ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 05.11.2017, 7:33
بازداشت گسترده شاهزاده‌های سعودی به اتهام فساد

کمیته عالی مبارزه با فساد در سعودی تعدادی از شاهزادگان و وزرای سابق را توقیف کرد.

شبکه تلویزیونی العربیه عربستان اعلام کرد چندین شاهزاده، چهار وزیر کنونی و سابق در نتیجه تحقیقات کمیته ضد فساد در مورد قصورهای صورت گرفته در جریان سیل سال ۲۰۰۹ شهر جده در ساحل دریای سرخ که ویرانی های فراوانی در این شهر به بار آورد و همچنین شیوع مرگبار ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (مِرس) در این کشور بازداشت شدند.

این بازداست‌ها به فرمان کمیته عالی مبارزه با فساد صورت گرفته است. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اعلام کرد هدف این کمیته «حفاظت از دارایی های عمومی، تنبیه افراد فاسد و سوءاستفاده کنندگان از موقعیت» است. مجموعا ۱۰ شاهزاده و ده‌ها تن از وزرای سابق بازداشت شده‌اند.

وبسایت های خبری سعودی از دستگیری شاهزاده ولید بن طلال میلیاردر سعودی خبر دادند، هرچند این موضوع هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

به گزارش منابع العربیه، کمیته عالی مبارزه با فساد همچنین پرونده‌هایی برای تحقیق درباره سیل‌های جده و انتشار وبای کورونا، گشود.

ساعاتی پیش از این بازداشت‌ها، ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان، شنبه ۴ نوامبر طی فرمانی، دستور تشکیل کمیته عالی مبارزه با فساد را به ریاست شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد و عضویت رئیس شورای نظارت و تحقیق، رئیس شورای ملی مبازه با فساد، رئیس دیوان نظارت عمومی، دادستان کل و رئیس سازمان امنیت کشور صادر کرده بود.

این کمیته به استثنای سازمان‌ها، قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورها و مصوبات، اقدام به شناسایی تخلفات، جرایم، افراد و سازمان‌های ذی‌ربط به پرونده‌های فساد عمومی کرده و دستورهای لازم را برای تحقیق، صدور فرمان بازداشت، ممنوع السفری و هر آن‌چه که برای تعامل به مرتبطان با فساد عمومی است می‌کند.

این کمیته همچنین می‌تواند از هرکس بخواهد کمک بگیرد و گروه‌هایی برای تحقیق و تجسس تشکیل دهد، هنگامی که ماموریتش را هم انجام دهد، گزارش مفصلی از نتایج آن و اقدام‌های صورت گرفته در این خصوص، به پادشاه ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر خبرگزاری دولتی سعودی، ملک سلمان، پادشاه عربستان، شاهزاده متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز، فرمانده گارد ملی و دریادار عبدالله بن سلطان بن محمد آل سلطان را بدون آن که توضیحی رسما ارایه شود، اخراج کرده است. متعب بن عبدالله، فرمانده برکنار شده گار ملی، فرزند ملک عبدالله، پادشاه فقید عربستان است.

منابع خبری به خبرگزاری فرانسه گفتند نیروهای امنیتی عربستان به منظور جلوگیری از خروج مقامات بلندپایه از کشور از پرواز هواپیماهای جت خصوصی از شهر جده جلوگیری می کنند.

کریستین اولریخسن تحلیلگر ارشد موسسه سیاست‌گذاری عمومی در دانشگاه رایس گفت «مقیاس و عمق بازداشت ها در تاریخ نوین عربستان بی سابقه است. بازداشت کسی مانند ولید بن طلال در صورتی که واقعیت داشته باشد بدون شک بازارهای مالی و تجاری داخلی و بین المللی را دچار تنش خواهد کرد.»

این بازداشت ها و برکناری ها تنها دو هفته پس از دعوت هزاران نفر از بازرگانان و مقامات اقتصادی و مالی بزرگ جهان به ریاض از سوی بن سلمان برای شرکت در نشست سرمایه گذاری و رونمایی از طرح بلندپروازانه وی برای خروج عربستان از وابستگی به نفت و تضمین آینده اقتصادی این کشور صورت گرفت.

این دستگیری ها به دنبال موج گسترده دستگیری علمای مذهبی و فعالان با نفوذ سعودی در ماه سپتامبر اتفاق افتاد.

ولیعهد محمد بن سلمان، ولیعهد جوان عربستان سعودی که موج جدیدی از اصلاحات در این کشور را به اجرا گذاشته است، چندی پیش تاکید کرده بود که بازگشت کشورش به «اسلام میانه‌رو» رمز گذار کشورش به مدرنیسم است. او در جریان یک کنفرانس خبری در شهر ریاض وعده داده بود که به زودی «ریشه افراطی‌گرایی را می‌خشکاند».

محمد بن سلمان خود را به عنوان یک شخصیت اصلاح طلب لیبرال در پادشاهی به شدت محافظه کار سعودی نشان داده است. وی قبلا نیز در اقدامی جسورانه به زنان عربستانی حق رانندگی داد که از ژوئن سال آینده اجرایی می‌شود.

همزمان ناظران مسایل عربستان اقدامات اصلاحی این شاهزاده جوان را در راستای تحکیم پایه‌های قدرت خودش ارزیابی می‌کنند.