ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 06.11.2017, 7:21
پرتاب موشک به ریاض، تعرض مستقیم نظامی ایران است

العربیه،‌ بی‌بی‌سی، خبرگزاری آناتولی

ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان در بیانیه‌ای که صبح دوشنبه منتشر کرد می‌گوید پرتاب  موشک بالستیک را که دو روز پیش در نزدیکی ریاض سقوط کرد  «تعرض مستقیم نظامی» توسط ایران قلمداد می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی «واس» در این بیانیه آمده:

«پس از تحقیقات انجام شده بر روی لاشه موشک بالستیک که دو روز پیش در نزدیکی ریاض سقوط کرد و موشک دیگری که در ماه ژوئیه پرتاب شده بود مشخص شد که این موشک‌ها ساخت ایران هستند.

این اقدام نقض آشکار قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل به ویژه قطعنامه شماره ۲۲۱۶ بوده و دست داشتن ایران در این اقدام حمله ای به امنیت و ثبات در کشورهای همسایه، منطقه و جهان است.

عربستان سعودی بر اساس ماده ۵۱ منشور ملل متحد حق دفاع قانونی از قلمرو و مردم خود را دارد و طبق قوانین بین الملل حق پاسخ را محفوظ می داند.

همچنین عربستان سعودی به غیر از کمک های بشردوستانه تمام مرزهای زمینی، هوایی و دریایی خود با یمن را به طور موقت مسدود می کند.»

اطهارات روز یکشنبه سخنگوی ائتلاف عربستان

سخنگوی ائتلاف عربی به رهبری سعودی روز یکشنبه ۵ نوامبر در یک کنفرانس خبری گفت ایران در اقدامی خصمانه علیه کشور پادشاهی سعودی، موشک‌های بالستیک در اختیار شبه نظامیان حوثی قرار داده است.

وی افزود:«تنها دلیل طولانی شدن جنگ و ادامه آن در یمن حمایت مالی و تسلیحاتی ایران از شبه نظامیان فرقه گرای حوثی است».

سرهنگ ترکی المالکی، در این کنفرانس خبری گفت: «تنها دلیل تشدید جنگ و تهدیدهای موشکی مکرر حوثی‌ها پشتیبانی ایران و حزب الله لبنان از حوثی‌ها است. تهران و حزب الله با سلاح و کارشناسان نظامی از حوثی‌ها پشتیبانی می‌کنند».

سرهنگ المالکی گفت: «موشک‌ها زمین به زمین و سکوهایی که این موشک‌ها از آنها به سوی سعودی پرتاب می‌شود همه از ایران به حوثی‌ها رسیده است. هیچ کشوری به جز ایران شبه نظامیان تروریست و متمرد علیه دولت‌هایشان در منطقه را حمایت نمی‌کند».

سخنگوی ائتلاف عربی حامی دولت قانونی یمن، گفت: «موشک بالستیک که اخیر در یک اقدام وحشیانه توسط حوثی‌ها به ریاض پرتاب شد از ایران بوده است و اگر اقدامات خصمانه ایران در منطقه نبود حوثی‌های متمرد و تروریست هرگز نمی‌توانستند به ریاض موشک پرتاب کنند».

سرهنگ المالکی گفت: «ارتش یمن در ذخیره و انبارهای تسلیحاتی خود موشک بالستیک نداشته و ندارد بنابرین این موشکها متعلق به ارتش یمن نیست و ایران به حوثی‌ها تحویل داده است».

مالکی گفت: «حوثی‌ها اکنون با پشتیبانی ایران به وسیله قایق‌های بمب‌گذاری شده که توسط افرادی انتحاری هدایت می‌شوند به ناوگان تجارت در آبهای بین المللی حمله می‌کنند و این خطر اکنون همه جهان را تهدید می‌کند».

افزود: «ما تعدادی از قایق‌های حوثی‌ها را در دریا به دام انداخته‌ایم و مصادره کردیم مشخص شد، ساخته ایران است».

سخنگوی ائتلاف عربی گفت: «همه اسلحه‌ای که به حوثی‌ها می‌رسد از طریق بند «الحدیده» صورت می‌گیرد».

وی افزود:«ایران قطعات موشک‌ها را به صورت جداگانه از طریق بندر حدیده که نیروهای ائتلاف به دلیل کمک‌های انسانی آن را بمباران نمی کنند، به حوثی‌ها به صورت قاچاق ارسال می‌کند و سپس به وسیله کارشناسان خود آنها را در صعده منتاژ می‌کنند».

