ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 17.11.2017, 16:53
وزیرخارجه عربستان: به دنبال جنگ با ایران نیستیم

بی بی سی: وزیر خارجه عربستان سعودی گفته ریاض قصد دارد از هرگونه درگیری نظامی با ایران پرهیز کند اما در عین حال تهران را تهدید کرده که «نمی‌تواند هر کاری خواست در منطقه انجام دهد.»

عادل جبیر در مصاحبه‌ای به بی‌بی‌سی گفته تا زمانی که سازمان ملل نظارت بر بندرهای تحت کنترل حوثی‌های مورد حمایت ایران را برعهده نگیرد، این مبادی ورودی یمن در محاصره خواهد ماند و مسئولیت قحطی و مرگ غیرنظامیان یمن با ایران است.

عربستان می‌گوید برای جلوگیری از قاچاق سلاح و رسیدن موشک به دشمنان این کشور، مبادی اصلی در کنترل حوثی‌های مورد حمایت ایران را بسته است.

عربستان سعودی همچنان تاکید دارد موشک‌هایی که این کشور را هدف قرار داده، ایران در اختیار حوثی‌ها گذاشته است. وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید محاصره بندر حدیده در دریای سرخ شکسته نخواهد شد.

عربستان ادعا می‌کند که فقط بندرهای تحت کنترل حوثی‌ها مانند حدیده محاصره و بسته است و از سایر بندرها امکان ورود مواد غذایی وجود دارد اما سازمان ملل هشدار داده است که ادامه این وضعیت، ممکن است به گرسنگی و مرگ غیرنظامیان دیگر در یمن منجر شود.

آیا این راه به جنگ منجر می‌شود؟

عادل جبیر در مصاحبه‌ای با لیز دوست، خبرنگار ارشد بی‌بی‌سی در ریاض، بار دیگر علاوه بر حوثی‌های یمن، ایران را به پشتیبانی از گروه حزب‌الله و دخالت در سیاست داخلی لبنان، و اقدام نظامی علیه عربستان سعودی متهم کرده است.

لیز دوست در این مصاحبه از وزیر خارجه عربستان پرسید که آیا وضعیت خاورمیانه و فشارهای عربستان بر ایران تشدید شده و منطقه به مرز بحران و درگیری نزدیک‌تر می‌شود؟

وزیر خارجه عربستان سعودی گفت: «این مناقشه را عربستان سعودی شروع نکرد. این مناقشه را ایران با انقلاب اسلامی به رهبری [آیت‌الله] خمینی، و تلاش برای صدور انقلاب شروع کرد؛ از همان زمان که حکومت عربستان سعودی را ساقط شدنی خواند؛ و به سفارت ما و بیش از ۱۲ کشور دیگر حمله کرد، چندین بار سعی داشت دیپلمات‌های ما را ترور کند و در داخل عربستان فعالیت تروریستی کرد. ما از اسناد اسامه بن لادن می‌دانیم که ایران در ارتباط نزدیک با او بود.»

خبرنگار بی‌بی‌سی بار دیگر پرسش خود را پرسید که آیا عربستان آنچنان که قبلا اعلام کرده قصد دارد برای مقابله با ایران وارد فاز تازه‌ای شود. عادل الجبیر گفت: «به این نتیجه رسیده‌ایم که گفت‌وگوی منطقی با ایران جواب نمی‌دهد. هر وقت دست دوستی به سوی ایران دراز کردیم، پاسخ ما خرابکاری و کشتار بود. حالا به این نتیجه رسیدیم که دیگر بس است. ...»

وقتی برای بار سوم به صراحت از احتمال وقوع درگیری نظامی بین ایران و عربستان سوال شد، عادل جبیر پاسخ داد که ریاض می‌خواهد از جنگ حذر کند و نیازی به جنگ نمی‌بیند؛ اما تاکید کرد که «سیاست ایران در منطقه باید متوقف شود. همانطور که آمریکا، بریتانیا، و فرانسه همین را از ایران می‌خواهند.»

وزیر خارجه عربستان به سخنان وزیر خارجه فرانسه اشاره کرده که دیروز در سفر به عربستان، از «مداخله ایران در بحران‌های منطقه‌ای» و اهداف «سلطه‌طلبانه» جمهوری اسلامی ابراز نگرانی کرده بود.

ایران امروز وزیر خارجه فرانسه را متهم کرد که تحت تاثیر القائات عربستان این سخنان را گفته است.

جنگ سرد ایران و عربستان بر سر لبنان؟

لیز دوست، از وزیر خارجه عربستان پرسید که آیا لبنان زمین بعدی جنگ سرد عربستان و ایران است؟ عادل جبیر در پاسخ حزب‌الله لبنان را به قاچاق سلاح و مواد مخدر متهم کرد و گفت که این گروه به گفته او «تروریستی» فضای سیاسی لبنان را قرق کرده است.

او فشار عربستان بر سعد حریری برای استعفا از نخست‌وزیری لبنان را رد کرد و گفت سعد حریری خود به جایی رسید که دید هر کاری بخواهد بکند، حزب الله مانع می‌شود و به همین دلیل استعفا کرد.

سعد حریری وقتی در عربستان بود، در متن استعفای خود با متهم کردن ایران و حزب‌الله به دخالت در مسائل منطقه، استعفا کرد. ایران می‌گوید سعد حریری تحت فشار عربستان سعودی مجبور به استعفا شده است.