ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.12.2017, 7:23
انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ درباره اورشلیم

اتحاد جمهوریخواهان ایران:
به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل
مغایر روند صلح و در جهت بحرانی‌تر کردن منطقه است!

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا پنجم دسامبر ۲۰۱۷ (۱۴ آذرماه ۱۳۹۶) با امضای قانونی حکم انتقال سفارت این کشور به اورشلیم (بیت المقدس) را اعلام کرد. به این ترتیب ایالات متحده امریکا اولین کشوری است که سفارت خود را به اورشلیم منتقل می کند و به خواست دولت اسرائیل در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت این کشور صحه می‌گذارد.

اقدام ترامپ با مخالفت جدی و یکپارچه‌ی اتحادیه‌ی اروپا، هم پیمانان منطقه ای ایالات متحده، از جمله عربستان سعودی، مصر و اردن روبرو شده است. محمود عباس رئیس دولت خودگردان فلسطین تصمیم ترامپ را مغایر بی طرفی ایالات متحده آمریکا در روند صلح دانسته است. شورای امنیت سازمان ملل، تصمیم ترامپ را «غیرسازنده» دانسته است. پنج کشور اروپائی عضو این شورا (بریتانیا، فرانسه، آلمان، سوئد و ایتالیا) طی بیانیه ای اعلام کرده اند که »وضعیت اورشلیم باید از طریق مذاکره میان اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها برای توافقی نهایی، روشن شود. این موضع ثابت اتحادیه اروپا بوده است که وضعیت اورشلیم  باید نهایتا پایتخت هر دو طرف باشد. تا آن زمان، ما هیچ حاکمیتی بر اورشلیم (بیت المقدس) را به رسمیت نخواهیم شناخت.«

تصمیم دولت ترامپ به انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت المقدس) در حکم رسمیت دادن به قانونی است که در سال ۱۹۹۵ در کنگره آمریکا به تصویب رسیده است و تاکنون روسای جمهوری آمریکا با استفاده از متممی که بعد از امتناع بیل کلینتون از امضای آن بر این قانون، افزوده شده است، هر شش ماه یک بار با امضای فرمانی اجرای آن را به تاخیر انداخته اند. ترامپ خود نیز شش ماه پیش این کار را کرده بود. اما این بار بدون توجه به هشدارهای جامعه‌ی بین المللی، انتقال سفارت به اورشلیم را تائید کرد و با رسمیت دادن به خواست اسرائیل برای تبدیل بیت المقدس به پایتخت خود، مصوبه سازمان ملل مبنی بر عقب نشینی اسرائیل از سرزمین های اشغالی به مرزهای قبل از جنگ ۶ روزه در سال ۶۷ و تشکیل دو دولت در کنار هم را رسما نقض کرد.

واکنش فلسطینی ها و کشورهای اسلامی به تصمیم ترامپ، همان گونه که انتظار می رفت توام با اعتراضات گسترده بود. در همان نخستین تظاهرات در مناطق اشغالی و در درگیری با ماموران دولت اسرائیل حداقل ۲ نفر کشته و بیش از ۳۰۰ نفر زخمی شدند. اتحادیه عرب خواستار حمایت بین المللی از ملت فلسطین شد. در اکثر شهرها عکس ترامپ و پرچم ایالات متحده به آتش کشیده شد. بعد از این قطعا بر تعداد تظاهرات ضد آمریکائی در منطقه افزوده خواهد شد و حتی نزدیک ترین دولت ها به ایالات متحده نیز در فضائی که ایجاد شده است، جرات همراهی با سیاست های دولت ترامپ را نخواهند داشت. تصمیم ترامپ جریانات رادیکال در منطقه را تقویت کرده، دست نیروهای میانه رو را بسته و رسیدن به صلح بین اسرائیل و فلسطین را دشوار تر خواهد ساخت.

واقعیت این است که دولت آمریکا در مجامع بین المللی همواره مدافع یک جانبه سیاست های دولت اسرائیل بوده است و در مجامع بین المللی هر گونه تلاشی برای محکوم نمودن ادامه‌ی اشغال سرزمین های فلسطینی و شهرک سازی در این مناطق را که عامل اصلی عدم پیشرفت روند صلح بوده است، با بن بست مواجه نموده است. دولت ترامپ در تصمیم اخیر، از دولت های قبلی بسیار پیش‌تر رفته است.

تصمیم دولت ترامپ در مورد انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم و به رسمیت شناختن آن به عنوان پایتخت اسرائیل مغایر با همه مصوبات سازمان ملل، نقض آشکار قوانین بین الملی و محکوم است. اقدام ترامپ زیر پا گذاشتن مصوبات تاکنونی شورای امنیت سازمان ملل در مورد مرزهای فلسطین و اسرائیل و حل و فصل اختلافات این دو در جهت تشکیل دو دولت است. این تصمیم خصومت بین اسرائیل و فلسطین را تشدید خواهد نمود، آب به آسیاب نیروهای مدافع جنگ و خشونت خواهد ریخت و آتش درگیری های ملی و نفرت های مذهبی را شعله ورتر، منطقه خاورمیانه را بی ثبات تر، زمینه را برای ظهور و قدرت گیری نیروهایی از نوع داعش و القاعده مهیاتر خواهد ساخت.

اتحاد جمهوریخواهان ایران تنها راه تقویت صلح در منطقه را تاکید جامعه بین المللی بر راه حل تشکیل دو کشور، وادار کردن اسرائیل به پذیرش قطعنامه های سازمان ملل و عقب نشینی از مناطق اشغالی از جمله بیت المقدس شرقی می‌داند. ما عمیقا اعتقاد داریم که تنها راه رسیدن به صلح و اجتناب از جنگ و خونریزی، پرهیز از اقدامات یک جانبه، تشویق طرفین به بازگشت بر سر میز مذاکره، و احترام به قوانین بین المللی، قطعنامه های سازمان ملل و تاکید برای اجرای آن ها از سوی طرفین است.

هیات سیاسی اجرائی
اتحاد جمهوریخواهان ایران
۱۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰ دسامبر ۲۰۱۷