ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 29.09.2017, 9:03
پرواز ممنوع در کردستان عراق از روز شنبه

فرودگاه‌ بین‌المللی اربیل در اقلیم کردستان عراق روز پنجشنبه ۱۸ سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد، تمام پروازهای خارجی به این فرودگاه از روز جمعه متوقف خواهد شد.

این تصمیم به دنبال اعلام پارلمان عراق به متوقف کردن پروازهای خارجی به فرودگاه‌های اربیل صورت گرفته است.

فائق صالح مدیر فرودگاه بین المللی اربیل به خبرگزاری فرانسه گفته است که از روز جمعه، تمامی پروازهای خارجی به اربیل و سلیمانیه در اقلیم کردستان عراق و نیز مسیر بالعکس متوقف خواهند شد.

این تصمیم پس از آن گرفته شد که سازمان هواپیمایی عراق هم به شرکت‌های هواپیمایی خارجی ابلاغ کرده است که باید کلیه پروازها به منطقه کردستان را از روز جمعه لغو کنند.

این اقدام پس از هشدار «پرواز ممنوعه» در اقلیم کردستان، اجرایی شده است.

حیدر عبادی نخست وزیر عراق شامگاه چهارشنبه گفت بود: «ما درباره تبعات بحران به اقلیم کردستان هشدار دادیم. ما اجازه اقدام مغایر با قانون اساسی را نمی دهیم. سیطره قانون را در همه مناطق اقلیم با قدرت قانون اساسی اعمال می‌کنیم».

در همین رابطه شرکت‌های هواپیمایی الشرق الاوسط وابسته به لبنان و شرکت خطوط هوایی مصر نیز از توقف پروازهایشان به سمت اقلیم کردستان عراق خبر دادند.

شرکت هواپیمایی لبنان همچنین اعلام کرد، این شرکت همچنین پروازی از سمت اربیل به لبنان نیز نخواهد داشت.

مدیر کل فرودگاه اربیل گفت: «شمار زیادی از افراد خارجی در اقلیم کردستان حضور دارند بنابراین تصمیم علیه مردم کرد نیست، ما تعداد زیادی پناهجو نیز داریم که از این فرودگاه استفاده می‌کنند این فرودگاه همواره به عنوان پلی میان سوریه و سازمان ملل متحد برای ارسال کمک انسانی مورد استفاده قرار می‌گرفت».

وی افزود: «ما نیروهای ائتلاف بین المللی علیه سازمان داعش را در اینجا میزبانی می‌کنیم، بنابراین فرودگاه برای همه چیز مورد استفاده قرار می‌گیرد».

پارلمان عراق روز چهارشنبه خواستار  مسدود کردن گذرگاه‌های مرزی شد که خارج از کنترل دولت عراق قرار دارد.

کردستان عراق، چهار گذرگاه مرزی با ایران، و ترکیه دارد. همچنین دو فرودگاه اربیل و سلیمانیه نیز در این اقلیم فعال هستند.


آمریکا و سازمان ملل آماده میانجیگری

وزارت خارجه عراق روز پنجشنبه ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد سازمان ملل متحد مراتب همکاری خود برای «حل مشکل» بین دولت عراق و حکومت اقلیم کردستان را که در نتیجه همه‌پرسی استقلال این اقلیم در روز دوشنبه گذشته به وجود آمده، به اطلاع این وزارتخانه رسانده است.

یان کوبیتش، نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق در دیدار با ابراهیم جعفری، وزیر خارجه عراق این موضوع را بیان داشت.

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هم روز پنجشنبه گفت ایالات متحده آمریکا آماده است تا گفتگوها بین کردها و بغداد را تسهیل کرده و تنش بین دو طرف را کاهش دهد.

نوئرت گفت که آمریکا فقط در صورت درخواست طرفین آماده کمک برای تسهیل گفتگوهاست و تاکید کرد که واشنگتن قصد ندارد در این مورد دخالت کند.

او گفت: «به باور ایالات متحده آمریکا همه‌پرسی منطقه را بی‌ثبات می‌کند و متاسفانه این اتفاق افتاده است. آمریکا فقط در صورتی که از این کشور خواسته شود گفتگوها بین بغداد و مقامات کرد عراقی در اربیل را تسهیل خواهد کرد».

نوئرت گفت: «ما با کردها دوست هستیم و ما با دولت مرکزی عراق هم دوست هستیم و در صورتی که از ما خواسته شود به کمک‌های خود برای تسهیل گفتگوها ادامه خواهیم داد».

بغداد قرار است مجازات‌هایی را علیه اقلیم کردستان عراق بخاطر برگزاری همه‌پرسی اعمال کند.

دولت عراق به اقلیم کردستان تا روز جمعه مهلت داده تا 2 فرودگاه بین‌المللی در این اقلیم را به دولت عراق تحویل داده و یا پروازهای بین‌المللی از این فرودگاه‌ها را متوقف کند.


همه‌پرسی کردستان عراق ‘تمرکز بر جنگ علیه داعش را از میان برده است’

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق بر توجه به جنگ علیه دولت اسلامی - داعش - تاثیر گذاشته است.

سرهنگ رایان دیلون، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی به رهبری آمریکا، گفته است که در حالیکه تا پیش از این توجه همه به طور کامل بر جنگ علیه داعش متمرکز بود، در حال حاضر این [همه‌پرسی] افکار همه را صد در صد به خود جلب کرده است.”

