ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 13.12.2017, 13:59
«قدس شرقی را پایتخت دولت فلسطین می‌دانیم»

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده این سازمان که امروز با محوریت موضوع قدس در استانبول برگزار شد، ضمن اعلام به رسمیت شناختن قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین از دیگر کشورها نیز خواستند تا دولت فلسطین و قدس شرقی را به عنوان پایتخت آن به رسمیت بشناسند.

در این بیانیه ضمن تاکید بر همبستگی با دولت و مردم فلسطین آمده است: «تصمیم یکجانبه رئیس جمهور آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت خودخوانده اسرائیل را رد، به شدت محکوم و آن را غیر قانونی اعلام می‌کنیم. همچنین این تصمیم را تعرض به تاریخ و حقوق طبیعی، قانونی و ملی مردم فلسطین دانسته و آن را به مثابه تخریب عامدانه روند صلح و عاملی برای تسریع تروریسم و افراطی‌گری و تهدید کننده صلح و ثبات جهانی می‌دانیم.»

بیانیه پایانی نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی می‌افزاید؛

«از تمامی کشورهای عضو می‌خواهیم که در تماس‌های خود با دیگر کشورها به ویژه در دیگر نقاط جهان به بیان مساله فلسطین ارجحیت دهند. کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود با تاکید بر جایگاه ویژه قدس در قلوب و اذهان مسلمانان و مسیحیان اعلام کردند که راه‌حل دو دولتی، وابسته به دستیابی به صلح همه‌جانبه بر اساس تشکیل دولت فلسطین به مرکزیت قدس شرقی است.

تصمیم دولت آمریکا در خصوص قدس که با هدف تغییر وضعیت سیاسی قدس شریف گرفته شده نامشروع و غیرقانونی است. این تصمیم، نقض آشکار قوانین بین‌المللی به ویژه توافق چهارم ژنو و قطعنامه‌های 478 (1980) و 2334 (2016) شورای امنیت سازمان ملل متحد در خصوص تثبیت وضعیت نهایی قدس شریف است. دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن تعهد خود به تفاهم‌نامه‌های مرتبط با این موضوع، بلافاصله از تصمیم خود صرف نظر کند.

کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی تمامی عواقب ناشی از عدم صرف‌نظر آمریکا از این تصمیم را متوجه این کشور و به معنای خروج آمریکا از نقش حامی صلح در منطقه و همچنین تشویق دولت اشغالگر اسرائیل بر ادامه استعمار، شهرک‌سازی، آپارتاید و پاکسازی قومی در سرزمین‌های فلسطینی می‌دانند. بر تعهد خود برای اتخاذ تمامی تدبیرات در جهت محافظت از وضعیت حقوقی، فرهنگی و تاریخی قدس شریف و همچنین پایان دادن به حمایت تمامی طرف‌ها از سیاست‌های اشغالگرانه و نژادپرستانه اسرائیل تاکید می‌کنیم.»

در این بیانیه همچنین با ابراز قدردانی نسبت به رد تصمیم دولت آمریکا از سوی جامعه جهانی، این اقدام، پیامی مهم در حمایت از فلسطین ارزیابی شد.

در ادامه این بیانیه با تاکید بر وضعیت تاریخی و قانونی قدس، آمده است: «از تمامی اقدامات حقوقی و سیاسی در سطح ملی و جهانی برای محافظت از وضعیت قانونی و تاریخی قدس شریف و همچنین تمامی اقدامات برای تحکیم قدرت دولت فلسطین در قدس شریف و سرزمین‌های اشغالی حمایت می‌کنیم. از همه کشورها می‌خواهیم که بدون کم و کاست قطعنامه ۴۷۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد را اجرا و ضمن عدم حمایت از تصمیم دولت آمریکا در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل، از انتقال اماکن دیپلماتیک خود به قدس خودداری کنند.»