وی در ادامه گفت حوثی‌ها حدود ۵۰ هزار مین در مرزهای سعودی مین گذاری کردند.

سخنگوی ائتلاف گفت:«به زودی اسامی ۴۰ تن از تروریست‌های حوثی در فهرست تروریست‌ قرار خواهد گرفت».

حمله موشکی به عربستان

شنبه حدود ساعت هشت و ۲۰ دقیقه شنبه شب به وقت محلی صدای انفجار شدیدی در شمال فرودگاه ملک خالد در ریاض شنیده شد. متعاقبا عده‌ای از شاهدان صدای هواپیمایی را شنیدید که در ارتفاع کم پرواز می‌کرد. مقام‌های سعودی گفته‌اند موشک ساقط شده بزرگ نبوده و بقایای آن که در نزدیکی فرودگاه به زمین برخورد کرد، خسارتی به بار نیاورده است.

این در حالی است که شبکه المصریه، نزدیک به نیروهای حوثی در یمن، می‌گوید که موشک بالستیک این نیروها فرودگاه ملک خالد را هدف قرار داده‌اند.

حوثی‌ها تا کنون بارها مناطق جنوبی عربستان سعودی را با موشک یا راکت هدف قرار داده بودند، اما به نظر می‌آید این اولین بار است که موشک آنها به حوالی پایتخت این کشور رسیده است.

عربستان سعودی بیش از دو سال است که برای بازگرداندن عبد ربه منصور هادی به قدرت، مداخله نظامی در یمن را علیه شبه نظامیان حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح هدایت می‌کند.

عربستان سعودی و آمریکا بارها ایران را به حمایت نظامی از حوثی‌ها متهم کرده اند. اما مقامات ایرانی این ادعا را بی‌اساس می‌دانند و عربستان سعودی را به تجاوز نظامی به خاک یمن و کشتار غیر نظامیان متهم کرده‌اند.

ژنرال جوزف ووتل، فرمانده ستاد مرکزی ارتش آمریکا سال گذشته این احتمال را مطرح کرده بود که ایران موشک‌های زمین به دریا در اختیار شورشیان حوثی یمن گذاشته باشد.

جایزه برای ارائه اطلاعات درباره رهبران حوثی‌

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (SPA)، دولت این کشور بامداد روز دوشنبه فهرستی ۴۰ نفره از رهبران حوثی‌ از جمله عبدالملک بدر الدین الحوثی، رهبر این گروه که به ادعای ریاض به برنامه ریزی انجام عملیات تروریستی در یمن متهم هستند، منتشر کرد.

عربستان برای ارائه اطلاعاتی که منجر به دستگیری هر یک از این افراد شود ۵ الی ۳۰ میلیون دلار جایزه اختصاص داده است.

بر اساس این گزارش، برای ارائه اطلاعاتی در مورد عبدالملک الحوثی نیز جایزه ۳۰ میلیون دلاری از سوی عربستان تعیین شده است.

این کشور همچنین برای برخی دیگر از رهبران حوثی مانند «صالح علی الصمد» رئیس شورای عالی سیاسی که از سوی طرفداران علی عبد الله صالح، رئیس جمهور برکنار شده این کشور تاسیس شده است، «زکریا الشامی» وزیر حمل و نقل دولت حوثی‌ها، «عبد الله یحیی ابو الحکم» رئیس اطلاعات نظامی و «عبد الخالق الحوثی» برادر رهبر حوثی‌ها، هرکدام ۲۰ میلیون دلار جایزه تعیین کرده است.

در این فهرست اسامی کسی از طرفداران صالح درج نشده است.

گفته می‌شود عربستان سعودی پس از حمله موشکی به فرودگاه بین‌المللی ملک خالد در ریاض، این تصمیم را اتخاذ کرده است.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی در تاریخ ۲۶ مارس ۲۰۱۵ برای مقابله با پیشروی حوثی‌ها و نیروهای طرفدار علی عبدالله صالح، رئیس جمهور برکنار شده یمن عملیاتی را با عنوان «طوفان قاطع» آغاز کردند و در ۲۱ آوریل این عملیات توسط ائتلاف مذکور مختومه اعلام اما در همان روزعملیاتی دیگر به نام «بازگشت امید» آغاز شد.