ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 26.09.2017, 20:15
بارزانی: آماده مذاکره جدی با بغداد هستیم

خبرگزاری آناتولی

مسعود بارزانی رئیس اداره اقلیم کرد شمال عراق در اولین اظهارنظر پس از برگزاری همه‌پرسی در یک پیام ویدئویی اعلام کرد: آماده مذاکره جدی با بغداد هستیم.

در بخش‌هایی از پیام ویدئویی بارزانی آمده است:

«همه‌پرسی با موفقیت برگزار شد و اکثریت مردم به آن رای مثبت داده‌اند. بدین ترتیب اداره اقلیم کرد شمال عراق وارد مرحله جدیدی شده است.

خواستار آغاز مذاکرات جدی و مهم با دولت مرکزی عراق هستیم. از حیدر عبادی نخست وزیر کشور می‌خواهم که درهای گفتگو را به روی ما نبندد.

ما دارای تجربه‌ای طولانی از زندگی در کنار شما هستیم که دارای فراز و نشیب‌هایی بوده است. بیایید به جای تهدید، مذاکرات جدی و دوستانه‌ای را آغاز کنیم.

رفراندوم به معنای اعمال سیاست‌های از پیش تعیین‌شده و مشخص شدن مرزها نبوده است. سخن ما با نخست وزیر عبادی و تمام کسانی که به گفتگو باور دارند، این است: درهای گفتگو را نبندید.

در ۲۵ سال گذشته به ایران و ترکیه ثابت کرده‌ایم که نه یک تهدید، بلکه برای این کشورها منبع ثبات بوده‌ایم. بر اهمیت روابط دوستانه با این کشورها تاکید می‌کنم.»


عبادی: پروازهای خارجی به اقلیم کرد متوقف می‌شود

خبرگزاری آناتولی

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق در گفتگو با رسانه‌ها در بغداد گفت: «براساس تصمیم شورای وزیران اگر کنترل مرزها ظرف ۳  روز اربیل به دولت مرکزی تحویل داده نشود، تمام پروازهای بین‌المللی دوطرفه به اداره به اقلیم کرد شمال کشور را متوقف خواهیم کرد».

وی در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین تصریح کرد:

«مقامات محلی اداره اقلیم کرد شمال عراق به فراخوان‌های منطقه و بین‌المللی مبنی بر مغایرت این همه‌پرسی با قانون اساسی اهمیت ندادند.

گذرگاه‌های مرزی این اقلیم تابع نظارت سازمان کنترل مرزی عراق است. سرمایه اداره اقلیم کرد از بیرون هدایت شده و درآمد آنها از حساب‌های شخصی خارج از کشور واریز می‌شود.

این رفراندم عواقبی منفی برای عراق و اداره اقلیم کرد خواهد داشت. این اقدام یکجانبه بوده و به رویکردهای مشارکتی و اراده بین المللی توجه نشده است.

هرگز در خصوص اتحاد و حاکمیت عراق کوتاه نیامده و در رابطه با نتایج همه پرسی به مذاکره نخواهیم پرداخت.

برخی مقامات کرد اقدام به افزایش نفرت پراکنی در میان مردم عراق می کنند. برای تمام شهروندان کشور به ویژه کردها احترام قائل هستیم.»


اردوغان: برگزاری همه‌پرسی خیانت به ترکیه است

خبرگزاری آناتولی

رئیس جمهور ترکیه با بیان اینکه ما تا آخرین لحظه فکر نمی کردیم که بارزانی دچار چنین اشتباهی شود، تصمیم برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کرد عراق را خیانت به ترکیه دانست.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید در مرکز کنگره و فرهنگ ملت، در مجتمع ریاست جمهوری در آنکارا گفت: «تا آخرین لحظه فکر نمی کردیم بارزانی دچار چنین اشتباهی شود. این تصمیم خیانت به ترکیه است.»

وی ادامه داد: «این مسئله همانطور که ذكر شده، صرفا «حق کردها» نیست. چرا به عنوان یک ایالت ادامه نمی دهی و دست به چنین اقدامی میزنی؟. ترکمن ها و مردم عرب پای صندوق ها نرفتند. همه پرسی را اداره اقلیم کرد عراق برگزار می کند. اگر جشن و پایکوبی را عناصر و طرفداران گروه تروریستی پ.ک.ک انجام می دهند پس مصومیت و مشروعیتی در کار نیست. در میزان شراکت و نتایج شائبه وجود دارد.»

وی همچنین در مورد تحریم‌ها علیه اداره اقلیم کرد عراق در پی رفراندوم خاطرنشان کرد که تمامی گزینه‌ها اعم از نظامی و اقتصادی مطرح است.

