ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 22.11.2017, 8:56
هشدار در باره خطر جنگ تازه‌ای در خاورميانه

۲۰ نوامبر ۲۰۱۷
اعلام خطر جنگ تازه‌ای در خاورميانه
موضع‌گيری ۳۱ نفر از اعضای شورای علمی ان جی او «attac» شعبه آلمان در برابر برخورد ترامپ با توافق اتمی با ايران

دونالد ترامپ رئيس‌جمهور ايالات متحد آمريکا در حين مبارزات انتخاباتی‌اش توافق اتمی با ايران را بدترين توافقی ناميد که امريکا تاکنون تصويب نموده است. او با اعلام سياست‌اش درباره‌ی ايران در ۱۳ اکتبر، اين توافق را به‌سختی مورد ترديد قرار داد. يکی از اجزای تعيين‌کننده‌ی اين توافق برای ايران حذف تحريم‌های اقتصادی است. کنگره‌ی آمريکا در اين زمينه رئيس‌جمهور را موظف کرده است که تخطی نکردن ايران از مفاد توافق را در مواعد معين تاييد کند. با اينکه آژانس بين‌المللی اتمی هيچگونه تخطی ايران از مفاد توافق را تشخيص نداده است، ترامپ از صدور تاييديه خودداری کرد. اکنون کنگره‌ی آمريکا بايد ظرف ۶۰ روز درباره‌ی به‌جريان انداختن دوباره‌ی تحريم‌های اقتصادی سختی که ايالات متحده پيش از اين توافق برقرار کرده بود، تصميم بگيرد. اين تحريم‌ها در درجه‌ی اول بار سنگينی بر دوش مردم ايران گذاشته و زندگی روزمره‌ی آنها را بسيار دشوار کرده بودند. استراتژی ترامپ روشن است: هدف او تحريک ايران برای لغو توافق اتمی است. به اين ترتيب، درگيری خطرناک اتمی که در سال ۲۰۰۶ در دوره‌ی جرج بوش نزديک بود به جنگ غرب عليه ايران بيانجامد، دوباره در عرصه‌ی جهانی مطرح می‌شود و ايران مقصر آن شناخته خواهد شد.

جرج دبليو بوش در آن زمان از برنامه‌ی هسته‌ای ايران همچون دستاويزی برای تغيير رژيم در ايران و درصورت لزوم با توسل به زور استفاده کرد. اکنون ترامپ توافق با ايران را وسيله قرار می‌دهد تا ايران به‌عنوان قدرت منطقه را، در صورت لزوم با يک جنگ تازه در خاورميانه از ميان بدر کند. مسلح کردن بيش از حد عربستان سعودی با صادرات اسلحه به‌ميزان ۳۵۰ ميليارد دلار و سفر اخير شاه عربستان به مسکو و سپس همراه با تيلرسون، وزير خارجه‌ی آمريکا به بغداد از جانب ايران همچون محاصره‌ی سياسی و نظامی تلقی می‌شوند. تهمت‌های اخير وليعهد عربستان مبنی بر اينکه ايران و حزب‌الله قصد بی‌ثبات کردن لبنان را دارند و استعفای ناگهانی حريری، رئيس‌جمهور لبنان به‌روشنی فقط در خدمت تشديد رويارويی هستند. اين اقدامات نگرانی ما را برای اينکه عربستان سعودی در حال آماده کردن خود برای جنگ با ايران است، تشديد می‌کنند. ما تلاش‌های تازه‌ی ايالات متحد و نزديکترين متحدش عربستان را که می‌خواهند بعد از جنگ فاجعه‌بار در عراق، آتش جنگ ديگری را در خاورميانه مشتعل کنند، به‌شدت محکوم می‌کنيم.

اتحاديه‌ی اروپا و دولت آلمان که همراه با اوباما سهم مهمی در تصويب الحاقيه‌ی توافق اتمی ايران دارند، به‌سرعت و صراحت به قصد رئيس‌جمهور آمريکا برای خروج آمريکا از توافق اتمی با ايران اعتراض کردند. ما اين موضع‌گيری روشن آلمان و اتحاديه‌ی اروپا را تاييد می‌کنيم و از آنها می‌خواهيم از موضع خود عقب ننشينند. درعين حال اين موضع‌گيری آلمان و اتحاديه‌ی اروپا باعث فراموشی اين واقعيت نمی‌شود که اينها در دوران جرج بوش از استراتژی آمريکا درباره‌ی درگيری اتمی ايران پيروی کردند و دستکم همه‌ی تحريم‌هايی را که به‌ابتکار ايالات متحده برقرار شده بود، اجرا و در بعضی از موارد تشديد کردند. ما اين نکته را نيز فراموش نکرده‌ايم که دولت‌های کشورهای عضو ناتو و اتحاديه‌ی اروپا و رسانه‌های کليدی‌شان چهره‌ی دشمنانه‌ای از ايران ساختند و آمادگی روانی جنگ با ايران را فراهم کردند.

