ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 20.12.2017, 21:22
زلزله‌ای به قدرت ۲/ ۵ ریشتر  تهران را لرزاند

تلویزیون دولتی ایران و کانال‌های خبری در شبکه پیام‌رسان «تلگرام» گزارش دادند که زمین‌لرزه‌ای به قدرت ۲/ ۵ ریشتر در ساعت ۲۳ و ۲۷ دقیقه به وقت ایران، کلان‌شهر تهران را لرزاند.

محل وقوع زلزله، مرز استانهای تهران و البرز، حوالی ملارد(تهران) گزارش شده و علاوه بر تهران، در استان‌های قم، گیلان، قزوین، اراک نیز احساس شده است. موقعیت آن ۷ کیلومتری عمق زمین بوده است.

در پی وقوع زمین‌لرزه اغلب ساکنان تهران به خیابان‌ها آمده و در شبکه‌های تلفن همراه تهران به دلیل حجم بالای تماس‌ها دچار اختلال شد.

درباره آسیب‌های احتمالی این زمین‌لرزه هنوز گزارشی منتشر نشده است. اسماعیل نجار رییس  سازمان مدیریت بحران کشور اعلام کرد بر اساس گزارش‌های اولیه درمقاطعی از جاده چالوس ریزش کوه گزارش شده است.

اسماعیل نجار با بیان اینکه گسل فعال در این زلزله گسل اشتهارد به مشکین دشت بوده گفت این زلزله ربطی به گسل تهران نداشته ولی ساکنان البرز و غرب تهران هوشیاری خود را حفظ  کرده و البته آرامش داشته باشند.

روابط عمومی مرکز اورژانس اعلام کرده است مردم تهران ضمن حفظ خونسردی از تجمع در محل‌های غیرایمن خودداری نمایند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه شهروندان باید آرامش خود را حفظ کنند در مورد اختلال پیش آمده در خطوط  همراه گفت:‌ این اختلال در پی افزایش حجم تماس‌ها است بنابر این ازمردم درخواست می‌شود از تماس‌های غیر ضروری خودداری کنند.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری کشوری به خبرگزاری تسنیم گفته است به نظر می‌رسد انتهای گسل اشتهارد فعال شده و مردم باید احتیاط کنند. تا این لحظه دو پس‌لرزه گرفتیم اما با توجه به بزرگی لرزه‌ی اولیه، نمی‌دانیم این زلزله‌ اصلی بوده یا پیش لرزه؛ منتظریم ببینیم پس‌لرزه‌ها ادامه می‌یابد یا نه.

رئیس مرکز لرزه‌نگاری: گسل اشتهارد حدود ۸۰۰ سال پیش زلزله‌ای بزرگتر از ۷/۲ ریشتر داشته؛ :وقتی زلزله‌ ای بزرگتر از ۵ ریشتر رخ می‌دهد مردم بایدچند ساعت هوشیار و آماده باشند.

رئیس مرکز لرزه‌ نگاری: هنوز نمی‌توان گفت زلزله پیش آمده زلزله اصلی بوده است. در صورت امکان مردم بیرون از منزل مستقر شوند.

آخرین آمار خسارت‌ زلزله

علی ماهر معاون درمان معاونت وزارت بهداشت به خبرگزاری دولتی ایرنا گفت: گزارش‌ها تاکنون تنها حاکی از مصدومیت یک نفر در تهران بر اثر سقوط از ارتفاع است

همچنین برخی منابع تایید نشده از مصدومیت یک تا چهار نفر در شهرستان ساوه استان مرکزی خبر می‌دهند.

در کانون زمین لرزه خسارت جانی وجود نداشت. یک خودرو زیر آوار ریزش کوه جاده چالوس مانده است.

سخنگوی ستاد مدیریت بحران گفته  تنها مصدوم زلزله ۵٫۲ ریشتری تهران حین فرار مصدوم شده! مردم‌ آرامش خود را حفظ کنند.

ترافیک پرحجم درخروجی‌های تهران

ریس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از ترافیک پرحجم در خروجی‌های تهران و البرز خبر داد و از شهروندان خواست از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند.

سرهنگ نادر رحمانی در گفتگو با ایسنا، درباره آخرین وضعیت ترافکی درشهرهای متاثر از زلزله اظهار کرد: در حال حاضر حجم ترافیک در خروجی‌های تهران و البرز پرحجم اما روان است. از شهروندان درخواست می‌شود از انجام سفر غیر ضروری در معابر جدا پرهیز کنند.

رییس مرکزی اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا بابیان اینکه در برخی از معابر و بزرگراه‌های تهران ترافیک پرحجم گزارش شده است اظهار کرد، به شهروندان توصیه شده بیرون منزل باشند اما به هیچ عنوان سفر بین شهری و درون شهری انجام نداده و در نزدیک ترین بارک یا فضای باز محل سکونت خود ساکن شوند.

رحمانی درباره وضعیت چاده چالوس گفت‌ جاده جالوس در مواقعی به دلیل ریزش بسته بود که این مشکل رفع شده اما  شهروندان به هیچ وجه از جاده‌های کوهستانی هراز، فیروزکوه و چالوس تردد نکنند.


نکاتی که بایستی در زمان زلزله رعایت کرد:

۱- هوشیار بودن حداقل یک نفر از اعضای خانواده
۲- روشن نگه داشتن حداقل یک چراغ در منزل
۳- قفل نکردن درب اتاقها -پنجره و درب اصلی منزل
۴- برداشتن مقداری آب و مواد غذایی
۵- پوشیدن لباس گرم و حتی الامکان لباسهایی که بتوان در بیرون منزل پوشید و استفاده کنیم.
۶- مشخص نمودن مسیر خروج و مسدود نکردن راهرو خروجی (جاکفشی)
۷- برداشتن داروهای مورد استفاده
۸- شارژکردن گوشی موبایل
۹- نخوابیدن نزدیک پنجره
۱۰- مشخص نمودن محلی امن برای جمع شدن اعضا خانواده بعد از حادثه.
۱۱- پر نمودن باک اتومبیل بطوری که در مجاورت دیوار و یا زیر سقف پارکینگ قرار نگرفته باشد.
۱۲- زیورآلات و اشیا قیمتی را در کیفی کوچک و قابل حمل سریع در نزدیکیتان قرار دهید.


عروس و داماد در تهران پس از زلزله


ساکنان شهر قم پس از زلزله