ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 21.12.2017, 17:48
قطعنامه مخالفت با تغییر وضعیت اورشلیم تصویب شد

۱۲۸ کشور به قطعنامه‌ای در مجمع عمومی سازمان ملل رأی دادند که به موجب آن هرگونه اقدام برای تغییر بافت شهر قدس باطل است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از الجزیره، مجمع عمومی سازمان ملل متحد پیش‌نویس قطعنامه مخالفت با تغییر وضعیت قانونی قدس را تصویب کرد.

بر اساس این گزارش، ۱۲۸ کشور به این پیش‌نویس رأی مثبت، ۹ کشور رأی مخالف و ۳۵ کشور نیز رأی ندادند. به جز آمریکا و اسرائیل، توگو، پالائو، نائورو، میکرونزی، جزایر مارشال، هندوراس و گواتمالا هم علیه پیش‌نویس قطعنامه رای دادند.

این قطعنامه تاکید می‌کند که هرگونه اقدامات با هدف تغییر بافت شهر قدس، باطل و بی‌اثر است.

این قطعنامه همچنین بر ضرورت لغو هرگونه تصمیمی که با هدف تغییر بافت شهر قدس صورت می‌گیرد، تاکید دارد.

این قطعنامه همچنین به‌رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل توسط آمریکا را محکوم می‌کند.

این قطعنامه در حالی تصویب شد که آمریکا دوشنبه‌شب در نشست شورای امنیت، قطعنامه‌ پیشنهادی مصر درباره قدس را وتو کرد.

در قطعنامه پیشنهادی مصر به شورای امنیت تأکید شده بود مسأله قدس باید از طریق مذاکرات حل شود و هرگونه تصمیم و اقدامی که منجر به تغییر ماهیت، موقعیت، یا ترکیب جمعیتی بیت‌المقدس شود، هیچ وجهه قانونی ندارد، فاقد ارزش و اعتبار است و باید مطابق قطعنامه‌های شورای امنیت به حالت اول بازگردد.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه ۱۵ آذر ماه در یک سخنرانی در کاخ سفید قدس را پایتخت فلسطین اشغالی اعلام کرد و به دولتش دستور داد مقدمات کار برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس را فراهم کنند. این تصمیم ترامپ با محکومیت‌های جهانی مواجه شد.

سخنگوی محمود عباس گفته است که این رای مجمع عمومی سازمان ملل «یک پیروزی برای فلسطین» است.

نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل، پیش از اعلام تصمیم نهایی مجمع عمومی سازمان ملل، در سخنانی هشدار داد که تصمیم مجمع عمومی «روی نگاهی که آمریکایی‌ها به سازمان ملل دارند تاثیر خواهد گذاشت، همین طور روی نگاهی که به کشورهایی داریم که به ما بی احترامی می‌کنند.»


واکنش اسرائیل به تصویب قطعنامه

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل تصویب پیش‌نویس قطعنامه درباره وضعیت قدس در مجمع عمومی سازمان ملل را محکوم کرد.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای ضمن محکومیت تصویب این قطعنامه اظهار داشت: «اسرائیل قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل را رد می‌کند و از عدم رای مثبت تعداد زیادی از کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین به این قطعنامه استقبال می‌کند.»

در این بیانیه همچنین از موضع دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا و کشورهایی که در حمایت از اسرائیل رای منفی به قطعنامه داده‌اند قدردانی شد.

امانوئل نحشون، سخنگوی وزارت خارجه اسرائیل نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای ضمن محکوک کردن تصویب پیش‌نویس قطعنامه درباره قدس رای منفی و ممتنع برخی از کشورها به این پیش‌نویس را مهم ارزیابی کرد.

آویگادور لیبرمن، وزیر دفاع اسرائیل نیز در حساب توئیتری خود با یادآوری اظهارات ابا ابان، نخستین نماینده این کشور در سازمان ملل متحد که گفته بود «اگر کشور الجزایر در مجمع عمومی بگوید زمین صاف و اسرایئل مسبب آن است، این طرح با ۱۶۴ رای موافق در مقابل ۱۳ رای مخالف به تصویب می‌رسد» از تصویب این قطعنامه انتقاد کرد.