ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.10.2017, 16:46
نامه مسعود بارزانی به پارلمان عراق برای واگذاری قدرت

بی بی سی: یک منبع آگاه در دفتر رییس اقلیم کردستان عراق گفته است که مسعود بارزانی در نامه‌ای به پارلمان عراق اعلام آمادگی کرده قدرتش را واگذار کند.

شبکه خبری روداو در کردستان عراق این خبر را در توییترش اعلام کرده است.

نفیسه کوهنورد، خبرنگار ما در اربیل می‌گوید یک منبع موثق در دفتر آقای بارزانی به او گفته که نامه رییس اقلیم کردستان به منزله «استعفا» تلقی می‌شود.

آقای بارزانی در چند روز گذشته و به دنبال تبعات برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق، تحت فشار بین‌المللی بوده است که کنار برود.

خبرنگار ما می‌گوید انتظار می‌رود که آقای بارزانی در نامه‌اش به پارلمان عراق که قرار است فردا در مجلس خوانده شود، اختیارات خود را به نخست‌وزیر اقلیم کردستان و هیات تشکیل شده واگذار کند و به پارلمان اختیارات بیشتر بدهد تا مذاکرات با بغداد ادامه یابد.

خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید انتظار می‌رود که آقای بارزانی در نامه‌اش به پارلمان عراق که قرار است فردا در مجلس خوانده شود، اختیارات خود را به نخست‌وزیر اقلیم کردستان و هیات تشکیل شده واگذار کند و به پارلمان اختیارات بیشتر بدهد تا مذاکرات با بغداد ادامه یابد.

امروز فرماندهان ارشد اقلیم کردستان و فرماندهان ارتش عراق دیدار کردند. ارتش عراق در چند هفته گذشته نیر‌وهایش را در مناطق تحت کنترل کردها در استان نفت‌خیز کرکوک مستقر کرده است.

سخنگوی حیدرعبادی، نخست وزیر عراق گفته بود که دو طرف درباره نحوه اجرایی شدن یک توافق صلح گفتگو کرده‌اند؛ توافقی که براساس آن نیروهای کرد از منطقه خارج شوند.

***

نماینده حکومت اقلیم کردستان عراق در ایران:
بارزانی مجددا نامزد ریاست اقلیم کردستان نمی‌شود

ایرنا- نماینده‌‌ حکومت اقلیم کردستان عراق در ایران گفت: مدت ریاست مسعود بارزانی در اقلیم کردستان عراق تا چهار روز دیگر (اول نوامبر) به پایان می رسد و شایعات مبنی بر کناره گیری وی صحت ندارد زیرا به دلیل پایان دوره ریاست، نیازی به کناره گیری او در این مدت کوتاه نیست.

«ناظم دباغ» روز شنبه در دومین روز فعالیت بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها با حضور در غرفه ایرنا افزود: مدت ریاست دو ساله مسعود بارزانی اقلیم کردستان عراق چهار روز دیگر پایان می‌یابد و وی دیگر نامزد ریاست اقلیم کردستان نخواهد شد.

وی در خصوص آخرین تحولات اقلیم کردستان عراق گفت: اکنون رهبری کل و حکومت اقلیم کردستان عراق پذیرفته است که در چارچوب قانون اساسی عراق و حفظ وحدت عراق به توافقاتی برسند و امروز با برگزاری جلسه ای، توافقاتی بین ارتش عراقی، نیروهای حشد الشعبی و پیشمرگه به وجود آمد.

نماینده اقلیم کردستان عراق در ایران تصریح کرد: بر اساس توافق انجام شده در جلسه امروز، جنگ متوقف شده و سپس نیروهای پیشمرگه به خط سبز یعنی مرزهای قبل از ۲۰۰۳ برمی گردند.

دباغ درباره تحولات اقتصادی اقلیم کردستان عراق نیز اظهار داشت: ابتدا با شرایط پیش آمده مردم این منطقه به لحاظ سوخت با مشکلاتی مواجه شدند اما با افتتاح مرز باشماق و مرز پرویز خان در ایران که فردا (هفتم آبان ماه) به بهره برداری می‌رسد و نیز، از آنجا که ترکیه مرز خود را باز گذاشته است، مشکلات اقتصادی مردم کردستان عراق که پس از برگزاری همه پرسی تشدید شده بود، کاهش می یابد.

