ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 19.12.2017, 7:18
راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا اعلام شد

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد امنیت ملی جدید کشورش را منتشر کرد و در این راهبرد شعار عمده دونالد ترامپ یعنی «آمریکای نخست» مورد تاکید قرار گرفته است. همچنین در بسیاری از بندهای راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا ایران به عنوان یکی از مهم ترین تهدیدات پیش روی آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا راهبرد امنیت ملی جدید کشورش را منتشر کرد و در این راهبرد شعار عمده دونالد ترامپ یعنی «آمریکای نخست» مورد تاکید قرار گرفته است.

به گزارش تابناک، همچنین در بسیاری از بندهای راهبرد جدید امنیت ملی آمریکا ایران به عنوان یکی از مهم ترین تهدیدات پیش روی آمریکا مورد اشاره قرار گرفته است.

در بندهای ابتدایی این راهبرد، ترامپ از بازسازی روابط دوستانه با کشورهای خاورمیانه به عنوان اهرمی موثر در ایجاد حرکت جمعی علیه ایران یاد کرده؛ از کره شمالی هم به عنوان دشمن شماره ۲ و هدف دوم حرکت تحت هدایت آمریکا برای برخورد با دشمنان یاد شده است.

در این راهبرد آمده است چین و روسیه تسلیحات پیشرفته تولید می‌کنند و قابلیت‌های آنها زیرساخت های حیاتی و ساختار مدیریتی ما را تهدید می کند و در همان بند، باز هم از ایران و کره شمالی به عنوان رژیم‌های بی‌ثبات‌کننده منطقه، تهدیدکننده مردم آمریکا و عامل تهدید برای متحدان این کشور نام برده شده است.

در بخش «اقدامات دارای اولویت» و زیربخش «ارتقای توان پدافند موشکی» آمده: «ایالات‌متحده در حال استقرار یک سامانه دفاع موشکی چند لایه با تمرکز بر ایران و کره شمالی است تا بتوانیم از میهنمان در برابر حملات موشکی دفاع کنیم.»

همچنین در این سند گفته شده است که «رژیم ایران در حال ساخت موشک‌های بالستیک توانمندتر است و قابلیت ازسرگیری کار خود بر روی تسلیحات هسته‌ای را دارد؛ تسلیحاتی که می‌تواند ایالات‌متحده و شرکای ما را تهدید کنند.»

در ادامه این سند باز هم ترامپ از ایران یاد کرده و ضمن «اصلی‌ترین حامی تروریسم دولتی» خواندن این کشور، ایران را به بهره‌گیری از بی‌ثباتی خاورمیانه برای بسط نفوذ خود و اقدام به حمله سایبری علیه منافع آمریکا متهم کرده است.

در سند استراتژی ذکر شده است: «طی نسل ها مناقشه میان اسراییل و فلسطینیان محرک اصلی جلوگیری از استقرار صلح و رفاه در منطقه دانسته می شد. امروز، تهدیدهای برآمده از سازمان های تروریستی جهادی افراطی و تهدید ناشی از ایران منجر به تشخیص این واقعیت شده که اسراییل سبب مشکلات منطقه نیست. کشورها به شکلی فزاینده منافعی مشترک با اسراییل در مقابله با تهدیدهای مشترک یافته‌اند.»

در بخش اولویت‌های سیاسی آمریکا، بدون نام بردن از کشوری خاص، آمده: «ما شراکت موجود را تقویت و شرکای جدیدی برای خود ایجاد می‌کنیم تا بتوانیم ثبات را از طریق امنیت، ایجاد کنیم. هر زمان هم که ممکن شد، (آنها را) به اجرای اصلاحات تدریجی ترغیب می‌کنیم.»

به طور کلی، در این سند علاوه بر مقدمه و نتیجه‌گیری، راهبرد امنیت ملی آمریکا در پنج بخش مختلف تبیین شده است.

در بخش نخست که با عنوان حفاظت از مردم، سرزمین و سبک زندگی در آمریکا منتشر شده، به مسائل مختلفی از جمله تأمین امنیت مرزها، مقابله با سلاح‌های کشتار جمعی، سیاست‌های مهاجرتی، مقابله با افراط‌گرایی و جرایم سازمان‌یافته پرداخته شده است. تأمین منافع و امنیت آمریکا در فضای سایبری از جمله دیگر مباحثی است که در این بخش به آن اشاره شده است.

