ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.11.2017, 19:02
زلزله‌ای بزرگ بخش‌هایی از عراق و غرب ایران را لرزاند

زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ بخش‌های بزرگی از شمال شرقی عراق و غرب ایران را لرزانده است.

به گزارش بی بی سی به نقل از اداره زمین شناسی آمریکا زلزله‌ای به بزرگی ۷.۳ بخش‌هایی از عراق را در فاصله صد کیلومتری جنوب شرقی سلیمانیه و سی و دو کیلومتری حلبچه لرزانده است. عمق زلزله سی و چهار کیلومتر اعلام شده است.

به گفته شاهدان محلی، زلزله کرمانشاه و مناطق اطراف آن را هم لرزانده و مردم با وحشت به خیابان آمده‌اند و برخی ارتباطات مختل شده‌اند.

یکی مقامات سازمان هواشناسی عراق بزرگی زلزله را ۶.۵ اعلام کرده و گفته است این زمین لرزه در بغداد حس شده است.

بنا بر گزارش تلویزیون ایران این زلزله در استان‌های مرزی احساس شده و به هشت روستا در استان کرمانشاه خساراتی وارد شده و آب و برق برخی روستاها قطع شده است.

گروه‌های امدادرسان، به گفته تلویزیون ایران، به منطقه اعزام شده‌اند اما تلفات جانی گزارش نشده است.

شبکه تلویزیونی کردستان ۲۴ خبر داده که مردم در شهرهای سلیمانیه، حلبچه، اربیل، و کرکوک به خیابانها آمده‌اند اما به گزارش این تلویزیون زلزله تلفات جانی نداشته است. این موضوع هنوز از طرف مقامات رسمی تایید نشده است.


رییس مرکز زلزله نگاری: مرکز زمین لرزه مرز ایران و عراق بوده است

زلزله ای به بزرگی ۷٫۶ ریشتر شامگاه یکشنبه کرمانشاه را لرزاند و شدت این زمین لرزه به حدی بود که در اغلب استان های کشور و برخی کشورهای منطقه احساس شد.

به گزارش ایرنا، بزرگی این زمین لرزه ۷.۶ ریشتر و محل وقوع استان کرمانشاه - حوالی ازگله بوده است. این زمین لرزه دقیقا در ساعت ۲۱ و ۴۸ دقیقه رخ داده و طول جغرافیایی: ۴۵.۹

و عرض آن : ۳۴.۸۴ و در عمق ۱۱ کیلومتری زمین بوده است. همچنین در ادامه زمین لرزه هایی به بزرگی ۴.۶ و ۴ ریشتر این منطقه را لرزانده و پس لرزه های این زمین لرزه ادامه دارد.

علی مرادی رییس مرکز لرزه نگاری کشور در گفت وگو با ایرنا در این باره گفت: ️مرکز اصلی زمین لرزه رخ داده در مرز ایران و عراق بوده است.

وی یادآور شد: نزدیکترین شهر در ایران که محور زمین لرزه بوده شهر ازگل کرمانشاه بوده و پس لرزه های این زلزله ادامه خواهد داشت.

رییس مرکز لرزه نگاری کشور تاکید کرد: زلزله رخ داده شدید بوده و مردم ساکن در کل منطقه شمال غرب کشور تا ساکنان ساختمان های بلند در تهران این زمین لرزه را احساس کردند.

هنوز گزارشی از خسارات احتمالی اعلام نشده اما برق و آب مناطقی از کرمانشاه قطع شده و گزارشات دقیق تر در این باره متعاقبا اعلام می شود.


استاندار کرمانشاه: ۶ نفر در قصرشیرین و یک نفر در ازگله جان خود را از دست داده‌اند

استاندار کرمانشاه با اشاره وقوع زلزله در این استان گفت گفت: هم‌اکنون اوضاع تحت کنترل است، مردم خونسردی خود را حفظ کنند.

هوشنگ بازوند در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تمام نیروهای امدادی، بسیج، سپاه و ارتش به حالت آماده‌باش هستند.

وی گفت: نیروهای امدادی به ازگله، سرپل ذهاب و قصرشیرین اعزام شده‌اند.

استاندار کرمانشاه درخصوص آخرین آمار کشته‌های زمین‌لرزه نیز گفت: براساس آخرین آمار ۶ نفر در قصرشیرین و یک نفر در ازگله جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: برق شهرستان سرپل ذهاب قطع شده که در تلاشیم در اسرع وقت وصل شود.

استاندار کرمانشاه درخصوص اعزام نیروهای کمکی از دیگر استان‌ها نیز گفت: باید بررسی صورت گیرد و در صورت نیاز نیروهای امدادی از دیگر استان‌ها اعزام خواهند شد.


فرماندار: دو کشته در قصر شیرین

فرماندار قصر شیرین گفت: زمین لرزه در قصر شیرین موجب شد دو تن از هموطنان جان خود را از دست داده و تعداد بسیاری نیز زخمی شوند.

فرامرز اکبری یکشنبه شب در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: دو نفر فوتی در شهرستان مرزی قصر شیرین گزارش شده و تعداد زخمی ها در این شهر زیاد است. خسارت وارده به دلیل قطع برق قابل برآورد نیست.

براساس گزارش خبرنگار ایرنا از کرمانشاه نیز، تلفن همراه اول در این شهر مختل شده است. همچنین مردم در خیابان ها هستند .
در بخشی از شهر برق قطع شده و گزارش اسیب دیدگی در بخش هایی از شهر گزارش شده است. ترافیک شدید در خیابان های شهر دیده می شود.

بخش هایی از منازل ریزش داشته و برخی خانه های آپارتمانی ترک خورده است.گزارشی از مصدوم و مجروح منتشر نشده و صدای اژیر ماشین های امدادی شنیده میشود.


آماده باش اورژانس در استان های غربی

سخنگوی اورژانس کشور گفت: زمین لرزه ای به بزرگی ۴ تا ۷.۳ ریشتر ار مناطق مختلف عراق و استان های غربی کشور احساس شده و اورژانس کشور و بیمارستانها در همدان، کرمانشاه، ایلام به حالت آماده باش درآمدند.

مجتبی خالدی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: تیم های ارزیاب اورژانس برای بررسی وضعیت مناطقی که احتمال می رود، بیشتر درگیر این زمینه لرزه باشند در استان های غربی به خصوص شهرهای سرپل ذهاب، گیلان غرب و قصرشیرین که حدود ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارند، اعزام شده اند اما به علت اختلال در خطوط تلفن هنوز گزارش های اولیه به تهران ارسال نشده است.

وی گفت: در برخی از شهرهای استان کرمانشاه اختلال و قطعی برق وجود دارد و اختلال در خطوط تلفن نیز در برخی شهرها گزارش شده است.

خالدی افزود: برای آمادگی در خدمت رسانی احتمالی دو دستگاه اتوبوس آمبولانس و ۶ دستگاه آمبولانس از استان های همدان و ایلام به کرمانشاه اعزام شده است ولی تاکنون گزارش جدی از مصدوم شدن ایرانیان نداشته ایم فقط در ارومیه دو نفر به علت ترس دچار مشکل شده بودند و به بیمارستان منتقل شدند.