ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 30.09.2017, 8:56
ظریف: خروج از برجام یکی از گزینه‌های ایران است

بی بی سی: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران خواهان آن شده که اروپا در صورت خروج احتمالی ایالات متحده از توافق برجام، با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مقابله کند.

آقای ظریف در مصاحبه با روزنامه‌های گاردین و فایننشال تایمز که در نیویورک انجام شده، هشدار داده که اگر اروپا در چنین اقدامی از آمریکا حمایت کند، توافق هسته‌ای «فرو خواهد پاشید» و ایران دارای «فن‌آوری هسته‌ای پیشرفته‌تری» نسبت به قبل توافق خواهد بود.

وزیر امور خارجه ایران تاکید کرده که کشورش در چارچوب معاهده منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان پی تی) از دانش خود برای ساخت سلاح هسته‌ای استفاده نخواهد کرد.

آقای ظریف گفته است در چنین شرایطی، “خروج از برجام” یکی از گزینه‌های ایران است و گزینه‌های دیگری هم وجود دارند که به نحوه برخورد اعضای جامعه جهانی با ایالات متحده بستگی دارد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا موضعی منفی در قبال توافق هسته‌ای با ایران دارد. مقام‌های آمریکایی در حال بازنگری این توافق هستند و احتمال خروج این کشور از توافق برجام داده می‌شود.

نارضایتی دولت آمریکا از برجام و میزان پایبندی ایران در حالی مطرح می‌شود که رهبران آلمان و فرانسه پیشتر بر حمایت خود از توافق هسته‌ای با ایران تاکید کرده‌اند.

مقام‌های اتحادیه اروپا گفته‌اند که در صورت ازسرگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران از سرمایه‌گذاران اروپایی در ایران حمایت قانونی خواهند کرد.

آقای ظریف در مصاحبه خود گفته است تنها راه برای ترغیب ایران برای ادامه اعمال محدودیت‌های هسته‌ای طبق توافق برجام این است که بریتانیا، فرانسه، روسیه، آلمان و چین به شرایط توافق پایبند بمانند و با تحریم‌های متعاقب آمریکا مقابله کنند.

وزیر امور خارجه ایران گفته است انتظار دارد رئیس‌جمهوری آمریکا به تهدید خود برای خروج از توافق هسته‌ای عمل کند.

آقای ترامپ قرار است ۱۵ اکتبر در مورد پایبندی ایران به برجام به کنگره آمریکا گزارش دهد. در صورتی که آقای ترامپ این پایبندی را تائید نکند، کنگره آمریکا برای اعمال مجدد تحریم‌های معلق شده، شصت روز فرصت خواهد داشت.

آقای ظریف گفته است این اقدام احتمالی آمریکا با واکنش ایران مواجه خواهد شد و این کشور غنی سازی اورانیوم و دیگر فعالیت‌های برنامه هسته‌ای خود را در “سطحی پیشرفته‌تر از قبل” از سر خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه ایران گفته است طبق توافق هسته‌ای ایران مجاز به ادامه تحقیق و توسعه بوده و به همین خاطر ایران پایه فناوری خود را ارتقا داده است.