بخش دوم این سند راهبردی به ارتقای آبادانی در آمریکا می‌پردازد که در آن مسائل اقتصادی داخلی و خارجی، مسائل حوزه پژوهش و فناوری و تسلط در حوزه انرژی مورد اشاره قرار گرفته است.

بخش سوم این سند با عنوان حفاظت از صلح از طریق قدرت منتشر شده که در آن مباحثی در رابطه با احیای توانایی‌های آمریکا در حوزه‌های نظامی، هسته‌ای، هوافضا، سایبری، اطلاعاتی و صنایع نظامی مطرح شده است. در این بخش همچنین موضوع دیپلماسی و راهبردهای واشنگتن در قبال آن بررسی شده و ذیل این عنوان مباحث دیپلماسی رقابتی، ابزارهای دیپلماسی اقتصادی و حکمرانی اطلاعاتی مطرح شده است.

در بخش چهارم این گزارش به موضوع افزایش نفوذ آمریکا پرداخته شده و عناوینی از قبیل تعامل با شرکا، دستیابی به نتایج بهتر در فضای چندجانبه و اشاعه ارزش‌های آمریکایی مورد بررسی قرار گرفته است.

بخش پنجم این سند به تبیین راهبردهای آمریکا در فضای منطقه‌ای پرداخته که در آن به شش منطقه هند-آرام، اروپا، خاورمیانه، جنوب و مرکز آسیا، نیم‌کره غربی و آفریقا اشاره شده است.

دونالد ترامپ در مقدمه این گزارش خطاب به آمریکایی‌ها نوشته است: مردم آمریکا مرا انتخاب کرده‌اند که آمریکا یک بار دیگر عالی شود. من وعده دادم که دولتم امنیت، منافع و رفاه شهروندان ما را در اولویت نخست قرار دهد. وعده دادم که اقتصاد آمریکا احیا خواهد شد، ارتش بازسازی خواهد شد، مرزهای ما مورد حفاظت قرار خواهد گرفت، یکپارچگی ما حفظ خواهد شد و ارزش‌های ما اشاعه خواهد یافت.

ترامپ خاطرنشان کرد: آمریکا با جهانی بسیار خطرناک مواجه شده که از تهدیدهای متعدد و روزافزونی سرشار است.


سخنرانی ترامپ به مناسبت اعلام راهبرد جدید امنیت ملی

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود به مناسبت اعلام راهبرد امنیت ملی جدید آمریکا برای چهار سال آینده گفت: سال گذشته مردم آمریکا رای دادند تا این کشور دوباره عظمت خود را به دست آورد.

ترامپ افزود: رهبران آمریکا در دوره قبل به ندای مردم خود گوش ندادند. آن‌ها پیمان‌هایی امضا کردند که هزاران شغل را به بیرون از کشور فرستاد. رهبران قبلی آمریکا تهدیدات کره شمالی را نادیده گرفتند و یک توافق نامناسب را با ایران امضا کردند. آدم‌های بدی که در طول این چند سال وارد کشور ما شدند نتیجه سیاست‌های مهاجرتی غلط گذشته است. سال گذشته مردم آمریکا تمام ناکامی‌های گذشته را رد کردند تا سرنوشت دیگری را برای خود رقم بزنند. آمریکا در حال بازگشت به دوران گذشته است و همه دنیا نشانه‌های این بازگشت را دیده اند. ما از این پس همیشه و همه جا کشورمان را در اولویت قرار خواهیم داد. ما بودجه دفاعی خود را ۷۰۰ میلیارد دلار افزایش دادیم تا به نیاز‌های ارتش خودمان پاسخ دهیم.

رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد: ما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را مجازات کردیم و گروه تروریستی داعش را شکست دادیم.