وی یادآور شد: حکومت اقلیم کردستان عراق، ارتش عراق و پیشمرگه اکنون در حال مذاکره هستند تا در باره حدود مناطق مورد مناقشه به توافق برسند.

***

مذاکرات فرماندهان نظامی عراق و پیشمرگ‌ها در مقر عملیات نینوا

ایسنا: رئیس سابق ستاد ارتش عراق فاش کرد، هیئت عالی رتبه نظامی از اقلیم کردستان عراق با هیئت نظامی عراقی دیدار کرده است.

به گزارش  سایت شبکه رووداو، بابکر زیباری، رئیس سابق ستاد ارتش عراق اظهار داشت:‌ مسؤولان نظامی آمریکایی در این نشست حضور دارند.

به گفته این منبع، مذاکرات هیئت عراق با سیروان بارزانی یکی از فرماندهان پیشمرگ‌ در حضور آمریکا از سر گرفته شده است.

وی افزود: تمام تلاش‌های مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق برای حل اختلافات با بغداد از طریق مذاکره است.

زیباری تاکید کرد، اقلیم کردستان عراق تاکنون مبادره به درگیری نکرده و تنها مانع حملات شده است.

در این راستا سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق اعلام کرد، نشست‌های مشترک بین فرماندهان نیروهای فدرال و نیروهای پیشمرگ امروز در سایه تصمیم حیدر العبادی درباره توقف تحرکات ارتش به مدت ۲۴ ساعت آغاز شد.

الحدیثی افزود: این نشست‌ها با هدف بررسی تشکیل تیم فنی و اداری برای آماده سازی استقرار نیروهای فدرال در مناطق مورد مناقشه آغاز شده است.

وی ادامه داد: نشستی فنی را فرماندهان دو طرف عصر جمعه بعد از تصمیم العبادی درباره توقف درگیری‌ها در شمال عراق آغاز کردند. هدف از این نشست‌ها استقرار نیروهای فدرال در تمامی مناطق مورد مناقشه به خصوص فیشخابور و گذرگاه‌های مرزی دیگر است.

وی تاکید کرد: این ۲۴ ساعت برای دادن فرصت جهت انجام این دیدارهاست تا استقرار نیروها در تمامی مناطق مورد مناقشه اجرا شود و نشست‌ها در سطح فنی بین نیروهای فدرال و پیشمرگ برگزار می‌شود که شامل متخصصان در این زمینه است تا از درگیری‌ها اجتناب شود.

یک منبع مطلع نیز گفت: این نشست در مقر فرماندهی عملیات نینوا آغاز شده است.

به گفته این منبع، نشست نظامی شامل هیئت عراقی با حضور عثمان الغانمی، رئیس ستاد ارتش عبدالغنی الاسدی، رئیس سازمان مبارزه با تروریسم و رائد شاکر جودت، فرمانده پلیس فدرال و نجم الجبوری فرمانده عملیات نینوا و به اضافه مدیر اطلاعات نظامی و نیروهای امنیتی و سازمان اطلاعات عراق است.

پیشتر حیدر العبادی، نخست وزیر و فرمانده نیروهای مسلح عراق دستور توقف پیشروی نیروهای عراقی در شمال این کشور به مدت ۲۴ ساعت را به منظور باز کردن زمینه استقرار نیروهای فدرال در تمامی مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان صادر کرده بود.

***

کمیسیون رسانه و ارتباطات عراق فعالیت «روداو» را ممنوع کرد

دفتر امور رسانه‌ای و ارتباطی دولت عراق با صدور دستوری توقف فعالیت شبکه تلویزیونی روداو را اعلام کرد.

در این حکم آمده است که شبکه تلویزیونی روداو مطابق دستورالعمل این کمیسیون عمل نمی‌کند و برنامه‌هایی دارد که سبب تحریک خشونت و تنفر می‌شود و صلح و امنیت اجتماعی را هدف قرار می‌دهد.

