ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 16.10.2017, 14:53
مسعود بارزانی: به ما خیانت شد!

رئیس اقلیم کردستان عراق در اولین واکنش رسمی پس از درگیری‌های اخیر در کرکوک با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد، پیش‌روی‌های حشد شعبی در کرکوک به دلیل «خیانت» برخی از پیشمرگ‌ها محقق شده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه اسکای نیوز عربی، در این بیانیه که با نام «فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ» صادر شده، آمده است، برخی رهبران حزب اتحادیه میهنی به نیروهای تحت امر خود دستور داده‌اند تا از مناطقی که تحت کنترل آنها بوده عقب نشینی کنند و این امر باعث شد تا نیروهای حشد شعبی بر این مناطق سیطره یابند.

مسعود بارزانی به عنوان رئیس اقلیم کردستان عراق، فرماندهی کل پیشمرگ‌ها را هم بر عهده دارد. او در این بیانیه مدعی شده که طرف‌های خارجی عملیات حشد شعبی در کرکوک را رهبری می‌کنند. منظور مسعود بارزانی ایران و فرمانده سپاه است.

بارزانی در این بیانیه آورده است: حمله نیروهای عراقی و حشد شعبی انتقام از مردم کردستان است که خواهان آزادی هستند و انتقامی از اهالی کرکوک که همواره مواضعی شجاعانه در قبال مسائل کردها داشته‌اند. متاسفانه در این اقدام برخی مسئولان حزب اتحادیه میهنی نیز در توطئه علیه مردم کردستان شرکت داشتند و «خیانتی بزرگ و تاریخی» علیه مردم کردستان مرتکب شدند. این مسئولان دستور دادند پیشمرگ‌ها مواضع حساس در کرکوک را ترک کنند تا نیروهای حشد شعبی بر این مواضع سیطره یابند.

در ادامه این بیانیه آمده است: اعلام می‌کنیم که این «تجاوز» از سوی حشد شعبی و نیروهای عراقی با سلاح ائتلاف بین‌المللی و زره پوش‌های آمریکایی که در اختیار ارتش عراق و حشد شعبی گذاشته شده، انجام می‌گیرد در حالی که به نیروهای پیشمرگ برای مقابله با داعش چنین سلاحی داده نشد. به مردم کردستان اطمینان می‌دهیم با وجود خیانت برخی‌ها، نیروهای پیشمرگ از کردستان دفاع می‌کنند و تاکید می‌کنیم شکستن اراده مردم کردستان غیرممکن است.

فرماندهی کل نیروهای پیشمرگ در پایان بیانیه خود آورده است: از همه مردم کردستان و پیشمرگ‌ها می‌خواهیم که در مقابل این تجاوز بایستند. پیش از هرچیز دولت حیدر العبادی مسئول این جنگ علیه مردم کردستان است و باید بهای سنگین آن را نیز بپردازد.


اتحادیه میهنی: بارزانی نفت عراق را غارت کرده است

از سوی دیگر، هیرو ابراهیم احمد همسر جلال طالبانی و از اعضای برجسته حزب اتحاد میهنی کردستان عراق با صدور بیانیه‌ای حزب دموکرات کردستان عراق را متهم کرد که آنچه امروز در کرکوک می‌گذرد نتیجه توطئه حزب دمکرات کردستان عراق می باشد.

همسر جلال طالبانی همچنین اتهامات حزب دمکرات کردستان عراق مبنی بر خیانت به کرکوک از سوی اتحاد میهنی (و تسلیم مناطق تحت کنترل خود) به دولت مرکزی را رد کرد.

لاهورجنگی طالبانی، رئیس سرویس مبارزه با تروریسم حزب اتحادیه میهنی اداره اقلیم کرد نیز مسعود بارزانی رئیس این اداره اقلیم را متهم به غارت منابع نفتی عراق کرد.

لاهورجنگی خواهرزاده جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق در بیانیه ای با انتقاد شدید از بارزانی اظهار داشته است: «زمانی که ما مشغول دفاع از حقوق مردم کرد بودیم، بارزانی مشغول دزدی نفت و افزایش نفوذ خود بود. ما دیگر فرزندان خود را برای بقای مقام و سمت او به کشتن نخواهیم داد.»


بیش از ۶۰ درصد ساکنان کرکوک خانه‌هایشان را ترک کرده‌اند

عضو شورای استان‌داری کرکوک اعلام کرد به دلیل بحران موج گسترده مهاجرت‌ها در این استان شکل گرفته است.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، علی مهدی، عضو شورای استان‌داری کرکوک و سخنگوی جبهه ترکمان‌های عراق با بیان این مطلب، تصریح کرد که ۶۰ درصد از ساکنان کرکوک به دو استان سلیمانیه و اربیل در اقلیم کردستان رفته‌اند.

علی مهدی گفت، آوارگان این استان از قومیت‌های مختلف‌اند اما بیشتر آنها کرد هستند.

