ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.10.2017, 9:05
مراکش مقصد سرمایه‌گذاری برای صنعت هواپیماسازی

یورونیوز

ناگویا قلب صنعت هوافضای ژاپن است. برای پی بردن به نقشی که بازارهای نوظهور در آینده این صنعت ایفا می کنند به این مرکز بین المللی پیشرفته از نظر صنعت هوانوردی آمده ایم تا از نمایشگاه «Aeromart Nagoya» گزارشی تهیه کنیم.

دویست و پنجاه شرکت هواپیماسازی امسال با حضور در نمایشگاه «Aeromart Nagoya» طی نشست ها و گردهم آیی های فشرده، راهکارهای توسعه فعالیت بین المللی و ارتباط با آخرین تحولات بازار را مورد بررسی قرار دادند.

افزایش روز افزون تقاضا برای خرید هواپیما، توجه مهمترین شرکت های هوافضای دنیا را به سوی بازارهای نوظهور جلب کرده است. مالزی، فیلیپین و شمال آفریقا از جمله این بازارها هستند.

مسئولان شرکت کاوازاکی، یکی از مهمترین سازندگان هواپیما و تجهیزات هوانوردی، معتقدند این کشورها می توانند در پایین آوردن هزینه تولید نقش مهمی ایفا کنند. یوکیتا ایکدا، مدیر تولیدات خارجی کاوازاکی می گوید: «کشورهای نوظهور به تدریج به عاملی بسیار مهم برای ما جهت پایین آوردن هزینه تولید و رقابت بر سر قیمت تبدیل شده اند. ما هنوز به طور کامل نمی‌دانیم در شمال آفریقا وضعیت چگونه است و علاقمندیم اطلاعات کاملتری از آنجا بدست بیاوریم.»

مراکش نخستین مقصد سرمایه گذاری برای شرکت های هواپیماسازی

مراکش، کشوری پر رونق از نظر صنعتی، در ناگویا بخش هوانوردی خود را به معرض نمایش گذاشت. کشور پادشاهی مراکش در کمتر از بیست سال به قلب هوافضای شمال آفریقا تبدیل شده است. این کشور اینک مورد توجه بسیاری از شرکت های تولیدی در اروپا است که می خواهند حرف نخست را در بازار رقابتی امروز بزنند.

شرکت فرانسوی دائر(Daher) از سال ۲۰۰۱ بخش عمده‌ای از خط تولید خود را به مراکش انتقال داده و قرار است سومین کارخانه تولید کامپوزیت را نیز به زودی در این کشور افتتاح کند.

ژان کلود مازوکو، معاون بخش فروش این شرکت فرانسوی می گوید: «ما در بخش کامپوزیت سرمایه گذاری جدیدی را از سال ۲۰۱۶ در طنجه آغاز کرده ایم که قراراست ابتدای سال ۲۰۱۸ خط تولید آن آغاز شود. این اقدام سبب می شود تا به کمک دیگر بخش ها بتوانیم قطعات بیشتری را تولید کنیم.»

شرکت بوئینگ در سال ۲۰۱۶ قراردادی را با مراکش به امضاء رساند که ارزش اقتصادی سالانه آن بالغ بر یک میلیارد دلار تخمین زده می شود. این قرارداد همچنین زمینه شکل گیری اکوسیستمی با همکاری تولید کنندگان محلی را فراهم کرده که ایجاد ۸۷۰۰ فرصت شغلی جدید از جمله دستاوردهای آن برای مراکش بوده است.

صنعت پررونق هوانوردی در مراکش

حجم معاملات صنعت هوانوردی مراکش سالانه با رشدی ۱۷ درصدی همراه بوده است. اما چرا بخش هوانوردی مراکش اینقدر پر رونق بوده است؟ برای یافتن پاسخ این سوال به کازابلانکا می رویم.

کازابلانکا در میان ۱۰ شهر مهم صنعت هوایی جهان از نظر سودآوری، رتبه ششم را به خود اختصاص داده و به پایگاهی برای بزرگترین شرکت های بین المللی نظیر سافران، تالس و اکسی کامپوزیت و… تبدیل شده است. به کارخانه شرکت بومباردیه در منطقه آزاد «میدپارک» در کازابلانکا سری می زنیم که از چهار سال پیش به محلی برای مونتاژ قطعات هواپیما تبدیل شده و همچنان در حال گسترش است.

استیون اور، نایب رئیس شاخه مراکش شرکت بومباردیه می گوید: «آنطور که شما می گویید ما اکنون بخشی از «اکوسیستم مراکش» به شمار می آییم. شرکت هایی که از راه می رسند پرشمار و از حیث زمینه فعالیت بسیار متنوع هستند، لذا فکر می کنم این می تواند نشانه خوبی برای آینده باشد. بازارهای نوظهور بخشی جدید از زنجیره تولید آموزش دیده و با کیفیت را تشکیل می دهند که شما می توانید از آن بهره برداری کنید. این بازارها همچنین عرصه ای است برای تولید و عرضه رقابتی. مشتریان معمولا به دنبال رشد کیفیت و پایین آمدن قیمت ها هستند. حال آنکه در صنعتی نظیر هوانوردی به نظر من این خواسته بدون مشارکت بازارهای نوظهور محقق نخواهد شد.»

خط تولید ماهر و آموزش دیده

در موسسه ایما (IMA) کارآموزان، دوره های آموزشی های لازم را برای اشتغال و فعالیت در صنعت هوافضای مراکش می گذارنند. امسال حدود ۱۴۰۰ تن از ساکنان مراکش به یکی از ۱۳۰ شرکت بین المللی که در چهار اکوسیستم مختلف این صنعت فعالیت دارند، می پیوندند. مونتاژ، سیستم اتصال کابل های برق، تعمیر و نگهداری و مهندسی چهار بخش عمده اکوسیستم صنعت هوانوردی در مغرب را تشکیل می دهند.

ژیماس، یکی از شرکت های بزرگ فعال در صنعت هوانوردی مراکش به تازگی ساخت قطعات از طریق چاپگرهای سه بعدی را وارد خط تولید خود کرده است.

کریم شیخ رئیس جیماس می گوید: «این بخش اکنون بیش از یازده هزار نفر کارمند در سطوح مختلف دارد. چالش پیش روی ما در سالهای آینده ایجاد اکوسیستم مهندسی در زمینه تحقیق و توسعه و ابتکارات بسیار قوی است.»

کازابلانکا در برنامه شتاب اقتصادی خود بخش هوانوردی را در اولویت قرار داده تا بتواند از طریق گسترش این اکوسیستم صنعتی شمار فرصت های شغلی را در کشوری که نرخ بیکاری در آن در سه ماهه دوم سال جاری به ۹.۳ درصد رسیده، به دو برابر افزایش دهد.

مولای حافظ العالمی، وزیر صنعت، تجارت و سرمایه گذاری مراکش می گوید: ما دو زنجیره جدید تولید طراحی و راه اندازی کرده ایم که یکی در زمینه موتور و دیگری در حوزه مواد کامپوزیت فعالیت می کند. تا سال ۲۰۳۰ بیش از چهل هزار تقاضا برای خرید هواپیما وجود خواهد داشت. این حجم درخواست بی سابقه و نشان دهنده ضرورت توسعه چرخه های تولید قطعات برای شرکت های بزرگ هواپیماسازی است. آنها انتخاب دیگری جز برگزیدن زنجیره های تولید رقابتی، توجه به کیفیت و البته بهره بردن از قابلیت های بالای مهندسی و منابع انسانی کارآمد ندارند.»