شبکه روداو در این باره اعلام کرده، این حکم مورخ ۲۳ اکتبر است و بدون هیچ گونه اطلاع قبلی و یا شکایت صادر شده و به موجب آن از فعالیت کارکنان شبکه جلوگیری شده و تمام تجهیزات آن در سراسر عراق توقیف می‌شود.

به گفته این شبکه، روداو مجوز وزارت فرهنگ دولت اقلیم کردستان عراق را دارد که بخشی از دولت فدرال عراق است و براساس قانون اساسی عراق فعالیت می‌کند.

این حکم به سازمان اطلاعات عراق، وزارت دفاع و ستاد مشترک ارتش عراق ارسال شده است.

این حکم هم‌چنین به شرکت‌های ارتباطاتی که با شبکه روداو همکاری داشته‌اند ارسال شده تا از تسهیل کار شبکه مذکور جلوگیری به عمل آید.

***

پارلمان کردستان عراق فردا تشکیل جلسه می‌دهد
پیش‌بینی نیوزویک درباره آینده بارزانی

بعد از درز اخباری مبنی بر تصمیم مسعود بارزانی برای اعلام استعفایش در جریان جلسه پارلمان کردستان عراق که قرار بود امروز (شنبه) برگزار شود و به تعویق افتاد، گفته شده فردا پارلمان اقلیم تشکیل جلسه می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه سومریه نیوز، هیئت پارلمان اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، تصمیم گرفت برگزاری جلسه عادی چهارم خود را که قرار بود امروز باشد تا اطلاع ثانوی به تاخیر بیندازد.

منابع سیاسی گفتند، دلایل تعویق جلسه مربوط به بررسی‌های بین رهبری حزب دموکرات کردستان عراق و نمایندگان ائتلاف ضد داعش در زمینه نحوه قانونی تصمیم استعفای مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق است.

علی عونی، یکی از رهبران حزب دموکرات کردستان عراق وابسته به مسعود بارزانی روز پنجشنبه گفته بود، قرار است پارلمان کردستان عراق درباره انتقال اختیارات بارزانی تشکیل جلسه دهد. به نظر می‌رسد این تعویق برای بررسی‌های بیشتر بین احزاب کرد با طرف‌های داخلی و خارجی درباره این موضوع است.

در مقابل هیمن هورامی مشاور سیاسی دفتر ریاست اقلیم کردستان عراق در توئیتر نوشت: بارزانی در منصبش باقی می‌ماند.

این در حالی است که شیلان جعفر علی، نماینده پارلمان کردستان عراق امروز گفت: جلسه چهارم پارلمان کردستان عراق فردا (یکشنبه) برگزار می‌شود.

علی، نماینده حزب دموکرات کردستان عراق گفت: پارلمان اقلیم تصمیم گرفت فردا تشکیل جلسه دهد.

وی گفت: پارلمان راس ساعت دو بعد از ظهر تشکیل جلسه می‌دهد اما دستور کار نشست هنوز منتشر نشده است. در حالی که گفته شده جلسه چهارم به واگذاری اختیارات مسعود بارزانی به دو قوه مقننه و مجریه اختصاص دارد.

اما در این راستا مجله نیوزویک آمریکا در گزارشی نوشت: تنش در روابط بغداد و اربیل احتمالا منجر به کناره‌گیری بارزانی شود.

این مجله در گزارش خود آورد، بارزانی همچنان از سال ۲۰۰۵ در قدرت است و همه پرسی ماه گذشته را رهبری کرد اما پیشنهاد تعلیق نتایج همه‌ پرسی را هم اخیرا مطرح کرد.

به نوشته این مجله، با این وضعیت ملتهب شمال عراق احتمال این که بارزانی هر لحظه استعفایش را اعلام کند، وجود دارد.

به موجب گزارش این مجله، کمال گومانی، محقق “آکادمی آزادی سیاست‌ها در خاورمیانه” نوشت، ممکن است بارزانی آماده کاهش دوره ریاستش برای هشت ماه باشد و بخواهد قدرت را به یکی از اعضای خانواده‌اش واگذار کند به طوریکه به نظر می‌رسد به شکستش در تلاش برای تشکیل کشور کردستان اعتراف می‌کند. همچنین این گونه استنباط می‌شود ایران عراق، ترکیه حتی اتحادیه اروپا و آمریکا از او راضی نیستند و حضور او در قدرت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند.

