ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 15.10.2017, 19:39
تیلرسون: از صداهای معتدل در ایران حمایت می‌کنیم

به گزارش خبرگزاری فارس، «رکس تیلرسون» وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه در گفت‌وگویی با شبکه سی‌ان‌ان گفت «تلاش ما این است که از صداهای معتدل در ایران حمایت کنیم، از دموکراسی‌خواهی و آزادی‌طلبی آن‌ها حمایت کنیم، به این امید که روزی مردم ایران کنترل حکومت این کشور را بازپس بگیرند و تاریخ غنی این کشور را احیا کرده و عضوی مثمر ثمر در تجارت و اقتصاد منطقه باشند.»

تیلرسون ادامه داد: «این آخر بازی است، اما این بازی‌ای طولانی است و ما این را درک می‌کنیم.»

تیلرسون امروز در مصاحبه‌ای دیگر با شبکه سی‌بی‌اس، گفت آمریکا در زمان مناسب با ایران وارد تعامل می‌شود.

وی در مورد اینکه چرا پیش از سخنرانی ترامپ با «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران تماس نگرفته و او را در جریان جزئیات قرار نداده، گفت: «ما در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل گفت‌وگویی داشتیم، به همین خاطر فکر می‌کنم که او درک درستی از اینکه تصمیم رئیس‌جمهور قرار است چگونه باشد، داشت.»

وی گفت با دیگر اعضای گروه ۱+۵ هم در مورد تصمیم ترامپ صحبت کرده بوده و آن‌ها می‌دانستند که رئیس‌جمهور آمریکا چه تصمیمی خواهد گرفت.

او در مورد اینکه چرا با طرف ایرانی صحبت نکرده، گفت: «زمانی که نیاز به تعامل با ایران باشد، فراخواهد رسید. می‌خواهیم اطمینان یابیم که دوستان و متحدان ما و دیگر طرف‌های توافق هسته‌ای درک روشنی از سیاست رئیس‌جمهور داشته باشند که بسیار فراتر از صرف توافق هسته‌ای است.»

تیلرسون: اگر اقدامی برای اصلاح برجام صورت نگیرد، آن را ترک می‌کنیم

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از مصاحبه در مورد رفتار احتمالی کنگره در قبال توافق هسته‌ای گفت در صورتی که نمایندگان اقدامی برای اصلاح توافق هسته‌ای انجام ندهند، ترامپ می‌تواند شخصا در مورد سرنوشت برجام تصمیم‌گیری کند.

تیلرسون با اذعان به اینکه بر اساس برجام طرف‌ها نمی‌توانند در توافق بازنگری کنند، گفت: «اما این به آن معنی نیست که ما نمی‌توانیم برای رفع بخش‌های مایه نگرانی، که برنامه موشکی، تاریخ انقضا و بندهای دیگر وارد مذاکره شده و احتمالا توافقنامه‌ای دیگر به موازات این توافق به دست آوریم.»

او در مورد اینکه اگر کنگره با دولت همکاری نکند، ترامپ چه تصمیمی می‌‌گیرد، گفت: «فکر می‌کنم که رئیس‌جمهور نه فقط با کنگره، بلکه با ایران و دیگر امضاکنندگان توافق بسیار صریح بوده که اگر تحرکی شاهد نباشیم، اگر دلگرمی لازم برای آغاز اصلاح این موضوعات را شاهد نباشیم، آن وقت دلیلی برای ماندن در توافق وجود نخواهد داشت و او کاملا مصمم به خروج خواهد بود.»


گزارش صدای آمریکا از گفت‌وگوی تیلرسون با سی‌ان‌ان
رکس تیلرسون: به دنبال توافق بهتری هستیم

وزیر خارجه ایالات متحده روز یکشنبه در گفتگو با شبکه سی ان ان پایبندی ایران به توافقنامه برجام را تائید کرد اما مفاد این توافق را برای ابراز اطمینان جامعه جهانی کافی ندانست.

رکس تیلرسون اعلام کرد: «ایران در چند مورد از مفاد توافقنامه تخطی کرده، مانند نگهداری از مقادیر زیادی آب سنگین. این رفتار ایران که همیشه در چارچوب توافقنامه اما بر روی لبه تیغ حرکت می کند ما را نگران کرده است.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت: «پرزیدنت ترامپ به دنبال بهتر کردن توافقنامه برجام و دستیابی به توافقی جامعتر است. او به دنبال دستیابی به توافقی بهتر و یا موافقتنامه ای جدید است. مسائل گسترده تری هم وجود دارد که باید مورد بررسی قرار بگیرد. مانند برنامه موشکهای بالستیک ایران و حمایت از گروه‌های تروریستی مانند حزب الله لبنان.»

