ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 14.09.2017, 20:50
تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران

آمریکا ۱۱ فرد و شرکت را به فهرست تحریم‌های ایران اضافه کرده است. وزارت دارایی آمریکا در اطلاعیه‌ای گفته است این افراد و شرکت‌ها به دلیل «حمایت از سپاه پاسداران و شبکه‌های دخیل در حملات سایبری» به فهرست تحریم‌ها اضافه می‌شوند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار بیانیه‌ای از اضافه شدن ۷ شخص و ۲ موسسه ایرانی به فهرست تحریمی‌های این کشور خبر داد. صادق احمدزادگان، احمد فتحی، حمید فیروزی، امید غفارنیا، سینا کیسار، نادر سعیدی و امین شکوهی ۷ فردی هستند که امروز وارد فهرست تحریمی‌های آمریکا شدند.

شرکت‌های ایرانی ITSec (امن پردازش خوارزمی) و مهندسی سدید کاران صبا هم در کنار افراد فوق‌الذکر، به اتهام حمایت از سپاه پاسداران و ترتیب دادن حملات سایبری علیه آمریکا، تحریم شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین دو شرکت مستقر در اوکراین را هدف تحریم‌های جدید خود قرار داده است که به گفته آن، خدماتی را به شرکت‌های هواپیمایی مرتبط با نیروی قدس سپاه پاسداران ارائه می‌دادند.

این دو شرکت‌های هواپیمایی «دارت» و «خورس» نام دارند که وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌گوید آنها با شرکت هواپیمایی «کاسپین ایر» در ایران و «النصر» در عراق ارتباط دارند، دو شرکتی که تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

دولت آمریکا همزمان تعلیق تحریم‌های مورد توافق در چارچوب برجام را هم تمدید کرده است. البته دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، ایران را به عمل خلاف «روح برجام» متهم کرد.

دونالد ترامپ در گفت‌وگو با خبرنگارانی که همراه با او در هواپیمای ریاست جمهوری سفر می‌کردند یک بار دیگر توافق با ایران را «بدترین توافقی که تا کنون دیده» خواند و گفت ایران روح برجام را نقض کرده است.

مقام‌های آمریکایی به طور دوره‌ای با بررسی پایبندی ایران به تعهداتش در توافق هسته‌ای، اجرای بخشی از تحریم‌ها را معلق می‌کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت تعلیق تحریم‌ها برای این ادامه یافته که آمریکا بتواند در تدوین سیاست خود در قبال ایران «انعطاف» داشته باشد. او گفت تعلیق تحریم‌ها به معنی چراغ سبز به «رفتارهای نامناسب» ایران در زمینه‌های گوناگون نیست.

این چندمین باری است که آمریکا پس از توافق هسته‌ای افراد یا شرکت‌هایی را به فهرست‌ تحریم‌های ایران اضافه می‌کند. آمریکا می‌گوید این کار به معنی وضع تحریم‌های جدید نیست.

امروز رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا که به بریتانیا سفر کرده، گفت ایران پس از توافق هسته‌ای انتظارات را برآورده نکرده است.

آقای تیلرسون گفت دولت دونالد ترامپ در حال بررسی و تدوین سیاست جدیدی در قبال ایران است و در این سیاست تنها به قابلیت‌های هسته‌ای ایران نمی‌پردازد بلکه “کلیت تهدیدهای ایران” را در نظر می‌گیرد.


منابع: بی بی سی، فارس