روز دوشنبه، مقامات اقلیم خودگردان کردستان عراق همه‌پرسی جدایی این منطقه از عراق را برگزار کردند و گزارش شد که اکثریت بسیار بزرگی از رای‌دهندگان به استقلال رای دادند. نتیجه همه‌پرسی الزام آور نیست اما باعث افزایش تنش در داخل و خارج عراق شده است.

سرهنگ دیلون گفته است که این همه‌‌پرسی “در مجموع بر کل ماموریت شکست دولت اسلامی تاثیری قابل توجه گذاشته است” و افزوده است که در پی این همه‌پرسی “در مورد آنچه که ممکن است اتفاق بیفتد یا اتفاق نیفتد موضعگیری‌های مختلفی وجود داشته و مطالب بسیاری گفته شده است.”

وی در عین حال گفته است که در حال حاضر، این تحولات بر اجرای عملیات نظامی علیه داعش تاثیری نداشته است.

در پی برگزاری همه‌پرسی، دولت عراق خواستار در دست گرفتن کنترل فرودگاه ها و گذرگاه‌های مرزی اقلیم کردستان شد و گفت که از روز جمعه - امروز - تحریم‌هایی را به اجرا خواهد گذاشت. سخنگوی ائتلاف بین‌المللی گفته است که تصمیم دولت عراق در استفاده نظامی از فرودگاه اربیل - مرکز اقلیم کردستان عراق - تغییری نداده است.

از زمان تسلط داعش بر چند شهر بزرگ عراق در تابستان سال ٢٠١٤، نیروهای دولت مرکزی عراق و دولت اقلیم کردستان عراق به طور مشترک در عملیات نظامی گوناگون علیه این گروه شرکت داشته‌اند. در جریان جنگ علیه داعش، نیروهای کرد بر بخش‌هایی از اراضی شمال عراق که دولت مرکزی نیز آن را متعلق به خود می‌داند مسلط شده‌اند.

در صورتی که دولت اقلیم کردستان عراق در صدد اجرای نتیجه همه‌پرسی برآید، اختلاف نظر در مورد حاکمیت بر این اراضی و همچنین کنترل مرزی این منطقه می‌تواند باعث تشدید اختلاف بین کردها و دولت مرکزی عراق شود.

علاوه بر دولت مرکزی عراق، دولت‌های ایران و ترکیه نیز با استقلال کردستان عراق مخالفت کرده‌اند و ایالات متحده نیز برگزاری همه‌پرسی و حرکت به سوی استقلال کردستان را در شرایط کنونی به صلاح ندانسته است.


رهبر دمکرات‌های سنای آمریکا خواستار حمایت دولت ترامپ از استقلال کردستان شد

چاک شومر رهبر اقلیت دمکرات در مجلس سنای آمریکا، در بیانیه‌ای از دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور خواست، از استقلال اقلیم کردستان عراق حمایت کند.

روزنامه آمریکایی الگماینر چاپ نیویورک پنجشنبه 28 سپتامبر در گزارشی نوشت که در بیانیه شوهر آمده است: «رای تاریخی دوشنبه را باید به رسمیت شناخت و از سوی جهان محترم شمرده شود».

شومر افزود «به باور من، کردها باید هر چه زودتر دولت مستقل داشته باشند و موضع دولت آمریکا باید پشتیبانی از روندی باشد که به خواست کردها برای کشوری مستقل پاسخ بدهد».

شومر در بیانیه خود ادامه داد: «کردها یکی از بزرگترین گروه های قومی در خاورمیانه هستند که کشور خود را ندارند و مدت هاست که برای آن جنگیده اند. به رغم این تلاش، توافق‌هائی ناعادلانه نصیب آن‌ها شده است و به آن ها گفته شده است که برای فردا صبر کنند. جهان به رهبری آمریکا باید به دلیل دیر شدن در پاسخگویی به این خواست، بلافاصله از روند سیاسی برای تحقق خواست کردها حمایت کند».

با وجود مخالفت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌‌المللی، اقلیم کردستان عراق روز دوشنبه 25 سپتامبر همه‌پرسی استقلال برگزار کرد. بنا بر اعلام دولت اقلیم کردستان، نتایج این همه‌پرسی الزام آور نیست اما دولت اقلیم پس از همه‌پرسی بر سر استقلال با دولت عراق مذاکره خواهد کرد.

کمیساریای عالی انتخابات در اقلیم کردستان عراق، چهارشنبه 27 سپتامبر، نتایج اولیه همه‌پرسی استقلال را که روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر برگزار شده بود، اعلام کرد و بر پایه آن، ۹۲ درصد از شرکت کنندگان، به استقلال از عراق رای «آری» دادند و حدود ۷ درصد هم با این اقدام «نه» گفتند.

این همه پرسی باعث تشدید تنش میان دولت عراق با اقلیم کردستان شده است. پارلمان عراق در جلسه خود، خوستار محاکمه مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان به خاطر برگزاری همه‌پرسی استقلال شد.

به دستور دولت عراق، از روز شنبه پروازهای بین‌المللی به فرودگاه‌های اربیل و سلیمانیه، متوقف می‌شود.

منابع گزارش: العربیه، بی بی سی