ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 31.08.2017, 15:53
مادراحسان مازندرانی:دادستان تهران مسول جان فرزندم است

اعظم اقتصاد، مادر احسان مازندرانی که از ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۵ در زندان اوین زندانی است در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که این روزنامه‌نگار به دلیل شرایط وخیم جسمی حتی قادر به نوشیدن آب و مایعات هم نیست ولی با این حال از اعزام او به بیمارستان و یا مرخصی استعلاجی جهت درمان جلوگیری می‌شود.

خانم اقتصاد به کمپین گفت که وضعیت احسان مازندرانی «به مرحله هشدار رسیده و مسوولیت هر اتفاقی برای او با دادستان تهران است.» به گفته او از روز سه شنبه، ۷ شهریور ماه به این روزنامه نگار در بهداری اوین در دو نوبت سرم زده می‌شود. 

احسان مازندرانی، روزنامه‌نگار و مدیرمسوول سابق روزنامه فرهیختگان است که در تاریخ ۱۱ آبان ۱۳۹۴ به همراه پنج روزنامه‌نگار دیگر تحت عنوان پروژه نفوذ از سوی ماموران حفاظات اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شد. او در اواخر اسفند همان سال در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به دو اتهام «تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت ملی» به هفت سال حبس محکوم شد. بعدتر به وکیل او ابلاغ شد که دادگاه تجدیدنظر حکم او را به دو سال حبس کاهش داده، با این حال طبق برگه‌‌ای که به او بعدتر رسیده معلوم شد این روزنامه‌نگار به یک سال و یک ماه و ۱۲ روز حبس محکوم شده است.

این روزنامه‌نگار در تاریخ ۲۳ بهمن ماه ۱۳۹۵ پس از پایان دوران حکمش از زندان آزاد شد اما در تاریخ ۲۲ اسفند ۹۵ مجددا در منزلش بازداشت و به زندان اوین منتقل شد. اعظم اقتصاد، مادر احسان مازندرانی در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت: “احسان به دلیل بیماری‌هایی که در دوران حبس مبتلا شده حدود ۱۰ روز است که توانایی خوردن غذا ندارد هرچیزی که بو و طعم داشته باشد معده پس می‌زند. خود رییس زندان این موضوع را به دادستان تهران یعنی آقای جعفری دولت‌آبادی اعلام کرده ولی اهمیتی نداده‌اند.”

خانم اقتصاد به کمپین گفت: «احسان هرچیزی که می خورد برمی‌گرداند. غیر از آب توانایی خوردن هیچ چیزی را نداشت حتی آب قند هم که می‌خورد بر می‌گرداند. حالا آب و مایعات را هم معده‌اش پس می‌زند. سه شنبه هفته گذشته توی زندان حالش بد شد. نیمه بی‌هوش او را به بهداری اوین منتقل کردند اما در بهداری اوین امکانات زیاد نیست که بتوانند کاری بکنند فقط در حد گرفتن فشار و قند و ضربان قلب انجام می‌دهند. فشارش خیلی پایین زیر ۸ بوده، قندش زیر ۴۰ و ضربان قلب‌اش ۱۳۰. به احسان اصرار کردند که باید سرم بزنند که اجازه نمی‌داد. دلیل اش این است که می‌گوید بارها شده در زندان، چه در انفرادی ۲ الف سپاه و چه بعد از آن، قرص اشتباه به او داده‌اند. قرص را توی جلد نمی‌دهند تک تک در می‌آورند می‌دهند. احسان می‌گوید من اعتمادی ندارم اگر واقعا نگران وضعیت هستید و به مرز هشدار رسیده مرا بفرستید بیمارستان. یا آزاد کنید یعنی مرخصی استعلاجی بدهید که خودم را درمان کنم.»

از روز سه شنبه، ۷ شهریور ماه اما احسان مازندرانی حاضر به دریافت سرم شده است. مادر او گفت: «در دو نوبت هر روز به او سرم می‌زنند اما او نیاز به مرخصی استعلاجی و درمان دارد و ما نمی‌دانیم اگر او مرخصی بیاید و درمان شود چه اتفاقی می‌افتد که ممانعت می‌کنند.»

