ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 02.12.2017, 16:28
آمادگی علی عبدالله صالح برای مذاکره با عربستان

بی بی سی: ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از پیشنهاد علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق و رهبر حزب کنگره عمومی خلق برای مصالحه با ائتلاف استقبال کرده است.

روز شنبه، ١١ آذر (٢ دسامبر) علی عبدالله صالح در یک سخنرانی تلویزیونی گفت اگر ائتلاف به رهبری عربستان حملاتش را متوقف کند و محاصره شمال یمن را بشکند آماده است صفحه جدیدی را در روابط باز کند. وی گفت آنچه که تاکنون بر یمن رفته، کافی است.

در پی این سخنرانی، سخنگوی ائتلاف با استقبال از این پیشنهاد گفت که «به خواست و تمایل رهبران و پسران حزب کنگره عمومی خلق برای بازگرداندن یمن به خانواده اعراب اعتماد دارد.» عربستان سعودی شبه‌نظامیان حوثی تحت حمایت ایران را متهم می‌‌کند که یک کشور عربی را به غیر اعراب تسلیم کرده‌اند.

در مقابل، دفتر سیاسی گروه حوثی‌ها در بیانیه‌ای گفته است که «تعجبی ندارد که صالح به مشارکتی که هرگز هم به آن اعتقادی نداشته پشت کرده است.» این بیانیه افزوده است که «اولویت اصلی مقابله و شکست ائتلاف به رهبری عربستان بوده و هست.»

سخنان علی عبدالله صالح در حالی پخش شد که درگیری بین گروه‌های متحد مخالف دولت یمن در حالی همچنان ادامه دارد . منابع خبری به نقل از شاهدان عینی در صنعا، پایتخت یمن، گزارش کرده‌اند که برای سومین شب متوالی، بین شبه‌نظامیان حوثی و افراد مسلح طرفدار علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری سابق این کشور درگیری روی داده است. این دو گروه در جنگ علیه نیروهای دولت عبد ربه منصور هادی، رئیس جمهوری یمن، متحد هم هستند و مشترکا پایتخت را در اختیار دارند.

براساس این گزارش‌ها، در طول شب صدای تبادل آتش سنگین از جنوب شهر در نزدیکی خانه طارق صالح، از بستگان رئیس جمهوری سابق و فرمانده نیروهای هوادار او به گوش می‌رسیده اما هنوز اخباری از تلفات احتمالی این درگیری در دست نیست.

به نقل از سخنگوی حزب «کنگره عمومی خلق» به رهبری علی عبدالله صالح، گزارش شده که مذاکره بین نمایندگان این حزب و شورای سیاسی حوثی‌ها به نتیجه نرسیده است.

پیشتر گفته شده بود که درگیری روزهای اخیر بین دو گروه دست کم چهارده کشته برجای گذاشته است.

برخی گزارش‌های تایید نشده حاکی از صدور اطلاعیه‌ای از سوی حزب علی عبدالله صالح است که در آن خواستار نافرمانی مردم از حکومت به رهبری حوثی‌ها شده است.

درگیری‌های اخیر زمانی شدت گرفت که یک نشریه اینترنتی اطلاعیه‌ای را به نقل از وزارت کشور دولت حوثی‌ها منتشر کرد که در آن گفته شده بود که در پی تصرف یکی از پایگاه‌های حزب کنگره عمومی خلق تجهیزات مخابراتی «متعلق به یک دولت خارجی» کشف شده است. در ساعات گذشته، برخی منابع خبری گزارش کردند که وزارت کشور حوثی‌ها صدور چنین اطلاعیه‌ای را تکذیب کرده و گفته است که انتشار آن مانع از توافق بین دو طرف درگیری شده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، روز شنبه - امروز - عبدالملک بدرالدین، رهبر حوثی‌های یمن در سخنانی در تلویزیون صنعا درباره تحولات روزهای اخیر گفت: «امروز شاهد دعوت‌هایی به فتنه و ویران کردن صنعا هستیم. از شما می‌خواهم رفتارهایی را که هیچ توجیهی ندارد متوقف کنید.»

براساس این گزارش، او اظهارات منابع کنگره عمومی خلق در مورد حمله حوثی‌ها به یک مسجد متعلق به این حزب را تکذیب کرد و در اشاره‌ای تلویحی به دعوت حزب برای نافرمانی از دولت حوثی‌ها، گفت: «شهروندان و قبایل یمن نباید به دعوت‌های به فتنه پاسخ دهند و باید بر مقابله با متجاوزان متمرکز باشند. من درباره ادامه این فتنه هشدار می‌دهم و برای پذیرفتن مسئولیت هر نوع اشتباهی، اگر ما مسئول آن بوده باشیم، آمادگی دارم.»

