ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 10.10.2017, 18:57
دولت محلی کاتالونیا اعلام استقلال نکرد

رئیس دولت محلی کاتالونیا در سخنرانی خود ضمن دفاع از حق کاتالان‌ها برای تشکیل کشور مستقل، از اعلام استقلال خودداری کرد. او گفت که خواهان مذاکره و توافق جدیدی با دولت مرکزی اسپانیا است.

سخنرانی کارلس پوجدمون، رئیس دولت محلی کاتالونیا، در پارلمان محلی این منطقه که با یک ساعت تاخیر آغاز شد، برخلاف انتظار جدایی‌طلبان از کار درآمد و او از اعلام استقلال خودداری کرد. پوجدمون به جای اعلام استقلال خواهان مذاکره و توافق جدیدی با دولت مرکزی اسپانیا شد.

او گفت روند اعلام استقلال را متوقف می‌کند تا در هفته‌های آینده گفت‌وگویی با مادرید را پیش ببرد. ناظران می‌گویند  پوجدمون با این سخنرانی و تعویق اعلام استقلال، فعلا از تشدید بحران خودداری کرد. رئیس دولت محلی کاتالونیا جمعه گذشته اعلام کرده بود که در نشست امروز پارلمان کشور تازه کاتالونیا متولد خواهد شد.

کارلس پوجدمون در پارلمان محلی کاتالونیا که برای اولین بار پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در تاریخ ۱ اکتبر ماه جاری گرد هم آمدند، با بیان اینکه مسئولیتی که مردمش به او محول کرده‌اند را بر عهده می‌گیرد، اعلام کرد: «اگرچه کاتالونیا حق استقلال را بر اساس نتایج همه پرسی ۱ اکتبر به دست آورد، برای گشایش راه مذاکره با دولت اسپانیا اعلام استقلال را به تعویق می‌اندازم و از این دولت می‌خواهم میانجیگری بین‌المللی را بپذیرد.»

ناظران می‌گویند  پوجدمون با این سخنرانی و تعویق اعلام استقلال، فعلا از تشدید بحران خودداری کرد. رئیس دولت محلی کاتالونیا جمعه گذشته اعلام کرده بود که در نشست امروز پارلمان کشور تازه کاتالونیا متولد خواهد شد.

پوجدمون با بیان اینکه کاتالونیا یک مشکل در اروپا است، گفت: «هیچ وقت از من حرف‌های تهدید‌آمیز نخواهید شنید. پیام‌های تنش‌زا نخواهم داد. بلکه پیام‌های من برای کاهش تنش خواهد بود. اگر چه هم‌عقیده نباشیم، با هم زندگی خواهیم کرد.»

وی با تاکید بر موقعیت خودمختاری کاتالونیا که دادگاه قانون اساسی در سال ۲۰۱۰ آن را لغو کرده است، افزود: «پس از صدور این حکم توسط دادگاه قانون اساسی در سال ۲۰۱۰ دولت اسپانیا هیچ تلاشی نکرد و مردم کاتالونیا نیز تنها تضمین زندگی خود را در تشکیل دولت خود دیدند.»

«مخالف اسپانیا و اسپانیایی‌ها نیستیم»

پوجدمون با بیان این که روابط خوب با مردم اسپانیا اولویت ماست، گفت: «ما گناهکار، دیوانه یا کودتاگر نیستیم. ما مردمی عادی هستیم که می خواهیم حق رای داشته باشیم. مخالف اسپانیایی‌ها نیستیم. برعکس، ما می‌خواهیم معامله‌ای بهتر با هم داشته باشیم. تا کنون شاهد روابط خوب نبودیم. باید همه ببینند که یک دموکراسی فراتر از قانون اساسی وجود دارد.

وی در ادامه سخنان خود گفت پلیس و ژاندارمری اسپانیا جهت جلوگیری از رفراندوم در ۱ اکتبر به مراکز رأی گیری یورش بردند و در این میان بیش از ۸۰۰ نفر زخمی شدند.

پوجدمون در پایان تاکید کرد برای اولین بار، کسانی که در اروپا پای صندوق رفتند٬ مورد حمله و تحت فشار قرار گرفته و مکالمات تلفن ها شنود شدند.