احسان مازندرانی چندین بار از زندان به بیمارستان تجریش و بیمارستان طالقانی اعزام شده است. مادر او به کمپین گفت: «هشت بار احسان را به بیمارستان اعزام کرده اند اما این بیمارستان فرستادن، صرفا از جهت این بوده که از سر خودشان باز کنند یعنی بگویند که ما کار خودمان را انجام دادیم و فرستادیم بیمارستان. اما اینکه چه اتفاقی افتاده به نظر ما مهم‌تر است تا اینکه چند بار فرستادند. هربار پاسداری که با او به بیمارستان می‌آید به شدت اذیت می‌کند هم خانواده و هم خود احسان را اذیت می‌کند. یکبار آزمایش گم می‌شود یک بار دکتر نیست و احسان را دیر می‌آورند یعنی هر بار از سر بازکنی بوده تا راهی برای مداوای احسان.»

خانم اقتصاد درباره وضعیت جسمی احسان مازندرانی توضیح داد: «احسان حدود یک سال پیش به خاطر بیماری‌هایی که داشت و همچنین اعتصاب غذاهایی که کرد حال جسمی‌اش خیلی بد شد. پزشک فوق تخصص متعمد قوه قضائیه بعد از ویزیت و معاینه خطاب به دادستان نوشته بود که به دلیل بیماری‌ها ادامه حبس موجب تشدید بیماری می‌شود. ولی دادستان دستور بازگرداندن او به زندان را داد. بعد یک سال ما نتوانسته‌ایم احسان را درمان کنیم و بیماری‌هایش تشدید شده بیماری‌های جدیدی هم اضافه شده. در ادرارش خون پیدا شده بود شب‌ها خونریزی داشت و از بینی‌اش خون می‌آمد به صورت دقیق مشکلات‌اش را توضیح بدهم وقتی احسان را بازداشت کردند یک جوان ۲۹ ساله سالم و نرمال و خوب بود اما از دوران بازداشت کم کم بیماری‌هایش شروع شد. ریه و تنفس‌اش مشکل پیدا کرد. بعد ناراحتی‌های معده و زخم اثنی عشر و زخم معده شدید اضافه شد. در ضرب و شتم هایی که شده بود رباط مینیسک زانویش ضربه خورده بود که احتمال پارگی بود ام ار ای گرفتیم جواب را به ما ندهند. خونریزی کلیه دارد. گوارش‌اش خیلی مشکل دارد و کم خونی شدید گرفته. طوری است که می‌گوید هر غذایی که وارد معده من می‌شود تحمل نمی‌کند معده و برمی‌گرداند. به دلیل اینکه جواب آزمایش‌ها را به ما نداده‌اند ما اصلا نمی‌دانیم بیماری احسان چی است.»

مادر احسان مازندرانی وضعیت فرزندش را بحرانی خوانده و گفت: «دو بار در زندان بی‌هوش شده وکیل احسان رفته دادسرای فرهنگ و رسانه و گفته چرا آزادش نمی‌کنید؟ یک ماه بیشتر از حبس‌اش نمانده و عملا می‌تواند مرخصی متصل به آزادی بگیرد با این شرایطی هم که دارد شامل حالش می‌شود. گفته‌اند درخواست مشروط بنویسد. گفته برای یک ماه چه کسی ازادی مشروط می‌نویسد؟ احسان هم نمی‌نویسد. می‌گوید آزادی مشروط یک روندی دارد و من باید از یک چیزی اعلام برائت کنم. شما اول مشخص کنید مرا برای چی گرفتید من بدانم چرا زندان هستم بعد می‌آیم آزادی مشروط می‌نویسم.»

حسین تاج، وکیل احسان مازندرانی به خبرگزاری ایلنا گفته است که او درخواست مرخصی متصل به آزادی برای این روزنامه نگار داده است.

به گفته مادر احسان مازندرانی، این روزنامه نگار باید ۲۳ شهریور ماه با پایان حکم اش آزاد شود اما دادستانی آزادی او را یک ماه بعد اعلام کرده است. خانم اقتصاد به کمپین گفت: «احسان ۲۳ بهمن ماه با پایان محکومیت اش آزاد شد. یک ماه بعد مجددا احسان را به بهانه اینکه ما شما را اشتباه آزاد کردیم دوباره بازداشت کردند.احسان را با ضرب و شتم بردند. گفتند احسان فراری بوده در حالی که زمانی که در زندان به او حکم‌اش را ابلاغ می‌کنند نوشته بودند حکمی که باید اجرا شود یک سال و یک ماه و ۱۲ روز است. احسان همان زمان به دادیار ناظر بر زندان که آن زمان آقای حاجیلو بود نامه نوشت که حکمی که در دادگاه تجدیدنظر به وکیل من ابلاغ شده دو سال است اما حکمی که الان از طرف دادستانی آمده یک سال و یک ماه است. اگر اشتباهی پیش آمده لطفا درست کنید. در پاسخ به نامه احسان، دادستانی می‌نویسد که حکم شما همین مقدار است و زندان موظف است اگر حبس دیگری نداشته باشید بعد از این حکم شما را آزاد کند. زندان هم جواب می‌دهد که حکم دیگری ندارد. اما یک ماه بعد از آزادی احسان مدعی می‌شوند که احسان فرار کرده در حالیکه ما برگه ازادی احسان را داشتیم.»