پیشتر نیز حیدر العبادی، نخست وزیر عراق به ساکنان کرکوک اطمینان داده و در بیانیه‌ای تصریح کرد: ما به مردمان‌مان در کردستان و کرکوک اطمینان می‌دهیم که بر حفظ سلامتی آنها تاکید داریم.

وی از پیشمرگ‌ها نیز خواست تا تحت رهبری دولت فدرال عراق عمل کنند.


کنترل کامل نیروهای عراقی بر شهر کرکوک

نیروهای عراقی شهر کرکوک را به صورت کامل تحت کنترل خود درآوردند.

به گزارش ایسنا، اسکای نیوز گزارش داد که نیروهای عراقی به صورت کامل شهر کرکوک را تحت کنترل خود درآوردند.

پیشتر یک منبع امنیتی اعلام کرد که نیروهای عراقی ساختمان استان‌داری کرکوک را بدون مقاومت پیشمرگ‌ها تحت کنترل خود درآوردند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق امروز (دوشنبه) دستور داد که پرچم عراق در کرکوک و مناطق مورد مناقشه با اقلیم کردستان عراق برافراشته شود.


ائتلاف آمریکایی ضد داعش: درگیری‌ها در کرکوک ناشی از «سوءتفاهم» است

ائتلاف بین المللی ضد داعش اعلام کرد که درگیری‌ها میان نیروهای عراقی و کردها در شهر کرکوک ناشی از “سوء تفاهم” است.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیاالیوم، در بیانیه منتشر شده از ائتلاف بین المللی تحت امر آمریکا آمده است که نیروهای این ائتلاف و مشاورانش فعالیت‌های دولت عراق یا اقلیم کردستان در نزدیکی کرکوک را تایید نمی‌کنند “اما ما از گزارش‌هایی پیرامون تبادل محدود آتش در قبل از بامداد امروز مطلع هستیم”.

این ائتلاف طرف‌ها را به دوری از خشونت‌ها فراخواند.

طبق این بیانیه، درگیری‌های امروز صبح ناشی از سوء تفاهم بوده و عمدی نبوده است.

سفارت آمریکا در بغداد نیز خواهان توقف فوری عملیات نظامی در کرکوک شده و اعلام کرده است: ما به همکاری‌ها با دولت مرکزی و دولت اقلیم کردستان برای پایان دادن به تنش در کرکوک ادامه می‌دهیم.

وزارت خارجه آمریکا نیز با اعلام این که تحولات در منطقه مورد مناقشه کرکوک را رصد می‌کند، نگرانی خود را بابت گزارش‌های منتشر شده درباره درگیری‌های به وقوع پیوسته اعلام کرد.


رئیس‌جمهور عراق خواستار توقف درگیری‌ها و از سرگیری گفت‌وگوها شد

رئیس‌جمهوری عراق توقف درگیری‌ها در استان کرکوک و از سرگیری هرچه سریع‌تر گفت‌وگوها میان بغداد و اربیل را خواستار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از النشره، فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق با بیان خواسته خود برای توقف درگیری‌ها در استان کرکوک و بازگشت هرچه سریع‌تر به گفت‌وگوها میان بغداد و اربیل، تاکید کرد: باید درگیری‌ها در کرکوک متوقف شده و بیشترین تلاش‌ها برای از سرگیری هرچه سریع‌تر گفت‌وگوها به منظور حل و فصل اختلافات طبق قانون اساسی صورت بگیرد.

وی همچنین از رسانه‌ها و طرف‌های درگیر خواست تا از اقدامات برای دامن زدن به وخامت اوضاع و گفتمان‌های تنش‌زا دوری جویند.

فواد معصوم اظهار امیدواری کرد که تمامی گروه‌های سیاسی خطر وخامت اوضاع را که تاثیر منفی بر آینده تمامی عراقی‌ها برجای می‌گذارد درک کنند.

رئیس‌جمهوری عراق تاکید کرد که رهبران سیاسی این کشور باید در راستای ایجاد زمینه‌ای مورد قبول و تفاهم‌های مستحکم تلاش کنند تا راه حل‌های فوری برای مشکلات در کرکوک و تمامی مشکلات کشور به ویژه اختلافات میان دولت فدرال و اقلیم کردستان ایجاد شود.


ترکیه حریم هوایی خود را در مقابل اقلیم کردستان بست

خبرگزاری آناتولی ترکیه از تصمیم دولت این کشور برای بستن حریم هوایی خود در مقابل اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش ایسنا، آناتولی گزارش داد، بنا به توصیه شورای امنیت ملی ترکیه، دولت این کشور تصمیم گرفت حریم هوایی خود را در مقابل اقلیم کردستان عراق ببندد.

در همین حال، شبکه العربیه در خبری فوری گزارش داد که ترکیه  تحویل گذرگاه الخابور در مرز با کردستان را به دولت عراق آغاز کرده است.

آنکارا همچنین با بستن گذرگاه «ابراهیم الخلیل» موافقت کرد.