يکی از اجزای مهم نظام تحريم‌های آمريکا و اتحاديه‌ی اروپا، تحريم‌های ثانوی برون‌مرزی است که پيش از توافق اتمی خسارت‌های جدی به اقتصاد و مردم ايران وارد کرد. اين نوع تحريم‌ها نه‌تنها عليه ايران، بلکه همچنين عليه شرکت‌های اتحاديه‌ی اروپا نيز بودند که روابط اقتصادی با ايران داشتند.

تحريم‌های دوباره‌ای که ترامپ و بسياری از جمهوری‌خواهان در نظر دارند، تلاش نگرانی‌آوری برای اين است که شرکت‌ها و بانک‌های اروپايی را با تهديد به جريمه‌های سنگين وادارند تا به روابط اقتصادی خود با ايران پايان دهند و اتحاديه‌ی اروپا را دوباره با خط سياست ايالات متحد همسو کنند.

ما به اتحاديه‌ی اروپا يادآوری می‌کنيم که اين اتحاديه در مصوبه‌ی شماره‌ی ۲۲۷۱ خود در سال ۱۹۹۶ تحريم‌های برون‌مرزی را مخالف حقوق بين‌المللی اعلام کرد. اين مصوبه عکس‌العملی بود در برابر ايالات متحد آمريکا که قصد داشت تحريم‌های خود عليه کوبا و ايران را با تسری دادن به کشورهای ديگر عملی سازد. ماده‌ی ۷ مقررات تجارت خارجی آلمان شرکت در تحريم‌هايی را که توسط آلمان، اتحاديه‌ی اروپا يا سازمان ملل برقرار نشده باشند، ممنوع می‌کند.

اتحاديه‌ی اروپا بايد سياستی بر مبنای علايق درازمدت خود و همکاری صلح‌آميز با همه‌ی کشورهای خاورميانه تنظيم کند و آن را به‌طور جدی اعمال کند. اتحاديه‌ی اروپا اکنون اين امکان تاريخی را دارد که سياست ايران و خاورميانه‌ای خود را مستقل از آمريکا روی مسير نوينی بيندازد. دونالد ترامپ با شيوه‌ی خشن و بی‌پرده مخصوص به‌خود آشکار کرد که اروپا چه بهايی را از نظر سياسی و اقتصادی را بايد برای پيروی کورکورانه‌ی خود از ايالات متحد بپردازد.

ما امضاکنندگان اين بيانيه استراتژی خطرناک آمريکا در خاورميانه را محکوم می‌کنيم و از جمهوری فدرال آلمان و اتحاديه‌ی اروپا می‌خواهيم مخالفت صريح خود را با آن اعلام کنند. از اين گذشته از آنها می‌خواهيم:

- هم‌اکنون به‌طور علنی خطاب به ايالات متحد، عربستان سعودی و اسرائيل اعلام کنند که جنگ با ايران را رد می‌کنند و خود در آن شرکت نخواهند کرد،

- دادگاه بين‌المللی لاهه را برای رسيدگی به تحريم‌های برونمرزی از نظر حقوق بين‌الملل فرخوانند،

- به دولت آمريکا به‌صراحت اعلام نمايند که در صورت برقراری تحريم عليه ايران، همه‌ی امکانات خود برای امنيت تجارت با ايران را بکار خواهند برد. سرمايه‌گذاری‌های خارجی در ايران نيز بايد از سوی اتحاديه‌ی اروپا به‌نحوی تضمين شوند که سرمايه‌گذاریهای آغاز شده و آينده در ايران همچنان ممکن باشند،

- با تکيه به فرصت تاريخی توافق هسته‌ای با ايران برای برگزاری کنفرانس ايجاد منطقه‌ی عاری از سلاح‌های کشتار جمعی در خاورميانه با هدف نابود کردن همه‌ی سلاح‌های هسته‌ای، شيميايی و ميکروبی اقدامات جدی به‌عمل آورند. دولت ايران موافقت خود را برای برگزاری چنين کنفرانسی اعلام نموده است.

ليست امضا کنندگان:

Prof. Dr. Elmar Altvater
Dr. Axel Bust-Bartels
Prof. Dr. Rudolph Bauer
Dr. Josef Berghold
Prof. Dr. Armin Bernhard
Prof. Dr. Ulrich Duchrow
Prof. Dr. Dr. h.c. Frigga Haug
Prof. Dr. Dr. h.c. Wolfgang Fritz Haug
Prof. Dr. Heide Gerstenberger
Prof. Dr. habil. Peter Herrmann
Prof. Dr. Rudolf Hickel
Dr. Heike Knops
Dr. Lydia Krueger
Prof. Dr. Birgit Mahnkopf
Prof. Dr. Mohssen Massarrat;
Prof. Dr. Klaus Meschkat
Dr. Lutz Mez
Dr. phil. Dipl-Ing. Wolfgang Neef
Prof. Dr. John P. Neelsen
Prof. Dr. Norman Paech
Prof. Dr. Niko Paech
Dr. Urs Müller-Plantenberg
Dr. Werner Rügemer
Dr. Thomas Sablowski
Prof. Dr. Michael Schneider
Prof. Dr. Gerd Steffens
Dr. Fritz Storim
Prof. Dr. Isidor Wallimann
Dr. Christa Wichterich
Prof. Dr. Frieder Otto Wolf
Dr. Winfried Wolf