در ماه‌های تابستان هم بین نیروهای دو طرف درگیری مسلحانه روی داد که در جریان آن یکی از اعضای ارشد حزب کنگره عمومی خلق کشته شد.

بحران یمن و «جنگ نیابتی»

در اوایل سال ۲۰۱۱ و در جریان بهار عربی، حرکت اعتراضی به دولت علی عبدالله صالح، که نزدیک به سی و پنج سال ریاست جمهوری را در دست داشت، به خشونت گرایید و پس از چندین ماه تظاهرات و درگیری، وی سرانجام در اوایل سال ۲۰۱۲ از این مقام کناره‌گیری کرد و منصور عبد ربه هادی، معاون رئیس جمهوری، این سمت برعهده گرفت. در انتخاباتی که بعدا برگزار شد، عبد ربه هادی با برنامه‌ای برای ایجاد ساختارهای لازم جهت استقرار دموکراسی در یمن، برای یک دوره دو ساله به ریاست جمهوری انتخاب شد.

در سپتامبر سال ۲۰۱۴، شورشیان حوثی شهر صنعا، پایتخت را تصرف و در اوایل سال بعد، رئیس جمهوری و دولت او را عملا از قدرت برکنار کردند. حوثی‌ها گفتند که رئیس جمهوری استعفا داده و با تشکیل نهادی به نام دولت انتقالی، حکومت را در دست گرفتند در حالیکه دبیرکل سازمان خواستار بازگشت رئیس جمهوری به قدرت شده بود. طرفداران مسلح علی‌عبدالله صالح به رهبری فرزندش، احمد علی عبدالله صالح در جنگ کنونی از متحدان حوثی‌ها هستند.

با خروج عبد ربه هادی از پایتخت و در حالیکه نیروهای حوثی به سرعت به سوی جنوب یمن پیش روی می‌کردند، در مارس سال ۲۰۱۵ عربستان سعودی و چند کشور عرب و مسلمان دیگر ائتلافی را جهت حمایت از نیروهای دولتی تشکیل دادند. سازمان ملل و اکثر کشورهای جهان عبد ربه منصور هادی را رئیس جمهوری و رئیس دولت مشروع و قانونی یمن می‌دانند اما ایران طرفدار «دولت انقلابی» حوثی‌هاست هرچند کمک نظامی به این گروه را تکذیب کرده است.

برخی از ناظران جنگ یمن را «جنگ نیابتی» و ناشی از رقابت بین حکومت روحانیون شیعه در ایران و حکومت خاندان سلطنتی وهابی در عربستان می‌دانند.

کشور یمن در سواحل دریای سرخ، دریای عرب و خلیج عدن واقع شده و با دو کشور عربستان سعودی در شمال و عمان در شرق همسایه است. جمعیت این کشور به حدود ٢٩ میلیون نفر می‌رسد که بیش از نیمی از آنان سنی و بقیه شیعه و عمدتا شیعیان زیدی مذهب هستند.

گروه حوثی‌ها یک گروه زیدی مذهب است که عملیات مسلحانه خود را از سال ١٩٩٠ با شورش علیه دولت علی عبدالله صالح آغاز کرد. دولت علی عبدالله صالح نیز گاه ایران را به حمایت و کمک به این گروه متهم می‌کرد.

***

حوثی‌ها علی عبدالله صالح را تهدید به مرگ کردند

سخنگوی شبه‌نظامیان حوثی، علی عبدالله صالح را تهدید به مرگ کرد و گفت: «حجت برای کشتن علی عبدالله صالح فراهم شد.»

این تهدید در پی آن می‌آید که علی عبدالله صالح نیروهای مسلح یمن را به نافرمانی و مردم یمن را به قیام علیه حوثی‌ها دعوت کرد. صالح همچنین خواستار آغاز فصلی نو در روابط با کشورهای همسایه یمن شد.

از ساعات اولیه روز شنبه شبه‌نظامیان حوثی و نیروهای حزب کنگره مردمی که طرفدار علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری مخلوع یمن است با یکدیگر درگیر شده و تا کنون 80 نفر از دو طرف کشته و بیش از 150 نفر کشته شدند.

همزمان با درگیری شدید دو طرف، رهبر شبه‌نظامیان حوثی، تهدید کرد که با زور امنیت را برقرار کند. او نیروی صالح را «شبه‌نظامی» نامید و اقدامات آنها را «تجاوز آشکار» خواند و صالح را به تعقل فرا خواند.

نیروهای حزب کنگره مردمی با حمایت افراد مسلح قبایل یمنی توانستند فرودگاه صنعاء، ساختمان وزارت دفاع، کمرگ، ساختمان تلویزیون، بانک مرکزی و خبرگزاری سباء را در اختیار گرفتند. این نیروها همچنین ساختمان‌های سفارتخانه‌های پادشاهی عربی سعودی، امارات متحده عربی و سودان را نیز تحت سیطره خود در آوردند.