ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 18.09.2017, 12:18
ترکیه در مرز عراق مانور نظامی برگزار می‌کند

مقام‌های نظامی ترکیه می‌گویند که نیروهای این کشور در حال برگزاری مانوری در مرز خود با عراق هستند.

بنابر اعلام ستاد مشترک نیروهای مسلح ترکیه، رزمایش نظامی در منطقه سیلوپی-هابور  در استان شیرناک برگزار می‌شود.

این مانور یک هفته پیش از برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان عراق صورت می‌گیرد. دولت اقلیم کردستان عراق قصد دارد روز دوشنبه ۲۵ سپتامبر (۳ مهر) بر سر موضوع جدایی از عراق و تشکیل یک کشور مستقل همه‌پرسی برگزار کند.

بسیاری از کشورها از جمله ایران، ترکیه و آمریکا با این رفراندوم مخالف هستند.

روز گذشته (یکشنبه ۱۷ سپتامبر) رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در اظهاراتی گفت که در نظر دارد این هفته با حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، درباره این همه‌پرسی دیدار کند.

پیشتر ترکیه تصمیم دولت اقلیم کردستان عراق برای برگزاری همه‌پرسی استقلال از عراق را «اشتباه بزرگ» خوانده بود.

وزارت خارجه ترکیه پس از اعلام تاریخ این همه‎‌پرسی در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۱۹ خرداد (۹ ژوئن)، منتشر کرد گفت که «در شرایط غیرعادی فعلی در عراق، انجام همه‌پرسی از جمله در مناطقی از این کشور که مورد اختلاف است نمی‌‌تواند منعکس کننده اراده واقعی مردم عراق باشد.»

در این بیانیه آمده است که «حفاظت از تمامیت ارضی عراق یکی از اصول سیاست خارجی ترکیه است و این اصل پیش شرط اصلی ثبات، صلح و رفاه در منطقه محسوب می‌شود.»

ایران نیز از ابتدا با این همه‌پرسی مخالفت کرده است و در تازه‌ترین واکنش به این اقدام روز گذشته (یکشنبه ۱۷ سپتامبر) علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، تاکید کرد که ایران فقط دولت واحد، یکپارچه و فدرال عراق را به رسمیت می‌شناسد.

آقای شمخانی هشدار داد که «توافقات مرزی صرفا با محوریت دولت مرکزی عراق پابرجا بوده و جدایی اقلیم کردستان از دولت مرکزی عراق به معنای مسدود شدن تمامی معابر و گذرگاه‌های مشترک مرزی خواهد بود.»

به گفته دبیر شورای امنیت ملی ایران «پس از آن (جدایی احتمالی کردستان) ایران در چارچوب تامین امنیت مرزهای مشترک در رویکرد خود برای مقابله با حضور و فعالیت ضدانقلاب ایرانی که در مناطقی از کردستان عراق تردد دارند به صورت جدی تجدید نظر کرده و با شیوه‌های کاملا متفاوت نسبت به گذشته رفتار خواهد کرد.»

آمریکا نیز با این همه‌پرسی مخالف است. به گفته مقامات آمریکایی این همه‌پرسی به مبارزه با نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) ضربه می زند. داعش هنوز در برخی از مناطق عراق حضور دارد.


دادگاه فدرال عراق حکم توقف همه پرسی در اربیل را صادر کرد

دادگاه فدرال عراق دستور توقف همه‌پرسی جدایی اداره محلی کرد شمال عراق در این کشور را صادر و اعلام کرد که برگزاری همه پرسی جدایی تا زمان رسیدگی به شکایات مطروحه مبنی بر غیر قانونی بودن همه پرسی آن را معلق کرده است.

ایاس ساموک، مدیر اطلاع‌رسانی دادگاه عالی فدرال عراق طی بیانیه اعلام کرد: دادگاه عالی فدرال جلسه امروز خود را با شرکت تمامی اعضا برگزار و به درخواست‌های ارائه شده در زمینه توقف برگزاری همه‌پرسی در منطقه اقلیم و مناطق شامل بر رفراندوم بررسی کرد.

ساموک ادامه داد: این دادگاه حکم توقف این همه پرسی که بر اساس دستور ریاستی شماره ۱۰۶ در ۸ ژوئن ۲۰۱۷ قرار است در ۲۵ سپتامبر برگزار شود را صادر کرده است.

گفتنی است مسعود بارزانی، رئیس اداره محلی اقلیم کرد عراق ۷ ژوئن در نشست با احزاب سیاسی از برگزاری این همه پرسی در ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۷ خبر داده بود.

در همین چارچوب، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز این اقدام را غیرقانونی دانسته و اعلام کرده بود که نتیجه آن را به رسمیت نخواهند شناخت.


منابع: بی بی سی، آناتولی