ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.12.2017, 7:18
بودجه ۹۷ و انفجار اطلاعات

محمد طاهر کنعانی

من بیش از پیش به روحانی امیدوار شدم.روحانی خدمت بزرگی به کشور کرد وآن هم انفجار اطلاعات در فضای مجازی بود.قدر این فرآیند بدیع را بدانیم.

بودجه سال ۹۷ نظارتی ترین بودجه تاریخ ایران است. این بودجه با ذکر جزییات در توییتر و تلگرام می چرخد.

درآمد مالیاتی را افزایش دادند تا دولت بدهکار ملت شود. شفاف سازی کردند تا مردم بدانند چگونه بیت المال اداره می شود.

برخلاف دولتی قبلی بودجه را بموقع تحویل دادند تا فرصت نقد وبررسی آن وجود داشته باشد

افشاگری های زیادی رخ داد. مردم از خیلی اسرار پنهان سوء مدیریت مالی واداری آگاه شدند.

درطول دهه های گذشته  خبر بودجه وتصویب آن بسیار بی اهمیت بود.اخبار بودجه چنان کلیشه ای و حاشیه ای بود که هیچ رسانه ای بدان حساسیت نداشت.

تصور همگان از بودجه یک برنامه علمی وفنی و دلسوزانه بود که ریال به ریال آن بر طبق اولویت و عقلانیت واصول علمی وبرنامه نویسی ونیازهای کشور تدوین می شود.

اکنون‌پرده از همه چیز برافتاده است.

حالیا درون پرده بسی فتنه می‌رود
تا آن زمان که پرده بر افتد چها کنند

بودجه ۹۷ شاید درمیان بودجه های ۴۰ سال گذشته از همه عقلانی‌تر و علمی‌تر بوده که با این حال ملت را مات و مبهوت خودش کرده است. تا ببینیم سال‌های گذشته چه دسته گل هایی به آب داده‌اند! یاد دارم در ده سال پیش برای هر نماینده ۳۰۰ میلیون تومان بودجه تعیین کردند و همان موقع تلویزیون خبر فساد در پارلمان انگلیس را پخش کرد که نمایندگان‌شان هزینه حرس‌کردن گل‌ها و چمن محوطه خصوصی‌شان را به حساب دولت گذاشته‌اند. وقاحت هم حدی دارد.

همه حیرانند. چرا بودجه نویسی تا بدین حد نابخردانه و خلاف مصالح ملک و ملت است؟

چرا بودجه عقیدتی سیاسی بیشتر از مرزبانی است؟

چرا بودجه خواهران حوزه علمیه از بودجه چند دانشگاه کشور بیشتر است؟ چرا برخی حضرات ردیف بودجه خصوصی دارند؟چرا بودجه سپاه وبسیج چند برابر بودجه ارتش است؟ چرا موسسات ونهادهای خصوصی ردیف بودجه دارند؟

چرا درهمه کشورها وحتی کشورهای عربی اخبار پارلمان از شبکه تلویزیون زنده پخش می شود ولی ایران هنوز برروی موج اف ام گزینشی اخبارش پخش می شود؟

از کجا معلوم نمایندگان بخوبی بتوانند یا بخواهند  از حقوق ملت دفاع  کنند؟

اما شفاف‌سازی‌های چند سال اخیر بیشتر از اینها بوده است. هرجا دموکراسی و انتخاب ملت باشد شفاف‌سازی هم بیشتر می شود.

از قتل های زنجیره‌ای تا حساب های قوه قضاییه و حقوق های نجومی و املاک نجومی و  استخدام ۲۸۰۰ نفر بدون پست سازمانی در شهرداری تهران و اخراج استادان دانشگاه و استخدام بورسیه‌های بی‌کیفیت رانتی با وجود استادان و دارندگان درجه دکتری نامحرم و عنصر بیگانه! و اختلاس‌های نجومی و بسیاری اطلاعات دیگر می توان نتیجه گرفت راه فلاح و نجات و پیشرفت ملت در دموکراسی و انتخابات آزاد و رسانه‌های آزاد و شفافیت و گردش آزاد اطلاعات و گفت وشنود است. راهی که غربی‌ها چند صد سال پیش بدان رسیده‌اند و ما هنوز هم بدان نرسیده‌ایم.