند به بی بی سی گفته که دو متحد کلیدی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه می‌توانند بر او فشار بیاورند تا اجازه دهد بیش از ۱۳۰ کودک بیماری که در غوطه شرقی هستند برای درمان فوری از این منطقه خارج شوند.

به گفته این مقام سازمان ملل افراد مسلحی که در این مناطق مستقر هستند بر روند تخلیه اثر گذاشته و باعث شده‌اند که کودکان با گرفتار شدن در این منطقه در خطر مرگ باشند.

در همین حال مشاوران بریتانیایی یک موسسه خیریه پزشکی بین المللی در سوریه گفته‌اند که قرار است بشار اسد، درخواست آن‌ها را برای خروج فوری ۷ کودک مبتلا به سرطان از غوطه شرقی مورد نظر قرار دهد.

یکی از این مشاوران به بی بی سی گفته که آن‌ها با دفتر آقای اسد تماس گرفته و به آن‌ها گفته شده که در جریان اوضاع هستند و آقای اسد شخصا در اوایل هفته آینده در این مورد تصمیم‌گیری می‌کند.

این کودکان در بین بیش از ۱۳۰ کودک ساکن در غوطه شرقی هستند که به کمک‌های پزشکی فوری نیاز دارند.

پیشتر اعضای بریتانیایی یک سازمان امدادرسانی خواهان کمک به هفت کودک مبتلا به سرطان در غوطه شرقی در حومه دمشق شدند.

این افراد می‌گویند این کودکان امکان درمان دارند و خواهان آن شده‌اند به آنها اجازه خروج از مناطق تحت کنترل شورشیان در غوطه شرقی داده شود.

غوطه شرقی تحت تسلط شورشیان مخالف دولت بشار اسد است و از سال ۲۰۱۳ میلادی در محاصره نیروهای دولتی قرار دارد.

در چند هفته اخیر آتشباری سنگین توپخانه و حملات هوایی نیروهای دولتی بر این منطقه افزایش یافته است.

گروه‌های امدادی به ندرت اجازه ورود به این منطقه را پیدا کرده‌اند و گفته می‌شود نزدیک به ۴۰۰ هزار نفر از مردم این منطقه که در محاصره نیروهای دولتی هستند با مشکل سرمای طاقت‌فرسا، کمبود دارو و گرسنگی رو‌به‌رو هستند.


کریم؛ نوزاد سوری که سمبل غوطه شرقی شد

آناتولی: کریم، کودک دو ماهه سوری که در حمله توپخانه‌ رژیم اسد به منطقه تحت محاصره غوطه شرقی، مادر و همچنین چشم چپ خود را از دست داده سمبل کمپینی برای شکستن محاصره غوطه شرقی شده است.

کاربران توئیتر در غوطه شرقی با انتشار تصاویری درحالی‌که چشم چپ خود را بسته‌اند به زبان انگلیسی پیام همبستگی با کریم را به گوش جهان رساندند.

اعضای نیروهای دفاع مدنی موسوم به «کلاه سفیدها»، فعالان مدنی و همچنین خواهران نور و اعلا که رنج کودکان سوری را به اطلاع می رسانند نیز تصاویر مختلفی در این زمینه در توئیتر به اشتراک گذاشتند.

مردم کوچه و خیابان نیز در حمایت از این کمپین چشم چپ خود را بسته‌اند. کاربران  نیز در حمایت از کریم و غوطه شرقی پیام هایی با هشتگ «EasternGhouta#» و «SolidarityWithKarim#» منتشر کرده‌اند.

بیش از ۴۰۰ هزار غیرنظامی در غوطه شرقی از ۵ سال پیش تا کنون تحت محاصره رژیم اسد قرار دارند و در شرایط بسیار دشوار سعی می کنند به زندگی ادامه دهند.

تا ماه آوریل سال جاری از طریق قاچاق و راه های مخفی و حفر تونل مواد غذایی اندکی وارد این منطقه می شد، اما پس از آن، رژیم اسد و حامیانش حلقه محاصره را تنگ تر کرده و جلوی ورود دارو و مواد غذایی را گرفتند.

این وضعیت باعث وخامت بیش‌تر شرایط زندگی مردم منطقه شده است. غوطه شرقی بخشی از مناطق کاهش تنش بر اساس توافق میان ترکیه، روسیه و ایران در ۲۲ جولای در آستانه است، اما همواره توسط رژیم اسد هدف قرار می‌گیرد.