ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 16.09.2017, 6:26
آمریکا از کردستان خواست همه‌پرسی استقلال برگزار نکند

پس از آن که پارلمان اقلیم کردستان عراق برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز ۲۵ سپتامبر را تایید کرد آمریکا از مقام‌های کردستان خواست این همه پرسی را برگزار نکنند.

به گزارش  خبرگزاری آناتولی، سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید طی بیانیه‌ای با اعلام عدم حمایت از همه پرسی در اداره اقلیم کرد شمال عراق در ۲۵  سپتامبر از این اداره خواهان آن را لغو کند.

در این بیانیه آمده است:

«آمریکا از تصمیم اداره اقلیم کرد شمال عراق برای برگزاری هرفراندم حمایت نمی کند. چندین بار تاکید شده این رفراندم باعث کاهش تمرکز جهت مبارزه با داعش و برقراری ثبات در مناطق آزادشده خواهد شد.

برگزاری این همه پرسی در مناطق مورد مناقشه به طور آشکار عامل بی‌ثباتی است. لذا از مسئولین اداره اقلیم کرد شمال عراق می خواهیم که همه پرسی را لغو و با بغداد مذاکرات جدی و پایداری را انجام دهند.»

به گزارش  بی بی سی، واکنش جدید آمریکا به برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان تنها ساعاتی پس از آن منتشر شد که پارلمان اقلیم کردستان عراق برگزاری همه‌پرسی استقلال در روز ۲۵ سپتامبر (۱۰ روز دیگر) را تصویب کرد.

نمایندگان پارلمان اقلیم کردستان روز جمعه (۲۴ شهریور- ۱۵ سپتامبر) با برگزاری همه‌پرسی در مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک هم موافقت کرده‌اند. این اولین باری بود که پارلمان کردستان عراق طی دو سال اخیر تشکیل جلسه می‌داد.

نمایندگان عضو حزب دموکرات کردستان (بارزانی) و اتحادیه میهنی کردستان (طالبانی) در جلسه رای‌گیری حضور داشتند اما نمایندگان جنبش گوران (تغییر) و همچنین نمایندگان اسلامگرا این جلسه را تحریم کردند.

حیدر عبادی، نخست وزیر عراق، پیش از این گفته است که همه‌پرسی استقلال کردستان از عراق را غیرقانونی و خلاف قانون اساسی می‌داند.

علاوه بر دولت مرکزی عراق، ایران، ترکیه و آمریکا هم مخالف این همه‌پرسی هستند.

پیش از این مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق، تاکید کرده بود که مخالفت‌ها با همه‌پرسی را نمی‌پذیرد، چون مخالفان همه‌پرسی هیچ پیشنهاد جایگزینی نداده‌اند.

آقای بارزانی در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفت امیدوار است کردها ناچار نباشند که بر سر مناطق مورد مناقشه‌ای مانند کرکوک با کسی بجنگند، اما چنان چه کسانی بخواهند با زور اسلحه وارد عمل کنند، با آنها مقابله خواهد شد.


مخالفت اردوغان با همه پرسی اقلیم کردستان

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه دقایقی پیش در گفتگو با شبکه آ خبر به شدت از همه پرسی اقلیم کردستان انتقاد کرد و آن را « حماقت محض» خواند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، رئیس جمهور ترکیه گفت: «موضع ما در این خصوص حفظ تمامیت ارضی عراق است. ایران نیز همین نظر را دارد. به رغم اینها اگر شما قصد اعلام دولت مستقل دارید، ببخشید ولی هیچ کس نمی‌تواند به راحتی با آن موافقت کند. در جنوب ترکمن‌ها و در موصل، عرب‌ها هستند. شما نمی توانید آنها را نادیده بگیرید و با این همه واقعیت، هیچ کس نمی تواند به راحتی با اقدامی که تهدید علیه یکپارچگی عراق است، موافق باشد. در حال حاضر نمی توانند بین خودشان نیز این مساله را حل کنند. دولت مرکزی عراق با آن مخالف است. پارلمان عراق نیز هرگز نمی تواند با آن موافق باشد. ترکیه نیز تصمیم خود را پس از نشست شورای امنیت ملی آشکارا اعلام خواهد کرد. ایران نیز تصمیم خود درباره این موضوع را اعلام کرده است.»


تایید همه‌پرسی در پارلمان اقلیم

به گزارش خبرگزاری آناتولی، همه‌پرسی جدایی اداره اقلیم کردستان عراق در مجلس این اقلیم که با حضور ۶۵ نماینده مجلس و تحریم ۴۶ نماینده از احزاب مخالف تشکیل جلسه داده بود، با رای مثبت حاضران تایید شد.

مجلس اقلیم کرد همچنین شورای عالی انتخابات و همه‌پرسی را موظف به برگزاری این همه پرسی در موعد مقرر کرد.

- احزاب گوران، کومل، بزوتنه‌وه‌ و جبهه ترکمانان عراق، جلسه مجلس را تحریم کردند.

احزاب مخالف جبهه ترکمانان عراق، گوران (جنبش تغییر)، کومل (جماعت اسلامی)، جنبش اسلامی کردستان (بزوتنه‌وه‌) و حزب دموکرات مسیحی جلسه همه‌پرسی جدایی را با تاکید بر حل بحران سیاسی و حصول توافق پیش از همه‌پرسی، تحریم کردند.

برزو مجید عبدالله، معاون رئیس حزب گوران با قرائت یک بیانیه در مقابل ورودی مجلس اداره اقلیم کرد، با اشاره به اینکه جلسه مجلس با قانون مطابقت ندارد، گفت: «جلسه مجلس به صورت غیرقانونی برگزار شد. پیشتر با انجام کودتا توسط حزب دموکرات کردستان درب مجلس قفل شده بود. اکنون بدون حصول هیچ گونه توافق و بدون وجود هیچ گونه مکانیزم سیاسی مجلس را بازگشایی کردند. مجلس به جای اینکه تمثیل کننده اراده مردم باشد، با اعمال زور احزاب سیاسی مواجه شده است.»

از سوی دیگر، آیدین معروف، نماینده جبهه ترکمانان عراق در اربیل به خبرنگار آناتولی گفت: «در حالی که مسائل مهم‌تری برای مذاکرات در مجلس وجود دارد، به صورت کاملا یک جانبه مجلس را باز کرده و جلسه فوق العاده برگزار کردند. ما تصمیم گرفتیم در جلسه‌ای که توافقی بر سر آن وجود ندارد، شرکت نکنیم.»

گفتنی است در پی تظاهرات خیابانی از سوی جنبش تغییر (گوران) در سلیمانیه عراق در اعتراض به تمدید مدت ریاست جمهوری بارزانی و هدف قرار گرفته شدن ساختمان‌های متعلق به حزب دموکرات کردستان، نچیروان بارزانی، نخست وزیر اداره محلی اقلیم کرد شمال عراق وزرای جنبش تغییر در دولت و همچنین رئیس مجلس را عزل کرده بود و از ورود این مقامات به اربیل جلوگیری شده بود. در پی این اتفاقات، مجلس اداره اقلیم کرد عراق مدت طولانی تعطیل بود.