ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 17.11.2017, 5:46
اسرائیل آماده همکاری با کشورهای عرب علیه ایران است

یورونیوز، عصر ایران

در حالی‎ که تنش‌های سیاسی میان ایران و عربستان سعودی بسیار بالا گرفته است، گادی آیزنکوت، رییس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز پنجشنبه گفت که کشورش در زمینه تبادل اطلاعات با ریاض آمادۀ همکاری است.

او با اشاره به اینکه اسرائیل و عربستان هرگز با یکدیگر وارد جنگ نشده و دشمن هم محسوب نمی شوند، تاکید کرد تل آویو و ریاض دارای منافع مشترک بسیاری از جمله مقابله با ایران هستند. رییس ستاد کل ارتش اسرائیل اضافه کرد: «دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی ما آمادۀ انتقال تجربیات و اطلاعات به کشورهای میانه‌رو منطقه برای رویارویی با ایران دارند.»

وی همچنین با اشاره به رییس جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا شرایط را برای فشار به ایران مناسب خواند. او در این باره گفت: «با وجود دونالد ترامپ، فرصت یک ائتلاف بین‌المللی تازه در منطقه و طرح نقشه‌ای استراتژیک برای پایان دادن به تهدیدهای ایران وجود دارد.»

رییس ستاد کل ارتش اسرائیل به حزب‌‍‎الله لبنان نیز اشاره کرد و گفت کشورش برای درگیری نظامی با این گروه در خاک لبنان تصمیمی ندارد. سخن این مقام عالیرتبه نظامی اسرائیلی مبنی بر عدم رویارویی در لبنان در حالی بیان می‌شود که بنیامین نتانیاهو به طور ضمنی در هفته جاری از عملیات‌های هدفدار خود در سوریه خبر داده بود. نخست وزیر اسرائیل چهاردهم نوامبر در پارلمان گفته بود: «ما اربابان مرزهای خود هستیم…به دوستانمان در واشنگتن و مسکو گفته‌ام که اسرائیل عملیات‌های خود را در سوریه ادامه خواهد داد.»

اشاره ضمنی به حضور نظامی اسرائیل در سوریه تلاشی معنادار برای مقابله با حزب‌الله لبنان، مورد حمایت ایران، تلقی می‌شود. در همین حال، پیشنهاد همکاری با کشورهای عربی در حالی مطرح می شود که رییس ستاد کل ارتش اسرائیل با تشبیه حضور ایران را در منطقه به دو هلال گفت: «حضور ایران در خاورمیانه مانند دو هلال شیعی است. یکی از ایران بسوی عراق، سوریه و لبنان کشیده می شود و دیگری از بحرین بسوی یمن و دریای سرخ ادامه پیدا می‌کند.»

وی با ابراز خشنودی از آرام بودن مرزهای اسرائیل و لبنان در یازده سال گذشته خاطر نشان کرد که تمامی تلاش ایران این است تا موجی از خشونت را در این ناحیه رقم زند.

این مقام ارشد نظامی اسراییل در ادامه گفته است: «من در جریان نشستی با حضور روسای ستادهای ارتش در واشنگتن، وقتی اظهارات رییس ستاد ارتش عربستان سعودی درباره ایران را شنیدم دیدم دقیقا با نظر من درباره ایران و ضرورت مقابله با برنامه های توسعه‌طلبانه این کشور در منطقه یکسان است.»

این مقام نظامی اسراییل همچنین گفت جمهوری اسلامی ایران در تلاش است دو هلال شیعی یکی از طریق ایران- عراق - سوریه و لبنان به سمت دریای مدیترانه  و دیگری از طریق بحرین و یمن تا دریای سرخ ایجاد کند.

این نخستین باری است که رییس ستاد ارتش اسراییل با یک رسانه سعودی مصاحبه می کند. پیشتر سخنگوی ارتش اسراییل نیز با این روزنامه اینترنتی وابسته به سعودی گفتگو کرده بود.

عربستان سعودی و اسراییل رابطه رسمی دیپلماتیک ندارند اما در ۲-۳ سال گذشته و همزمان با به قدرت رسیدن هیات حاکمه جدید عربستان، خبرها و گزارش های تایید نشده ای درباره سفر برخی مقامات اطلاعاتی و سیاسی دو طرف و نیز دیدارهایی بین مقامات دو طرف منتشر شده است.