عبدالله حویز دیگر محقق بخش خاورمیانه مجله نیوزویک می‌گوید، اگر بارزانی قدرت را ترک کند نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت اقلیم جای او را خواهد گرفت و بازنده اصلی مسرور بارزانی پسر مسعود بارزانی است که نقش اصلی در برگزاری همه‌پرسی داشت.

همچنین این مجله با اشاره به اختلافات بین اتحادیه میهنی و حزب دموکرات به عنوان دو حزب اصلی در اقلیم و مواضع جنبش تغییر به رهبری عمر سید علی که خواهان تعویق همه‌ پرسی و اخیرا هم استعفای بارزانی شده، افزود، شکست سیاسی بارزانی به میراث حزب دموکرات کردستان ضربه خواهد زد.

***

جنبش تغییر درصدد برگزاری «اعتصاب سراسری» در اقلیم کردستان عراق

جنبش اپوزیسیون «تغییر» یا گوران در اقلیم کردستان عراق امروز (شنبه) از چهار سازوکار برای تشکیل دولت موقت در این اقلیم خبر داد و گفت، اعتصاب سراسری برای وادار کردن دولت اقلیم به استعفا را بررسی می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، شورش حاجی، سخنگوی جنبش تغییر در بیانیه‌ای گفت، هنوز طرف‌های قدرت اشتباهات خود را نپذیرفته و از شهروندان کردستان معذرت‌خواهی نکرده‌اند.

وی گفت، چهار سازوکار برای تشکیل دولت موقت جهت عبور اقلیم از مرحله کنونی وجود دارد.

حاجی با بیان اینکه یکی از این مکانیزم‌ها استعفای دولت، ریاست اقلیم و تشکیل دولت نجات ملی برای عبور از مرحله کنونی است، افزود، تاکنون به این طرح پاسخی داده نشده است.

وی ادامه داد، مکانیزم دوم برای تشکیل دولت موقت، دادن رای عدم اعتماد به دولت کنونی توسط پارلمان و با رای یک سوم از اعضای آن است.

حاجی اظهار داشت، دو حزب اصلی و هم‌پیمانانش نمی‌پذیرند که نماینده حقیقی در پارلمان کردستان برای مردم این استان وجود داشته باشد به همین دلیل جلسات پارلمان یکی پس از دیگری بی‌دلیل به تاخیر می‌افتند.

سخنگوی جنش تغییر گفت، گام سوم برای تشکیل دولت موقت استعفای میزان (۱+۵۰%) از وزیران کابینه کنونی دولت اقلیم و دعوت از همه وزیران این دولت به داشتن احساس مسؤولیت و اعلام استعفای خود است.

حاجی تصریح کرد، جنبش تغییر گزینه‌های مدنی را هم از طریق جنبش مردمی و اعتصاب سراسری شهروندان و کارمندان برای وادار کردن دولت کنونی به استعفا و تشکیل دولت نجات ملی به دلیل عدم پاسخ به گزینه‌های سابق بررسی می‌کند.

در حالی که جلسه امروز پارلمان کردستان عراق به تعویق افتاد، بیستون فائق، عضو جنبش تغییر گفت،‌ فراکسیون تغییر در جلسه واگذاری اختیارات رئیس اقلیم به پارلمان یا جلسات دیگر شرکت می‌کند.

وی درباره علت تعویق جلسه چهارم برای دومین بار ابزار بی‌اطلاعی کرد.

ائتلاف دموکراسی و عدالت به رهبری برهم صالح در ۱۹ اکتبر ۲۰۱۷ از مشورت‌ها برای تشکیل دولت انتقالی در اقلیم کردستان خبر داد و گفت، ماموریت دولت انتقالی برقراری اوضاع آرام، بهبودی اوضاع شهروندان و برگزاری گفت‌وگو با بغداد است.

این در حالی است که دولت کنونی ثابت کرده که در اداره دولت شکست خورده است.