دونالد ترامپ خاطرنشان کرد: اعضای ناتو باید سهم خود را بپردازند و هزینه‌ای که ایالات متحده برای دفاع آن‌ها انجام داده را به ما بازگردانند. ما اجازه نخواهیم داد که کره شمالی جهان را مورد تهدید خود قرار دهد. ما گزینه دیگری جز مقابله با این کشور نداریم. پس از رییس جمهور شدن من رشد اقتصادی آمریکا رشد چشمگیری داشته و ارزش سهام و اعتماد سرمایه گذاران افزایش یافته است.

ترامپ گفت: کشوری که مرز نداشته باشد، کشور نیست. کشوری که نتواند از خود دفاع کند، نمی‌تواند از ارزش‌های خود دفاع کند. ما امروز استراتژی جدید امنیت ملی آمریکا را معرفی می‌کنیم. ما با رژیم‌ها و سازمان‌هایی مواجهیم که کشور ما را تهدید می‌کنند. ما با کشوری مانند چین روبرو هستیم که امنیت اقتصادی ما را تهدید می‌کند. ما با رقبای سرسختی مواجه هستیم و به همین دلیل باید خود را قدرتمند نگه داریم.

رئیس جمهور آمریکا گفت: استراتژی امنیت ملی جدید ما به ۴ مساله می‌پردازد. اول اینکه استراتژی ما شامل ساخت یک دیوار در مرز جنوبی با مکزیک است و همچنین شامل پایان دادن به تمام برنامه‌هایی که مهاجران را به کشور ما می‌آورند. ما باید از ورود تروریسم اسلامگرا به آمریکا جلوگیری کنیم. استراتژی امنیت ملی ما در درجه بعد به دنبال تقویت و رونق بخشیدن به اقتصاد است. اگر اقتصاد ما ضعیف باشد نمی‌توانیم به امنیت برسیم. ستون سوم استراتژی ما حفظ صلح از طریق قدرت است. ما باید بنیه نظامی خود را بیش از پیش تقویت کنیم. استراتژی جدید ما انواع تهدیدات را در نظر می‌گیرد از تهدیدات فضایی گرفته تا تهدیدات سایبری. آخرین بخش استراتژی امنیت ملی ما پیشبرد نفوذ آمریکا در سطح جهان است. ما باید اتحاد‌های قوی در جهان ایجاد کنیم.


راهبرد جدید درباره ایران چه می‌گوید؟

ترامپ در بخش‌هایی از این سند به تشریح سیاست‌های خود در قبال ایران پرداخته است. در بخشی از این سند آمده است: «ما جهان را علیه حکومت سرکش موجود در کره شمالی و خطرات ناشی از دیکتاتوری ایران همراه می‌کنیم. کسانی که مصمم به پیگیری یک توافق هسته‌ای معیوب بودند از [خطر ایران] غافل مانده بودند.»

ترامپ حکومت ایران را به تلاش برای بر هم زدن ثبات منطقه و حمایت از «گروه‌های تروریستی» متهم کرده و تصریح کرده که تهران آشکارا خواستار نابودی آمریکا است.

ترامپ در بخشی از سند که به امنیت مرزها و سرزمین آمریکا اختصاص دارد، روی ارتقاء دفاع موشکی آمریکا تأکید کرده و گفته است: «ایالات متحده، به منظور محافظت از سرزمین خود در برابر حملات موشکی اقدام به استقرار یک سامانه پدافند موشکی چندلایه با تمرکز بر ایران و کره شمالی کرده است.»

آمریکا همچنین اعلام کرده به همکاری با شریکان و متحدانش برای مهار گروه‌هایی که امنیت آمریکا را تهدید می‌کنند، از جمله حزب‌الله لبنان، ادامه می‌دهد.

رئیس‌جمهور آمریکا همچنین بار دیگر از ایران به عنوان «اصلی‌ترین حامی تروریسم» یاد کرد و گفت این کشور از بی‌ثباتی‌های خاورمیانه برای افزایش نفوذ خود سوءاستفاده کرده است. این سند می‌گوید: «ایران، به تداوم چرخه خشونت در خاورمیانه ادامه می‌دهد.»

وی در بخش دیگری از این سند آورده است: «ما با شریکانمان برای مسدود کردن تمامی مسیرهای ایران به سمت سلاح‌های هسته‌ای و خنثی‌سازی نفوذ مخرب ایران همکاری خواهیم کرد.»