ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 20.09.2017, 18:22
اقلیم کرد هیئتی بلندپایه به بغداد اعزام می‌کند

ریاست جمهوری عراق با انتشار اطلاعیه‌ای از توافق فواد معصوم با مسعود بارزانی، رئیس اداره اقلیم کرد شمال عراق بر سر اعزام یک هیئت بلندپایه به بغداد، پایتخت این کشور به منظور مذاکره در خصوص همه‌پرسی طی دو روز آینده خبر داد.

در این اطلاعیه آمده است: «در نشست معصوم با بارزانی بر سر اعزام یک هیئت بلند پایه به بغداد ظرف دو روز آتی به منظور مذاکره همه‌پرسی توافق حاصل شد.»

گفتنی است فواد معصوم، رئیس جمهور عراق در سفر به سلیمانیه با مسعود بارزانی و هیرو طالبانی، دبیرکل اتحادیه میهنی کردستان و همسر جلال طالبانی، رئیس جمهور سابق عراق دیدار کرده بود.

برخی از محافل سیاسی عراق معصوم را به دلیل موضع نامشخص وی در خصوص این همه‌پرسی مورد انتقاد شدید قرار داده و اقداماتی برای جمع‌آوری امضا به منظور عزل وی در مجلس آغاز شده است.


جزئیات طرح رئیس‌جمهور عراق برای تعلیق همه‌پرسی

المیادین بندهای طرح فواد معصوم درخصوص حل بحران بین بغداد و اربیل بر سر همه‌پرسی استقلال را که با خود به سلیمانیه برده بود، منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از این شبکه، طرح فواد معصوم، رئیس‌جمهوری عراق شامل سه بند جهت حل بحران بین بغداد و اربیل است.

جزئیات بند اول طرح به این ترتیب است:

- طرح سازمان ملل که یان کوبیس، نماینده دبیرکل این سازمان در عراق بعد از جلب موافقت قدرت‌های بزرگ ارائه کرده، پایه راهکار فواد معصوم را تشکیل می‌دهد.

- بغداد و اربیل طی ماه سپتامبر جاری بدون هیچ شرطی مذاکره را آغاز می‌کنند.

- مذاکرات طی سه سال تکمیل شده و سازمان ملل اجرای توافقات را زیر نظر می‌گیرد.

- اربیل از برگزاری همه‌پرسی کوتاه آمده و در صورت اجرا نشدن توافقات به آن بازگردد.

جزئیات بند دوم:

- کمیته نظارت بر مذاکرات به ریاست معصوم و عضویت حیدر العبادی نخست وزیر، سلیم جبوری رئیس پارلمان و نیچروان بارزانی، نخست وزیر اقلیم کردستان عراق تشکیل می‌شود.

- سه کمیسیون قانونگذاری، اجرایی و سیاست گذاری تشکیل شده و اجرای توافقات را براساس اختیاراتشان پیگیری می‌کنند.

اما جزئیات بند سوم این طرح:

- تکلیف پرونده‌های مورد اختلاف طی سه سال مشخص می‌شود، ۱۸ ماه اول برای حل پرونده‌های اجرایی و ۱۸ ماه دوم برای اجرای توافقات.

- تمامی مسائل قانونی نظیر اصلاحات و اجرای ماده ۱۴۰ قانون اساسی ویژه مناطق مورد مناقشه حل شوند.

فواد معصوم روز چهارشنبه با این طرح به سلیمانیه رفت تا آن را با بارزانی و دیگر رهبران کرد در میان بگذارد. بارزانی بعد از این دیدار در جمع هوادارانش گفت: امیدواریم که مذاکرات جدی با بغداد پس از همه‌پرسی داشته باشیم.

ریاست جمهوری عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، فواد معصوم و رئیس اقلیم کردستان عراق بر سر اعزام هیئتی عالی‌رتبه به بغداد طی دو روز آینده توافق و بر لزوم انجام مذاکرات سازنده برای حل مسائل اختلاف‌برانگیز تاکید کردند.

ریاست‌جمهوری عراق افزود: معصوم در سلیمانیه با بارزانی در حضور کوسرت رسول علی، معاون رئیس اقلیم و تعداد از رهبران احزاب کرد به تبادل نظر درباره آخرین تحولات سیاسی از جمله موضوع همه‌پرسی پرداخت.

براساس بیانیه ریاست‌جمهوری عراق، معصوم بر مضمون طرحش و تلاش‌های به کار گرفته شده جامعه جهانی متمرکز شد.

رئیس جمهوری عراق همچنین با عمر السید، هماهنگ‌کننده جنبش تغییر درباره طرح خود صحبت کرد و هر دو اولویت را بر مذاکرات و تفاهم بر سر حل اختلافات گذاشتند.

دو طرف بر لزوم مذاکره و تفاهم با یکدیگر تاکید کردند و افزودند، باید دستاوردهای ملی را از طریق وحدت و همبستگی حفظ کرد.


