ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 12.09.2017, 8:22
ترامپ درحال ارزیابی استراتژی تهاجمی‌تر علیه ایران است

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از ۵ مقام فعلی و سابق آمریکا نوشت که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا درحال ارزیابی یک استراتژی برای پاسخ تهاجمی‌تر به نیروهای ایران و حامیان شیعه این کشور در کشورهایی مثل عراق و سوریه است.

به گفته این منابع، این طرح توسط جیمز متیس وزیر دفاع، رکس تیلرسون وزیر خارجه و هربرت مک مستر مشاور امنیت ملی آمریکا تدوین شده و در نشست امنیت ملی این کشور در روز جمعه به ترامپ ارائه شده است.

رویترز به نقل از این منابع که نخواسته نامشان فاش شود نوشت، اگر موافقت شود این طرح احتمالا تا پایان ماه سپتامبر اعلام عمومی خواهد شد.

بر اساس این طرح، آمریکا رویکرد خصمانه‌تری با تحرکات سپاه پاسداران در خلیج فارس، سپاه قدس و شاخه‌های متعدد آن در عراق و سوریه و همینطور با حزب‌الله لبنان و شبه‌نظامیان طرفدار ایران در عراق و سوریه در پیش می‌گیرد.

در پیش‌نویس این طرح پیش‌بینی شده که آمریکا با سخت‌گیری بیشتری از ارسال اسلحه از طرف ایران برای حوثی‌های یمن و برای گروه‌های فلسطینی در غزه جلوگیری کند. مقابله با تحرکات قایق‌های تندرو سپاه پاسداران در خلیج فارس نیز بخش دیگری از این طرح است.

طرح مقابله با تهدیدات ایران در خاورمیانه به شکلی تهیه شده که آمریکا از توافق هسته‌ای ایران (برجام) با قدرت‌های جهانی خارج نشود، اما در همان حال با بهره‌گیری از حمایت متحدان و شرکای آمریکا به طرز مؤثرتری با برنامه موشکی ایران و حمایت ایران از گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در خاورمیانه مقابله کند.

یکی از همین منابع که از مقامات ارشد دولت آمریکا است گفت: من این طرح را یک استراتژی گسترده برای طیف وسیعی از فعالیتهای بدخیم ایران شامل حمایت از تروریسم و بی‌ثبات کردن منطقه از جمله در عراق و سوریه و یمن می‌دانم.

طرح همچنین برای مقابله با دیگر فعالیتهای ایران از جمله اقدامات سایبری و برنامه بالقوه این کشور در زمینه تکثیر هسته‌ای است.

یکی از اقدامات این طرح رهگیری کشتی‌های حامل سلاح ایران است، مانند آنها که برای حوثی‌های یمن، حماس در نوار غزه و در صحرای سینا ارسال می‌شود.

یکی دیگر از توصیه‌های این طرح اقدام تهاجمی‌تر آمریکا در بحرین است، جاییکه به نوشته رویترز اقلیت حاکم سنی اکثریت شیعه را سرکوب می‌کنند.

همچنین براساس این طرح، نیروی دریایی آمریکا در صورت ایجاد مزاحمت از سوی قایقهای تندروی سپاه پاسداران و دیگر نیروهای مورد حمایت ایران باید قدرتمندانه تر عمل کنند.

رویترز می‌گوید طرح یادشده افزایش اقدامات نظامی ایالات متحده در عراق و سوریه را در برنمی‌گیرد. مشاوران امنیت ملی دونالد ترامپ اعتقاد دارند رویارویی نظامی علیه شبه‌نظامیان شیعه طرفدار ایران در عراق و سوریه ممکن است جنگ با گروه دولت اسلامی (داعش) را تحت تأثیر قرار دهد.


منابع: فارس،‌ رادیو زمانه