ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 17.12.2017, 21:43
پخش فیلم «اعترافات» محمدرضا جلالی از تلویزیون ایران

بی بی سی: تلویزیون ایران فیلمی از احمدرضا جلالی، پزشک محکوم به اعدام را پخش کرده که در آن ادعا شده، او اطلاعات دانشمندان هسته‌ای کشته شده در ایران را به ماموران سرویس جاسوسی اسرائیل داده است.

فیلم «اعترافات» آقای جلالی را معاونت ضد جاسوسی وزارت اطلاعات ایران تهیه کرده است.

احمدرضا جلالی، محقق مقیم سوئد که به دعوت دانشگاه تهران به ایران رفته بود، اردیبهشت پارسال بازداشت و به اعدام محکوم شد. او در دانشگاه پزشکی کارولینسکای استکهلم کار می‌کرد.

دو ماه پیش یک فایل صوتی از صدای آقای جلالی منتشر شد که در آن می‌گوید در زمان حبس انفرادی وادار شده دو بار با خواندن بیانیه‌هایی که بازجوها از قبل آماده کرده بودند در برابر دوربین «اعتراف» کند.

«تماس با فردی به نام توماس»

در فیلم «اعترافات» که یکشنبه شب، ۲۶ آذر ماه پخش شد، این پژوهشگر ایرانی، گفت زمانی که در اروپا مشغول تحصیل و کار بوده، فردی به نام توماس، او را به ماموران اطلاعاتی معرفی کرده است.

همچنین گفته شده که او هنگام حضور در یکی از دوره‌های آموزشی خارج کشور «در تور اطلاعاتی سازمان موساد» افتاده است.

البته در این فیلم آقای جلالی نامی از موساد و اسرائیل نمی‌برد و می‌گوید با افرادی که گمان می‌کرده از سرویس امنیتی اتحادیه اروپا هستند، در ارتباط بوده است.

آقای جلالی می‌گوید این افراد از او درباره پژوهشگران و پروژه‌های داخل ایران و افراد کلیدی این پروژه‌ها اطلاعات می‌خواسته‌اند.

او می‌گوید پیش از سفر به سوئد برای تحصیل، با وزارت بهداشت و وزارت دفاع همکاری داشته و زمانی که در اروپا بوده سالی دو سه بار به دعوت مراکز مختلف علمی و دفاعی، به ایران سفر کرده است.

آقای جلالی همچنین در این فیلم توضیح می‌دهد که در یک پروژه‌ دفاعی در کنار مجید شهریاری و مسعود علیمحمدی حضور داشته است.

در این فیلم مستند گفته شده که آقای جلالی اطلاعات دانشمندان ترور شده را در اختیار موساد گذاشته است. همچنین بخش‌هایی از «اعتراف» مجید جمالی فش پخش شد که اردیبهشت ۱۳۹۱ به اتهام ترور یکی از دانشمندان ایرانی اعدام شد.

مجید شهریاری و مسعود علیمحمدی، دانشمندان ایرانی بودند که به گفته مقام‌های جمهوری اسلامی به دلیل نقششان در برنامه هسته‌ای ایران توسط اسرائیل کشته شده‌اند.

مسعود علیمحمدی در دی ماه سال ۱۳۸۸ (ژانویه ۲۰۰۹) هنگام خروج از خانه مسکونی خود در شمال تهران، بر اثر انفجار بمبی که گفته شد در یک موتور سیکلت جاسازی شده بود، کشته شد.

یک سال بعد در هشتم آذر سال ۱۳۸۹، مجید شهریاری، استاد فیزیک هسته‌ای دانشگاه شهید بهشتی (ملی) تهران هم در اثر انفجار یک بمب که به اتومبیل پژو ۴۰۵ او چسبانده شده بود در نزدیکی این دانشگاه کشته شد.