مادر احسان مازندرانی گفت: «این یک ماهی که احسان به اشتباه دادستانی آزاد شده بود را می‌گویند احسان غیبت داشته و باید این یک ماه را بکشد. در حالیکه با توجه به اینکه ۱۸ روز سال ۹۱ بازداشت بوده و یک ماهی که با حکم دادستانی آزاد بوده باید جزو ایام حبس‌اش باید محاسبه شود و ۲۳ شهریور آزاد شود ولی می‌گویند آبان ماه آزاد خواهد شد. ما واقعا نگران سلامتی او هستیم و اگر اتفاقی برای او بیفتد قطعا همه خانواده ما متزلزل می‌شویم. مسوول مستقیم هم شخص آقای جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران است که حتی حاضر نیست به احسان مرخصی بدهد که درمان کند. او مسول جان احسان است. بارها مسوولان زندان اوین به او نامه زده‌اند گزارش داده‌اند که وضعیت احسان اصلا خوب نیست اما کمترین اهمیتی داده نشده. اگر می‌خواهند بچه مرا بکشند بگویند بدانیم او یک روزنامه‌نگار است و نمی دانیم چرا اینطور با او رفتار می‌کنند. اصلا چه خطری دارد که برای درمان هم آزادش نمی‌کنند؟ اگر آزاد شود چه اتفاقی می‌افتد؟»

خانم اقتصاد به پی‌گیری برخی نماینده‌های مجلس اشاره کرد و به کمپین گفت: «همسر و وکیل احسان پی‌گیری که می‌کنند دادسرا می‌گوید به ما ربطی ندارد. می‌گویند هر تصمیمی در خصوص احسان نه دست زندان و نه دست دادسرا است بلکه خود رئیس قوه قضائیه باید دستور دهد که چه تصمیم بگیریم.  البته چند نماینده مجلس پی‌گیر هستند و آقای عارف و آقای مطهری و آقای حضرتی با رئیس قوه قضائیه نامه نگاری‌هایی کردند اما هیچ جوابی نگرفته‌اند.»

الیاس حضرتی، نماینده مجلس روز پنجشنبه اول شهریور ماه در نامه‌ای خطاب به رییس قوه قضاییه خواستار «رسیدگی قانونی به پرونده احسان مازندرانی با توجه به وضعیت جسمی «او شده و  تلویحا با اشاره به این‌که تاکنون روند رسیدگی به پرونده این روزنامه‌نگار قانونی نبوده، خواستار رسیدگی به پرونده او با توجه به وضعیت نامناسب جسمی‌اش شده است. یک ماه به تمام شدن حکم این روزنامه‌نگار باقی نمانده و مشخص نیست به چه دلیل با انتقال او به خارج از زندان برای درمان مخالفت می‌شود.

در سال‌های اخیر نمایندگان مجلس در مورد برخی از زندانیان سیاسی نامه به مسوولان قوه قضاییه نوشته و خواستار رسیدگی عادلانه به وضعیت آن‌ها شده‌اند. پیش از این ۱۷ نماینده مجلس در مهرماه ۱۳۹۵ طی نامه‌ای به رییس قوه قضاییه خواستار نقض حکم ۱۶ سال حبس نرگس محمدی شده بودند.

الیاس حضرتی مدیر مسوول روزنامه اعتماد است و مدتی پیش ساسان آقایی، معاون سردبیر  این روزنامه نیز بازداشت شد و تاکنون بدون اتهام مشخصی در زندان اوین به سر می‌برد.

در حالی وضعیت احسان مازندرانی و بسیاری از زندانیان دیگر در زندان‌ها وخیم است و نیازمند پزشکی هستند که غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز ۲۹ مرداد ماه گفته بود به همه نیازهای بهداشتی و درمانی زندانیان توجه می‌شود. او گفته بود:  «نسبت به درمان و سایر خدمات پیش بینی‌هایی صورت می‌گیرد و سازمان زندان‌ها در حد توان و امکانات اقدام می‌کند.»

در حال حاضر احسان مازندرانی، یغما فشخامی، ساسان آقایی و آفرین چیت ساز در زندان اوین به سر می‌برند. ساسان آقایی و یغما فشخامی هنوز در حال بازجویی هستند و اتهام آن‌ها مشخص نشده است.