ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 11.09.2017, 9:31
داستانی که ابراهیم رئیسی نصفه تعریف کرد

داوود حشمتی
روزنامه قانون/ دوشنبه ٢٠ شهریور

چهارم اردیبهشت ۹۶ وقتی ابراهیم رئیسی به میان نمایندگان مجلس رفت تا برای خود تبلیغ کند خاطره‌ای گفت که ابعاد مهم‌تری از آن خاطره مخفی مانده بود. ابراهیم رئیسی در حالی که می‌خواست از خود چهره‌ای مدافع امور زنان ترسیم کند به خاطره‌ای اشاره کرد که در آن از او خواسته شده بود برای وزیر شدن دختر آیت‌الله یزدی واسطه شود.

او گفته بود: «یکی از آقایان رییس‌جمهور که خیلی درباره مساله زنان حرف می زد روزی به من گفت که فلانی! من خیلی از زنان حرف زدم ولی یک وزیر زن هم نتوانستم انتخاب کنم؛ تو برای من کاری کن و با آیت ا... یزدی (که آن زمان رییس قوه قضاییه بود)، صحبت کن تا اجازه دهد دخترش را به عنوان وزیر دادگستری معرفی کنم؛ این‌طوری هم مشکل من حله، هم مشکل تو حله، هم مشکل آیت ا... یزدی!».

راویان آن جلسه گفتند که بعد از نقل این خاطره، نمایندگان با نام بردن از «آن رییس‌جمهور» چند دقیقه ای خندیده‌اند. آنچه رئیسی گفت اما بخش پنهان‌تری دارد که بخش اصلی را نشان می‌دهد.

به این معنا که علت و چرایی این درخواست از سوی آن رییس جمهور به تهدیدی باز می‌گشت که دولت برآمده از ملت را هدف قرار داده بود.در درجه اول برخی به شک افتادند که رییس جمهور مورد اشاره کیست. خانم مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس‌جمهور در پاسخ به این سوال که این ماجرا مربوط به دوره ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد بود یا آقای روحانی؟ اظهار کرد: «هیچ کدام.به نظرم منظور آقای رئیسی، رییس‌دولت اصلاحات بود، آن زمان خانم ملکه یزدی مشاور امور زنان آیت ا... یزدی در قوه قضاییه بود و سازوکار حمایت از حقوق زنان را دنبال می کرد، از آنجا که معرفی وزیر دادگستری باید در تعامل با رییس قوه قضاییه انجام شود، بحث یادشده به این شکل مطرح شده بود».

اما نکته اینجاست که آقای رئیسی نگفت علما، رییس دولت اصلاحات را تهدید کرده بودند که «اگر در كابینه، وزیر زن باشد فتوا خواهیم داد كه مالیات دادن به دولت حرام است». این یعنی برداشت علم مخالفت با دولت. مراجعی که در دوره احمدی نژاد و بعد از انتخاب وزیر زن، نتوانستند همین تهدید را در مورد او حتی بیان کنند.

این ماجرا را محمد علی ابطحی رییس دفتر سیدمحمد خاتمی فاش کرده است.

او در صفحه شخصی خود نوشت: بعد از انتخابات سال ٨٠ كه رییس دولت اصلاحات برای دومین بار رییس‌جمهور شد از قم اطلاع دادند كه یكی از مراجع پیامی برای رییس‌جمهور دارد. به محضرشان رفتم. پیام دادند كه به رییس جمهور بگویید اگر در كابینه، وزیر زن باشد فتوا خواهیم داد كه مالیات دادن به دولت حرام است». او البته به تفاوت نگاه میان علمای قم و نجف هم اشاره کرده و مینویسد:‌ «بعد از گذشت چهار سال در كابینه‌ی جدید عراق پنج زن عضو هستند و اعتراض آیت‌الله سیستانی می‌توانست مانع حضور زنان شود اما حضرت آیت‌الله كابینه را تایید كرده‌اند».

نکته اصلی که باید به آن توجه کرد این است که معنای آن تهدید (عدم دادن مالیات به دولت خاتمی) به معنای این است که بخشی از مراجع، دولت اسلامی را به‌طوررسمی غیرشرعی اعلام کرده و لایق دریافت مالیات ندانند. مالیاتی که صرف امور خود کشور و مردم می شود. بگذریم از اینکه فراموش کردند چهار سال بعد وقتی احمدی نژاد رییس‌جمهور و حکم او تنفیذ شد اطاعت از احمدی نژاد را اطاعت از پیامبر خدا اعلام کردند.