ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 17.12.2017, 10:05
در کشور ما نکاشته‌ها را درو کردن رایج شده است

عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی از وضعیت اقتصادی و نحوه بانکداری در کشور انتقاد و تصریح کرد: ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بهره بانکی در سال ۹۵ پرداخت شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، ولی ملکی در نشست علنی امروز (چهارشنبه ۲۲ آذر) مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور  گفت: اگر واقعیت را نگوییم در حق مردم ستم کرده‌ایم، از نظر سیاسی و نظامی در بُعد جهانی و منطقه‌ای در بهترین شرایط قرار داریم اما از نظر اقتصادی مشکلات حادی داریم که در آستانه بررسی بودجه سال ۹۷، به برخی اشاره می‌کنم.

نماینده مردم مشکین شهر در مجلس با بیان اینکه در سال ۹۵، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان (معاول حدود ۵۰ میلیارد دلار) بهره بانکی پرداخت شده است، توضیح داد: در صورتی که سود کل تمامی شرکت‌های غیر دولتی در همان سال حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (معادل حدود ۲۵ میلیارد دلار) بوده است، به عبارت دیگر درآمد شرکت‌ها کمتر از نصف بهره بانکی بوده است، یعنی هزینه مفتخوارگی زیاد و درآمد کار و تولید در کشور کم شده است.

وی گفت: در کشور ما نکاشته‌ها را درو کردن رایج شده است، وقتی تولید با موانع روبه رو است وقتی سرمایه گذار برای  اخذ موجز تولید و تسهیلات بانکی باید ماه‌ها یا سال‌ها دوندگی کند، کدام آدم عاقلی است که درامر تولید سرمایه گذاری می‌کند؟ وقتی در بدترین شرایط در بانک‌ها بهره ۱۸ درصدی پرداخته می‌شود، کدام فرد عاقلی حاضر است درکار تولید که ۹ درصد مالیات ارزش افزوده و در پایان سال مالی اغلب تا ۳۰ درصد مالیات بر درآمد می‌پردازد سرمایه گذاری کند؟

این نماینده مجلس تاکید کرد: با بانکداری ربوی نباید انتظار داشت مشکل تولید و اشتغال در کشور حل شود، بهره بانکی پرداخت شده در سال ۹۴، دستمزد ۱۱ میلیون نفر نیروی کار را تامین می‌کرد و ۱۴ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۹ درصد کل نقدینگی کل کشور را تشکیل می‌داد.

ملکی افزود: اگر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به سوی تولید و کارهای عمرانی هدایت می‌شد رشد ۸ درصد در اقتصاد ممکن و تولید و اقتصاد کشور سامان می‌گرفت و بیکاری از بین می‌رفت.

وی با اشاره به آمار تشکیل بانک در کشور گفت: از سال ۸۱ تا ۸۹ تعداد بانک‌های مجوز دار سه برابر شد، در سال ۸۹ چهار برابر بانک‌های موجود تقاضای برای تاسیس بانک ارائه و تعداد شعبات بانک‌ها ۸ برابر شد. این امر نشان می‌دهد که چه رونقی در بازار پول وجود دارد که این چنین برای بانک داری و ایجاد شعبات جدید مسابقه گذشته شده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان داشت: این فرایند در حالی اتفاق می‌افتد که کارخانه‌ها و بنگاه‌های تولیدی کشور روز به روز ورشکسته می‌شوند و کشاورزی تاریک ترین دوران خود را سپری می‌کند، باید از رباخواری دوری کرد.