ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 09.11.2017, 17:00
عربستان از اتباع خود خواست فورا لبنان را ترک کنند

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با انتشار اطلاعیه‌ای خواستار خروج فوری شهروندان این کشور که در لبنان به عنوان گردشگر به سر می‌برند، به دلیل حوادث نامطلوب اخیر شد.

به گزارش خبرگزاری عربستان سعودی «SPA» در این اطلاعیه همچنین از کسانی که قصد سفر به لبنان را دارند نیز خواسته شده است سفر خود را لغو کنند.

تنش در منطقه که در پی استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان در ریاض، پایتخت عربستان سعودی آغاز شده بود با پرتاب موشک بالستیک از سوی حوثی‌های یمن به ریاض تشدید یافته است.  عربستان و دولت ترامپ ایران و حزب‌الله به عنوان مسئولان این حمله معرفی کرده‌اند.

حریری روز چهارم نوامبر در حالی که در ریاض، پایتخت عربستان، بسر می‌برد در نطقی غیرمنتظره استعفای خود را اعلام کرد. در لبنان بسیاری بر این عقیده‌اند که استعفای حریری تحت فشار مقامات عربستان صورت گرفته است.

سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان، در نطق استعفای خود از حزب‌الله لبنان و سیاست‌های ایران در منطقه انتقاد کرد و گفت که جانش در خطر است. او  گفت لبنان در چنگ ایران است و ایران به هر جا که می‌رود وحشت و ویرانی به بار می‌آورد.

حریری در نطق استعفایش هم‌چنین گفت فضای سیاسی لبنان شبیه روزهای قبل از سوءقصد به جان پدرش، رفیق حریری، شده و او احساس می‌کند عده‌ای برای قتلش نقشه می‌کشند. او یک روز پیش از استعفا (جمعه ۳ نوامبر) در بیروت با علی اکبر ولایتی، مشاور دیپلماتیک رهبر ایران، ملاقات کرده بود.

سعد حریری از آن زمان صحبت عمومی نداشته و توضیح بیشتری نداده است اما دفتر حریری گفته است که وی در حال دیدار و گفتگو با دیپلمات‌های خارجی در ریاض است.

دفتر اطلاع‌رسانی سعد حریری، نخست وزیر مستعفی لبنان اعلام کرد، حریری روز چهارشنبه با میشل سرفون دورسو، رئیس هیئت اتحادیه اروپا، روز سه‌شنبه با کریستوفر هنزل،‌ کاردار سفارت آمریکا در ریاض، سایمون کولینز سفیر انگلیس و نیز فرانسوا گویت، سفیر فرانسه در عربستان ملاقات داشته است.

این خبر در واکنش به خبر رویترز به نقل از یک منبع لبنانی است که گفته بود، مقامات لبنانی تصور می‌کنند عربستان حریری را بازداشت کرده است لذا رسما از ریاض خواهند خواست او را به لبنان بازگرداند.

سعد حریری درست یک سال پیش به عنوان نخست‌وزیر لبنان معرفی شد. آغاز کار او و میشل عون به عنوان رئیس جمهور، پس از ماه‌ها بن‌بست سیاسی و با توافقی میان متحدان آقای حریری و متحدان حزب‌الله ممکن شد.