رئیس جمهور ترکیه در ادامه تصریح کرد:

«مدتی است که درگیر بحران تازه ای در منطقه شده ایم. اداره اقلیم کرد بر برگزاری رفراندوم جدایی اصرار ورزید. غیر از اسرائیل نیز هیچ کشور و سازمان جهانی از آن حمایت نمی کند. این اقدام معنی دیگری جز درگیری های جدید در منطقه ندارد.

این رفراندوم هیچ اعتباری ندارد. کوزوو را ۱۱۴ کشور به رسمیت شناخته‌اند، اما باز با مشکلات عدیده‌ای رو به برو است. با این اوصاف، شما تنها با حمایت اسرائیل چه دستاوردی خواهید داشت؟ آیا دنیا فقط اسرائیل است؟

فراموش نکنید کسانی که امروز شما را تحریک می‌کنند، فردا شما را تنها خواهند گذاشت. آنها نمی‌خواهند واقعیت‌ها را ببینند و این وضعیت کنونی آنها است. اسناد و مدارک تاریخی در این خصوص در دست داریم که اکنون آنها را مورد بررسی قرار داده‌ایم. با استناد به این اسناد به صورت روشن و واضح اقدام به مذاکره کرده و آنها را در دستور کار قرار داده‌ایم.

پس از اعمال تحریم‌ها از سوی ما در میانه راه باقی خواهید ماند. خطوط انتقال را که ببندیم این کار به پایان رسیده است. وقتی که کامیون‌ها در شمال عراق مشغول کار نباشند، آنان چیزی برای خوردن پیدا نخواهند کرد.

مجبور به اعمال تحریم هستیم. اسرائیل چگونه و از کجا به آنان اقلام غذایی خواهد فرستاد؟ از این به بعد با اسرائیل همکاری نمی‌کنیم.»


اتنقاد اتحادیه عرب از برگزاری رفراندوم در اقلیم کرد عراق

خبرگزاری آناتولی

اتحادیه عرب برگزاری رفراندوم جدایی در اداره اقلیم کرد شمال عراق به رغم مخالفت کشورهای عربی و جهان را تاسف‌برانگیز خواند.

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه ای با ابراز تاسف از اصرار مقامات اداره اقلیم کرد بر برگزاری رفراندوم جدایی از دعراق بر پرهیز از درگیری احتمالی و بازبودن درهای مذاکره برای جلوگیری از تجزیه این کشور تاکید کرد.

وی در این بیانیه همچنین اظهار داشته است:

«طرفین کماکان امکان اتخاذ تصمیماتی برای جلوگیری از عواقب احتمالی این مساله در چارچوبی معقول و مسئولانه و در داخل عراق واحد را دارند.

برخی طرف ها به دنبال عمیق تر شدن بحران و تجزیه عراق هستند. منافع مردم کرد در داخل یک سیستم فدرالی در چارچوب عراق تامین خواهد شد».

گفتنی است اتحادیه عرب دیروز برگزاری رفراندوم جدایی اداره اقلیم کرد شمال عراق را به دلیل مغایرت با قانون اساسی 2005 عراق غیرمشروع خوانده و اعلام کرد که آن را به رسمیت نخواهند شناخت.


واکنش آمریکا به همه‌پرسی اقلیم کرد عراق

خبرگزاری آناتولی

وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که برگزاری همه‌پرسی جدایی اقلیم کرد عراق از دولت مرکزی بغداد موجب یاس واشنگتن شده است.

هیتر نوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای در واکنش به برگزاری رفراندوم جدایی اداره اقلیم کرد شمال عراق از دولت مرکزی ابراز ناامیدی کرده و گفت: «تصمیم دولت اقلیم کرد برای برگزاری همه پرسی یک‌جانبه در این اقلیم و مناطق خارج از محدوده آن، موجب تاسف و تاثر عمیق واشنگتن شده است.»

در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا آمده است: «برگزاری همه‌پرسی بر روابط تاریخی ایالات متحده با مردم اداره اقلیم کرد شمال عراق تاثیری نخواهد گذاشت. ولی بر این باوریم که این اقدام، بی‌ثباتی را تشدید می‌کند و برای مردم منطقه و این اقلیم دشواری های زیادی به همراه خواهد داشت.»

در این بیانیه همچنین تاکید شده است که همه‌پرسی مذکور روابط این اقلیم با دولت مرکزی و کشورهای همسایه را دچار تنش خواهد کرد.

در بخش دیگر بیانیه مذکور همچنین گفته شده که گروههای افراطی می‌توانند از این روند سوءاستفاده کنند.

وزارت امور خارجه آمریکا در پایان این بیانیه تاکید کرده است که ایالات متحده از یک عراق متحد، فدرال، دموکراتیک و مرفه حمایت می‌کند.