رکس تیلرسون افزود: «مخاطب سخنان پرزیدنت ترامپ مردم ایران نیستند بلکه حکومت ایران است. حکومتی که از زمان سر کار آمدن به دنبال تهدید و کشتن آمریکاییان بوده است. هدف ما حمایت از عناصر میانه رو در داخل ایران و تلاش آنها برای دستیابی به دموکراسی است. ما امیدواریم روزی برسد که مردم ایران حکومت کشورشان را به دست بگیرند.»

وزیر خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد به دنبال اجرای دقیق و بی قید و شرط توافقنامه برجام بوده و در عین حال قصد دارد شرایط جدیدی مانند نگرانی درباره موشکهای بالستیک ایران را هم وارد این توافقنامه کند.

***

نیکی هیلی: فعلاً‌ در برجام می‌مانیم

سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه‌ای در حمایت از راهبرد جدید رئیس‌جمهور کشورش گفت که برجام آن چیزهایی را که قرار بود متوقف کند، متوقف نکرده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل در مصاحبه با برنامه «Meet the Press» شبکه «ان بی سی» در خصوص برجام گفت: «جامعه بین‌الملل طوری رفتار می‌کنند که گویی برجام آنقدر بزرگ است که نمی‌تواند شکست بخورد».

وی ادامه داد: «ما می‌بایست اطمینان حاصل کنیم که همیشه این توافقات را بررسی می‌کنیم تا ببینیم که آیا به بهترین شکل در راستای منافع ما است».

هیلی تصریح کرد: «این توافق (برجام) برای متوقف کردن برخی چیزهای خاص بود اما شما برخی چیزهای خاص را متوقف نکردید».

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: «رئیس‌جمهور می‌خواهد با کنگره برای رسیدن به چیز مناسب‌تری همکاری کند».

هیلی اضافه کرد: «آنچه که ما در حال حاضر درباره ایران می‌گوییم این است که اجازه ندهید ایران کره شمالی بعدی باشد».

هیلی ادامه داد: «فکر می‌کنم پیام بسیار محکمی را به جامعه بین‌الملل ارسال کردیم. این یک توافق است یا از آن پیروی می‌کنید یا نمی‌کنید. در حال حاضر شما شاهد ماندن ما در این توافق هستید... ما در این توافق هستیم تا ببینیم که چطور می‌توانیم آن را بهتر کنیم».

هیلی ادامه داد که ایران توافق هسته‌ای را نقض کرده است و گفت: «عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، بر تمامی آن چیزهای دیگری در قطعنامه سازمان ملل اشاره دارد که اجرا نمی‌شود».

وی در گفت‌وگو با برنامه «This Week» شبکه «ای بی سی» نیز درباره تصمیم ترامپ به عدم تأیید پایبندی ایران به برجام گفت: «پیام کاملی به کره شمالی ابلاغ کردیم مبنی بر اینکه ما وارد یک توافق بد نمی‌شویم و اگر وارد توافق شویم، شما را مسئول و پاسخگو نگه می‌داریم».

این نماینده آمریکا در سازمان ملل تصریح کرد: «اینطور نیست که صرف اینکه توافق کردیم، دیگر به آن نظارت نداشته باشیم. بخشی از کاری که ما می‌خواهیم انجام بدهیم این است که سخت‌گیر و محکم باشیم و همه را مسئول نگه داریم».

هیلی با اشاره به نزدیکی دولت ترامپ به عربستان و مصر گفت: آمریکا بیشتر از قبل،‌متحدان خود را توسعه داده است».

سفیر ایران در سازمان ملل درباره پایبندی ایران به برجام گفت: «ما نمی‌گوییم که آنها توافق را نقض می‌کنند. ما می‌گوییم بر اساس سایت‌های بازرسی شده، آنها دقیقاً تمامی آنچه را که مدعی شدند، انجام می‌دهند».

وی ادامه داد: عدم تأیید پایبندی (ایران به برجام) اشاره به تمامی آن چیزهایی در قطعنامه سازمان ملل اشاره دارد که اجرا نمی شود و کاملاً‌ نقض می شود. آنها (ایران) تمامی آن موارد را نقض می‌کنند بنابراین قانون آمریکا تنها بخشی از توافق نیست بلکه قانون آمریکا درباره تمامی چیزهای دیگر حرف می‌زند».

هیلی علیرغم تأکید بر پایبندی ایران به برجام گفت: «سؤال اینجاست که آیا آمریکا هنوز (با وجود برجام) امن است؟ آیا مشکلی نداریم که آنها تمام دیگر کارهای بد را انجام بدهند؟ شما شاهد آن هستید که همه چشمان خود را (در مقابل کارهای) ایران بسته‌اند. تمامی این نقض‌های صورت گرفته خارج از تلاش برای حفظ برجام است».

