ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 22.12.2017, 22:04
خواستار توقف حکم اعدام احمد رضا جلالی هستیم!

اتحاد جمهوریخواهان ایران:
خواستار توقف حکم اعدام احمد رضا جلالی هستیم!

حکم اعدام آقای احمدرضا جلالی، پزشک ایرانی مقیم سوئد، از طرف دیوان عالی قضائی تایید شده و به دنبال آن، فیلم «اعترافات» او نیز از تلویزیون ایران پخش شده است. تایید حکم اعدام آقای جلالی و پخش «اعترافات» او نشان دهنده‌ی عزم دستگاه قضائی جمهوری اسلامی برای اجرای این حکم است.

آقای احمدرضا جلالی از فروردین ماه ۱۳۹۵ تاکنون در زندان است. او در آن تاریخ برای سخنرانی در یک کنفرانس در دانشگاه تهران از سوئد به ایران سفر کرده بود که موضوع آن امدادرسانی در بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، آتش‌سوزی و امثال‌ آن بود. آقای جلالی همان موقع توسط ماموران وزارت اطلاعات دستگیر و روانه زندان اوین شد. او پس از هفت ماه بازجویی در سلول های انفرادی بند ۲۰۹ زندان اوین به بند عمومی منتقل شد و در بهمن ماه ۱۳۹۵ در دادگاه انقلاب به اتهام«همکاری با دول متخاصم» و جاسوسی برای آن ها محاکمه و به اعدام محکوم شد. آذر ماه امسال دیوان عالی کشور این حکم را تایید کرد. بعد از تایید حکم از طرف دیوان عالی کشور فیلمی از «اعترافات» آقای جلالی از تلویزیون پخش شد. در این فیلم آقای جلالی به اتهامات دادستانی تهران در مورد «ارتباط با افسر اطلاعاتی موساد»، انتقال «اطلاعات مرتبط با سایت های نظامی، سازمان انرژی اتمی در ازای دریافت دستمزد …» «اعتراف» می کند.

خانم ویدا مهران نیا همسر آقای جلالی «اعترافات» آقای جلالی و اتهام های منتسب به او را رد کرده و گفته است که شوهرش یک چهره علمی است و این اظهارات زیر فشار از وی گرفته شده است. بنا به اظهارات خانم مهران نیا، آقای جلالی با تهدید به کشتن فرزندانش مواجه بوده است. کارشناسان سازمان ملل متحد  نیز تائید کرده اند که پس از بازداشت احمدرضا جلالی، «برای مدت ده ماه هیچ اتهام رسمی به وی وارد نشده بود و او امکان برخورداری از حقوق خود را نداشت تا اعتبار و مشروعیت بازداشت خود را به چالش بکشد». خود آقای جلالی نیز با انتشار یک فایل صوتی از زندان اتهام جاسوسی برای موساد را رد کرده و تاکید کرده است که اعترافات تلویزیونی تحت فشار اخد شده است.

واقعیت این است که تشکیل چنین پرونده هایی برای ایرانیان مقیم خارج و تبدیل آن ها به جاسوس «دشمن»  برای برخی نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی به یک نوع کسب و کار جهت باج خواهی تبدیل شده است. در زندان های جمهوری اسلامی گرفتن اعترافات خلاف واقع، ضبط مصاحبه هایی از نوع مصاحبه‌ی آقای جلالی و مجبور نمودن افراد به اعترافات دلخواه بازجویان، صدور احکام زندان و اعدام بر پایه این اعترافات یک سنت جاری است. نگهداری افراد در سلول های انفرادی، شکنجه روحی و جسمی، تهدید خانواده و بستگان آنان برای به زانو در آوردن قربانیان دستگاه سرکوب، روال عادی این نوع پرونده سازی ها برای متهمان دستگاه قضائی جمهوری اسلامی است. آقای جلالی بعد از بازداشت، ماه ها از دسترسی به وکیل و ارتباط با خانواده محروم بوده است. در همین مدت هم «اعترافات» او ضبط شده اند.

تشکیل پرونده‌ی برای آقای جلالی بدون رعایت حقوق اولیه ایشان در دسترسی به روندهای قضائی روشن، زیر فشار جسمی و روحی در زندان صورت گرفته است و تنها سند محکومیت ایشان اعترافاتی است که بها توسل به زور و تهدید از ایشان گرفته شده است. اتحاد جمهوریخواهان ایران خواستار لغو حکم اعدام آقای احمدرضا جلالی، بازبینی و بررسی مجدد قضائی پرونده با رعایت همه‌ی حقوق ایشان، از جمله حق دفاع، دسترسی به وکیل مدافع و برخورداری از یک محاکمه‌ی عادلانه است.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۲۱ دسامبر ۲۰۱۷