درخواست دوباره آمریکا از کردستان عراق

واشنگتن ضمن اعلام مخالفت با برگزاری همه‌پرسی جدایی در عراق از دولت منطقه‌ای کردستان خواست تا برنامه برگزاری این همه‌پرسی را لغو کند.

به گزراش  فارس، «هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای، مخالفت شدید واشنگتن با برگزاری همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان در عراق را اعلام کرد.

شبکه روسی «راشاتودی» گزارش کرد، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان با وجود مخالفت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای بر برگزاری همه‌پرسی جدایی در تاریخ 25 سپتامبر سال جاری میلادی (3 مهر) اصرار می‌ورزد.

نوئر روز چهارشنبه با انتشار با یک بیانیه تند از دولت منطقه‌ای کردستان عراق خواست که برگزاری این همه‌پرسی جدایی را لغو کند.

در این بیانیه آمده است: «آمریکا به شدت با همه‌پرسی استقلال دولت منطقه‌ای کردستان عراق که برای تاریخ 25 سپتامبر برنامه‌ریزی شده است، مخالف است. تمامی همسایگان عراق و تقریباً تمامی جامعه بین الملل نیز با این همه‌پرسی مخالفند».

در عوض، نوئرت همچنین رهبران کرد را به «پذیرش جایگزین‌هایی چون» تعامل در مذاکرات با بغداد ترغیب کرد که واشنگتن، سازمان ملل و دیگر شرکا به آن کمک می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا هشدار داد که اگر این همه‌پرسی طبق برنامه برگزار شود، «به احتمال خیلی زیاد، مذاکره با بغداد، غیرممکن می‌شود» و حمایت جامعه بین‌الملل در مذاکرات «سلب» می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا معتقد است که این همه پرسی از قبل بر تلاش‌‌هایی برای راندن داعش از مناطق باقیمانده تحت کنترلشان در عراق تأثیر گذاشته است و برگزاری آن می‌تواند روابط تجاری و کمک‌های بین‌المللی به این منطقه را در معرض خطر قرار دهد.

وزارت خارجه آمریکا همچنین اعلام کرد که کردها می‌بایست «از قبل به برآیندی که این فرایند همه‌پرسی می‌تواند به همراه داشته باشد از جمله اتحاد برای مردم کرد، احیای پارلمان کردستان برای اولین بار در نزدیک به دوسال و قرار دادن موضوعات مهم در صحنه بین‌الملل افتخار کند».

نوئرت ادامه داد: «متأسفانه، همه‌پرسی هفته آینده تمامی این انگیزه‌ها و اراده‌ها را در معرض خطر قرار می‌دهد. برگزاری این همه پرسی با توجه به مسیر جایگزین که توسط آمریکا و جامعه بین‌الملل آماده و تأیید شده است، کاملاً غیرضروری است.

روز چهارشنبه (دیروز)، «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه تهدید کرد که در صورت برگزاری همه پرسی جدایی، تحریم‌هایی را علیه کردستان وضع خواهد کرد.


جنبش گوران اقلیم کرد درباره رفراندوم این منطقه هشدار داد

جنبش گوران در شمال عراق با انتشار بیانیه ای ضمن اعلام درخواست مجدد خود در خصوص تعویق برگزاری رفراندوم در این منطقه هشدار داد برگزاری این رفراندوم در تاریخ ۲۵ سپتامبر منجر به وقوع درگیری در کرکوک می شود.

در این بیانیه آمده است: رفراندوم وسیله ای است برای رسیدن به اهداف ملی، اما رفراندوم در چنین فرایندی پیچیده و غیر قابل پیش بینی و صرفا با استراتژی برای رسیدن به اهداف ملی همخوانی ندارد و خطر برای مردم ما امروز و در آینده یک قدم است.

در بیانیه مذکور تصریح شده است که اصرار بر برگزاری رفراندوم، خطراتی را برای اداره اقلیم در پی خواهد داشت. اگر رفراندوم در کرکوک و مناطق مورد مناقشه برگزار شود، ممکن است خطر جنگ و تنش و از دست دادن این سرزمین ها وجود داشته باشد. برخلاف اصل این اقدام که برای بهبود وضعیت مردم انجام می شود، ممکن است بار روی شانه ها را افزایش دهد و در شرایط سخت تر قرار گیرد.

در ادامه گفته شده که با توجه به وجود نظرات مختلف در مورد موضوع رفراندوم، یک جبهه گیری بزرگ بین مردم ما به وجود خواهد آمد و شکاف های بزرگی در وحدت جامعه به وجود خواهد آورد. حل این مساله بعدها بسیار سخت خواهد بود و وقایع خطرناکی رخ خواهد داد.

در این بیانیه تاکید شد که باید به پیشنهاد میانجیگری جامعه بین المللی گوش فرا داد. تصمیم به برگزاری رفراندوم در تاریخ ۲۵ سپتامبر با روند سیاسی، امنیتی، وضعیت اقتصادی و اجتماعی فعلی همخوانی ندارد و خواستار تعویق آن هستیم.