وی ادامه داد: «ما باید ایران را پاسخگو نگه داریم. ما نباید بگذاریم که آنها به حمایت از ترورسیم در سراسر جهان ادامه دهند؛ چیزی که هم‌اکنون شاهد آن هستیم. نباید اجازه آزمایش موشک بالستیک را به آنها دهیم که این مسئله موجب تبدیل آن به ایران هسته‌ای شود. آنها نباید بتوانند قاچاق سلاح کنند. آیا ما آمادگی داریم که به این کشور اجازه دهیم که به کره شمالی تبدیل شود؟»

***

می و مرکل: به برجام پایبندیم اما از فعالیت موشکی و منطقه‌ای ایران نگرانیم

بی بی سی: ترزا می، نخست وزیر بریتانیا و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در گفت‌وگویی تلفنی درباره تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با برجام و تأیید نکردن پایبندی ایران به این توافق صحبت کردند.

به گفته دفتر نخست وزیر بریتانیا، این دو رهبر امروز یکشنبه ۲۳ مهر (۱۵ اکتبر) بر “تعهد جدی” دو کشور بریتانیا و آلمان بر توافق جامع هسته‌ای ایران تأکید کردند.

آنها در عین حال بر سر این نکته توافق داشتند که جامعه جهانی باید اقدامات خود را برای مقابله با “فعالیت‌های بی‌ثبات کننده ایران در منطقه” ادامه دهد و راه‌هایی را برای برطرف کردن نگرانی‌ از برنامه موشکی بالستیک ایران در نظر بگیرد.

بریتانیا و آلمان به عنوان بخشی از گروه پنج به علاوه یک، از جمله کشورهای حاضر در مذاکرات هسته‌ای با ایران بودند که در تابستان سال ۱۳۹۴ به توافقی جامع (برجام) منجر شد. آمریکا، فرانسه، روسیه و چین دیگر طرف‌های مذاکره بودند.

این توافق در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در آمریکا امضا شد، اما دونالد ترامپ رئیس جمهور فعلی آمریکا بعد از انتقادهای شدید از برجام، روز جمعه ۱۳ اکتبر اعلام کرد که دولت او پایبندی ایران به این توافق را تأیید نمی‌کند. آقای ترامپ موضوع را به کنگره آمریکا ارجاع داد تا طی ۶۰ روز آینده درباره برگرداندن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران یا وضع تحریم‌های تازه تصمیم بگیرد.

دولت آمریکا در حالی از تایید پایبندی ایران به برجام سرباز زد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر بر برجام بارها پایبندی ایران به این توافق را تایید کرده است.

تصمیم آقای ترامپ واکنش کشورهای دیگر حاضر در مذاکرات هسته‌ای را به دنبال داشت که همگی بر ادامه تعهد خود به برجام تاکید کردند.

بریتانیا، فرانسه و آلمان بلافاصله بعد از سخنان آقای ترامپ در بیانیه‌ای مشترک نگرانی خود را از پیامدهای احتمالی موضع‌گیری رئیس جمهور آمریکا ابراز کردند و آن را “حاصل ۱۳ سال تلاش‌های دیپلماتیک” خواندند.

با وجود این در همان بیانیه این کشورها نگرانی خود را از برنامه موشکی بالستیک ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه “که مغایر مصالح امنیتی اروپا” است، بیان کردند. آنها گفتند که آماده‌اند تا در این زمینه همکاری نزدیکی با آمریکا داشته باشند.

آقای ترامپ در سخنرانی خود درباره استراتژی تازه آمریکا در قبال ایران، روی دو موضوع فعالیت‌های موشکی بالستیک و همین طور اقدامات ایران در منطقه به شدت تاکید کرد.

***

وزیر خزانه‌داری آمریکا می‌گوید در حال تهیه طرح تحریم سپاه پاسداران است

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا روز یکشنبه گفت که این کشور به زودی تحریم‌های تازه‌ای را علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وضع خواهد کرد.

آقای منوچین در مصاحبه با شبکه خبری فاکس‌نیوز در پاسخ به این سئوال که آیا در حال برنامه‌ریزی برای تحریم سپاه است؟ پاسخ مثبت داد.

او گفت که جزئیات طرح آمریکا را در آخرین جلسه صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی با شرکای بین‌المللی این کشور در میان گذاشته است.

وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت که کشورش در همکاری با شرکای بین‌المللی این تحریم‌ها را به اجرا خواهد گذاشت.