ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.12.2017, 23:38
اهدا جایزه حقوق بشر به علی‌رضا رجایی

علی‌رضا رجایی از سوی کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان برنده جایزه «تلاشگر حقوق بشر» سال ۱۳۹۶ هجری شمسی معرفی شد.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، محمد سیف‌زاده، عضو شورای عالی نظارت کانون مدافعان حقوق بشر، تندیس منشور کوروش را به نشان جایزه تلاشگر حقوق بشر به علی‌رضا رجایی اهدا کرد.

کانون مدافعان حقوق بشر از سال ۱۳۸۶ هجری شمسی، هر سال از میان تلاشگران حقوق بشر، یک نفر را به‌عنوان برنده جایزه «تلاشگر حقوق بشر» معرفی می‌کند. این جایزه در روز جهانی حقوق بشر- ۱۰ دسامبر- اهداء می‌شود.

بر همین اساس در مراسمی که به‌مناسبت روز جهانی حقوق بشر در منزل علی‌رضا رجایی برگزار شد، کانون مدافعان حقوق بشر با اهدای تنديسی نمادین از منشور كوروش، از این فعال سیاسی و روزنامه‌نگار تجلیل کرد.

سید محمد سیف‌زاده در سخنان کوتاهی که به‌هنگام اهدای تندیس حقوق بشر سال ۱۳۹۶ کانون مدافعان حقوق بشر به علی‌رضا رجایی ایراد کرد، گفت که اهدای این جایزه تنها به‌دلیل صدماتی که به اقای رجایی در دوران زندان وارد شده، نیست بلکه به‌دلیل منش و شخصیت حقوق بشری آقای رجایی بوده است.

آقای سیف‌زاده با ذکر خاطراتی از دورانی که با آقای رجایی در زندان بوده‌ است، گفت که آقای رجایی در آن دوران ضمن همنشینی با همه افراد با گرایش‌های متفاوت سیاسی و عقیدتی، بر حقوق انسان‌ها تمرکز داشته است.

آقای رجایی پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال ۱۳۸۸ به اتهام اقدام علیه امنیت ملی دستگیر و پس از مدتی آزاد شد اما بار دیگر در اردیبهشت‌ ۱۳۹۰ بازداشت شد. او از سوی دادگاه انقلاب در سال ۱۳۹۱ به ۴ سال حبس محکوم شد که تا آبان ۱۳۹۴ در بند ۳۵۰ زندان اوین زندانی بود.

آقای رجایی در زندان به سرطان سینوس مبتلا شد، اما به گفته نزدیکان او به علت خودداری مسئولان بند ۳۵۰ از اعزام آقای رجایی به مراکز درمانی بیرون از زندان برای معالجه، بیماری‌اش به شدت گسترش یافت. از همین رو پزشکان بعد از چندین دوره شیمی درمانی و رادیوتراپی، برای جلوگیری از پیشرفت بیماری او، بخش هایی از فک فوقانی و عضلات صورت و همچنین چشم راست این فعال سیاسی و روزنامه نگار را تخلیه کردند.

علیرضا رجایی از نیروهای جریان ملی – مذهبی و عضو سابق هیات مدیره انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران و مدیر انتشارات گام نو که در روزنامه‌های اصلاح طلبی همچون جامعه، توس، نشاط، خرداد و عصر آزادگان، سمت دبیری گروه سیاسی را بر عهده داشت.