واکنش آلمان به همه‌پرسی استقلال اقلیم کردستان عراق

دویچه وله

وزیر خارجه آلمان درباره همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق گفت که این اقدام بدون توجه به درخواست‌های بین‌المللی انجام گرفته است. آلمان از اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق خواست تا مشکلات خود را از طریق گفت‌وگو حل کنند.

وبسایت وزارت امور خارجه آلمان در واکنش به همه‌پرسی اقلیم کردستان به نقل از زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه این کشور، روز سه‌شنبه (۴ مهر/ ۲۶ سپتامبر) نوشت: «ما متاسفیم که دولت محلی و رئیس دولت اقلیم کردستان عراق همه‌پرسی برای استقلال کردستان را بدون توجه به هشدارها و مخالفت‌های جامعه جهانی برگزار کردند.»

در ادامه واکنش وزیر امور خارجه آلمان همچنین گفته شده که این همه‌پرسی بویژه در مناطقی که بر سر تعلق آن به دولت محلی اقلیم کردستان اختلاف نظر وجود دارد، تاثیر الزام آوری ندارد.

گابریل همچنین می‌گوید: «ما می‌دانیم که مشارکت مردم کرد در رای‌گیری همه‌پرسی برای استقلال مهم بود. با این حال، ما عمیقا نگران هستیم که این گام وضعیت ناآرام و بی‌ثبات منطقه‌ را با همه‌پرسی‌ای که دیروز انجام گرفت سخت و پیچیده بکند.»

وزیر امور خارجه آلمان همچنین اقلیم کردستان و دولت مرکزی عراق را فرا خوانده است تا از اقدامات یک‌جانبه برای اعلام استقلال یا تمهیدات اجباری فاصله بگیرند.

در واکنش دولت آلمان همچنین آمده است که مشکلات بغداد و اربیل باید از طریق گفت‌و‌گو حل و فصل شود و کشورهای همسایه هم در حل آن به اقلیم کردستان عراق و دولت مرکزی کمک کنند.

زیگمار گابریل در ادامه اظهارات خود تاکید می‌کند که جنگ مشترک علیه گروه دولت اسلامی (داعش) در چارچوب ائتلاف بین‌المللی باید در اولویت اصلی قرار بگیرد. او در این رابطه خاطرنشان می‌کند که هیچکس سودی نخواهد برد اگر دستاوردهایی که به سختی و پس از به بار آمدن قربانی‌های فراوان به دست آمده اکنون در معرض خطر قرار بگیرد.

گابریل در پایان اظهارات خود آورده است: «ما به دولت محلی اقلیم کردستان عراق توصیه می‌کنیم که همانطور که اعلام شده از طریق انتخابات اول نوامبر ۲۰۱۷ مشروعیت نهادهای خود را دوباره بازسازی کند.»

همه‌پرسی استقلال کردستان عراق روز دوشنبه (۲۵ سپتامبر) در استان‌های اربیل، سلیمانیه و دهوک و نیز “مناطق مورد مناقشه” با بغداد از جمله کرکوک برگزار شد. طبق گزارش‌ها ۷۲ درصد از بیش از ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار واجد شرایط شرکت در همه‌پرسی در آن شرکت کردند. طبق همین گزارش‌ها، بیش از ۹۳ درصد از شرکت‌کنندگان در همه‌پرسی به “استقلال کردستان عراق” رأی مثبت دادند.


ایران تجهیزات موشکی به مرز عراق اعزام کرد

معاون عملیات قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ایران از اعزام تجهیزات موشکی جدید به غرب این کشور خبر داد.

بنا به اعلام پایگاه اطلاع رسانی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا ایران، امیر سرتیپ دوم علیرضا الهامی، معاون عملیات این قرارگاه از اعزام تجهیزات موشکی جدید به غرب این کشور خبر داد.

وی با اشاره به برگزاری رزمایش های ارتش و سپاه پاسداران در غرب ایران اعلام کرد: قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا برابر وظایف و ماموریت های ذاتی خود پوشش پدافندی لازم را برای رزمایش ها و تمرینات نظامی نیرو های آجا و سپاه در غرب کشور فراهم کرده است.

الهامی تصریح کرد: تامین امنیت هوا و فضا مطمئن، هوشمند و پایدار با استفاده از انواع تجهیزات راداری، موشکی، اطلاعاتی، ارتباطی و توپخانه ای تحت هدایت شبکه یکپارچه پدافند هوایی در نواحی غربی کشور به ویژه در مرزهای هوایی آن منطقه مستمر انجام می شود.

گفتنی است در روزهای اخیر همزمان با برگزاری رفراندوم جدایی اقلیم کرد شمال عراق، ایران رزمایش امنیتی در ارتفاعات اشنویه در مرز اقلیم کرد برگزار کرد.