«این مساله را به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم کشاند»
در بخش‌هایی از این بیانیه خطاب به شورای امنیت سازمان ملل آمده است: «از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهیم که بلافاصله وضعیت قانونی قدس شریف را تایید کند و به اشغال سرزمین‌های فلسطینی از سوی اسرائیل پایان دهد. همچنین از شورای امنیت سازمان ملل درخواست می‌کنیم که تمامی قطعنامه‌های خود در خصوص مساله فلسطین را به مورد اجرا بگذارد. در صورتی که شورای امنیت سازمان ملل متحد در قبال تصمیم آمریکا در مورد قدس اقدامی نکند، این مساله را در چارچوب قطعنامه 377A، به مجمع عمومی سازمان ملل خواهیم برد.»

تعهد به حمایت مادی از فلسطین
همچنین کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی در بیانیه خود ضمن محکوم کردن سرکوب اعتراضات مسالمت‌آمیز مردم فلسطین از سوی اسرائیل، متعهد شدند که تمامی منابع مادی برای حمایت از مردم فلسطین را تامین کنند.


اردوغان: تصمیم ترامپ در خصوص قدس فاقد اعتبار است

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در نشست فوق‌العاده سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت: تصمیم ترامپ در خصوص قدس از منظر تاریخی، حقوقی و اخلاقی فاقد اعتبار است.

به گزارش ایرنا، اردوغان روز چهارشنبه در این نشست با بیان این که تصمیم ترامپ در خصوص به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل و نیز طرح انتقال سفارت این کشور به قدس تنها جهت مجازات فلسطینی‌های تحت اشغال اتخاذ شده است.

وی تاکید کرد: از سال ۱۹۴۷ تاکنون اسرائیل گام به گام به اشغال سرزمین فلسطین ادامه می دهد و این امر غیرقانونی همچنان ادامه دارد. وی اسرائیل را رژیمی اشغالگر و تروریست خواند و اظهار کرد: سرزمین فلسطین تجزیه شده است.

اردوغان با بیان این که هر کسی به قدس رفته باشد، می‌داند که این شهر اشغال شده است، اضافه کرد: شناسایی قدس به عنوان پایتخت اسرائیل از سوی رئیس جمهوری آمریکا در تاریخ ۶ دسامبر هیچ سنخیتی با قوانین بین المللی ندارد و فاقد اعتبار است.

وی تاکید کرد: بر اساس قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، هیچ کشوری حق ندارد سفارتخانه‌ای در قدس داشته باشد و از تمام کشورهایی که این تصمیم آمریکا را رد و محکوم کرده‌اند، تشکر می‌کنم.

رییس جمهوری ترکیه با اشاره به استقبال پاپ از این تصمیم کشورهای اسلامی در زمینه قدس گفت: از تمام برادران کشورهای مختلف که با دعوت اینجانب برای انسانیت به اینجا آمده‌اند، قدردانی می‌کنم.

وی اضافه کرد: از تمامی کشورهایی که این تصمیم نامشروع را نپذیرفته‌اند، تشکر می کنیم و تا کنون با تمامی مقامات کشورهایی که تماس تلفنی برقرار کرده ام، موضع قطعی ما در مورد قدس را تایید کرده‌اند و کشورهای اسلامی نیز تصمیم آمریکا در مورد قدس را به کل رد کرده‌اند.

وی ادامه داد: به من می‌گویند که چرا اسرائیل را رژیمی اشغالگر و تروریست می‌خوانی؟ در حالی که سربازان تروریست کودک ۱۰ ساله را دستگیر کرده و در داخل قفس فلزی می اندازند، چگونه اعتراض نکنم؟

وی همچنین گفت: در یک سو چشم های کودک ۱۴ ساله را بسته و با قنداق اسلحه ضربانی به او می‌زنند و در سویی دیگر یک دختر بچه را در آغوش مادرش گریه می‌کند، مادرش را می‌زنند و بچه را از دستش می‌گیرند و در چنین وضعیتی، آیا کسی که این کار را می کند، اشغالگر نیست؟ تروریست نیست؟