ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 18.10.2017, 19:00
هشدار درباره جنگ داخلی در کردستان عراق

در واکنش به حوادث اخیر در کرکوک، ضمن هشدار درباره وقوع جنگ داخلی در این منطقه اعلام کرد که کردستان در معرض خطر بزرگی قرار دارد.

به گزارش فارس، یکی از اعضای اتحادیه میهنی منطقه کردستان عراق درباره وقوع جنگ داخلی در این منطقه هشدار داد.

به نوشته وبگاه شبکه سومریه، «ملا بختیار»، مسئول دفتر سیاسی حزب اتحادیه میهنی کردستان امروز چهارشنبه گفت منطقه کردستان عراق در معرض «خطر بزرگی» قرار دارد.

وی درباره تقسیم شدن منطقه کردستان عراق به دو بخش و شروع درگیری‌های داخلی در این منطقه هشدار داد.

ملا بختیار در بیانیه‌ای اعلام کرد که «منطقه کردستان در مقطع کنونی با خطر بزرگی مواجهه است و احتمال دارد این منطقه به دو بخش اداری تقسیم شده و جنگ داخلی و دخالت نظامی صورت بگیرد».

وی افزود: «در نتیجه عدم حل مشکلات بعد از بیمار شدن مام جلال طالبانی [رهبر فقید حزب اتحادیه میهنی] و ترس از دو دستگی‌هایی که اتحادیه میهنی با آن‌ها مواجه بود، برخی از فرصت طلب‌ها، بی‌تجربه‌ها و فعالان فیسبوکی داخل در این حزب، اقدام به تخریب ذهنیت شهروندان کردند».

مسئول دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان ادامه داد: «این افراد توانستند به برخی از اهدافی که می‌خواستند، برسند».

وی در مورد دیدگاه خود در خصوص همه‌پرسی جدایی کردستان نیز گفت: «طی نشست‌هایی که با حزب دموکراتیک کردستان و اتحادیه میهنی و اتحاد اسلامی کردستان داشتم، بر گزینه جایگزین آمریکا، اروپا، کشورهای منطقه، شورای امنیت و دولت عراق مبنی بر انجام گفت‌وگوهای جدی و مسئولانه، اصرار می‌کردم».

بختیار تأکید کرد که از این به بعد هرگز در هیچ نشستی شرکت نخواهد کرد مگر آنکه قانونی باشد و قدرت سیاسی و حزبی را به رهبری دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان برگرداند.

به دنبال ورود نیروهای عراق در روز دوشنبه این هفته به شهر کرکوک جهت تأمین امنیت این شهر که با عقب نشینی و فرار نیروهای بارزانی همراه بود، برخی از احزاب و مقامات کردستان عراق و در رأس آن‌ها مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان، حوادث کرکوک را ناشی از «خیانت برخی افراد» خواندند.

تصرف کرکوک از سوی دولت مرکزی عراق باعث برجسته شدن اختلافات میان رهبران کردستان عراق شده است. فؤاد معصوم، رئیس جمهور کُرد عراق، با بیان اینکه مسئولیت بحران اخیر برعهده «منادیان همه‌پرسی» است، درباره «انباشت اختلافات و تبدیل آن به نزاع‌های مسلح» هشدار داد. او خواستار گفت‌وگو در چارچوب قانون اساسی عراق شد.


تعلیق برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در اقیلم

هندرین محمد رئیس کمیسیون عالی انتخابات اقلیم کردستان عراق چهارشنبه ۱۸ اکتبر در مصاحبه با شبکه الحدث، از تعلیق برگزاری انتخابات ریاستی و پارلمانی در اقلیم خبر داد و گفت که در این باره، نامه‌ای به پارلمان کردستان نوشته است.

او این تصمیم را «موقت» دانست زیرا به گفته او «کسی برای انتخابات ریاستی نامزد نشده است» و «گروه‌های سیاسی هم فهرستی برای نامزدهای خود ارائه نداده‌اند». او افزود که وقت کافی برای پایان دادن به مقدمات انتخابات، باقی نمانده است.

پیش از این کمیسیاریای عالی انتخابات اقلیم کردستان در بیانیه‌ای اعلام کرده بود: «کمیساریای عالی انتخابات تصمیم گرفت تمام زمینه چینی‌ها برای انتخابات را که قرار بود اول نوامبر ۲۰۱۷ برگزار شود، با توجه به پیامدهای تحولات کنونی، تعلیق کند».

این بیانیه پس از آن صادر می‌شود که نیروهای عراقی، مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان را از نیروهای پیشمرگه کُرد باز پس گرفتند.

این تحولات در پی برگزاری همه‌پرسی اقلیم کردستان از عراق در روز ۲۵ سپتامبر روی می‌دهد. در واکنش همه‌پرسی، نیروهای عراقی دوشنبه ۱۶ اکتبر در پیشروی سریعی، استان نفت خیز کرکوک را که بخش بزرگی از آن از سال ۲۰۱۴ در کنتترل کردها قرار داشت را کنترل کردند. پس از آن نیروهای کُرد از تمام مناطق کرکوک، میدان‌های نفتی، سنجار، بعشیقه و خانقین، عقب نشینی کردند.


معاون بارزانی: آنچه رخ داد «عملیات أنفال» دیگری علیه کردها بود!

معاون رئیس اقلیم کردستان عراق تصریح کرد، رخدادهایی که در حال حاضر در شمال کشور در جریان است، به مثابه «عملیات انفال دیگری علیه کردها است».

عملیات اَنفال به سرکوب خونین کردها در سال‌های ۱۹۸۸ و ۱۹۸۹ توسط رژیم صدام حسین گفته می‌شود. در این سرکوب‌های هزاران انسان جان خود را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، کوسرت رسول، معاون رئیس اقلیم کردستان عراق و معاون اول دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان گفت که نیروهای امنیتی وابسته به دولت فدرال «اشغالگر» هستند!

وی گفت، تعدادی از افرادی که از رویکرد اتحادیه میهنی کردستان منحرف شدند و افراد کم خردی، نامشان با ننگ و عار در تاریخ ثبت می‌شود.

کوسرت رسول افزود: افراد ناپخته در اتحادیه میهنی مسؤولیت فاجعه کرکوک و طوزخورماتو و تمامی تلفات انسانی و مادی و معنوی که به مردم ما وارد شده است، برعهده دارند.

وی گفت، برخی از افراد در اتحادیه میهنی با اشغالگران همکاری کرده تا برخی از دستاوردهای شخصی و موقت را به دست آورند.

این مقام کرد تصریح کرد، عملیات انفال دیگری علیه مردم کرد در حال حاضر در جریان است.