ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.08.2017, 6:44
روحانی لیست اموال خود و فرزندانش را منتشر كند

اعتماد: احمد توكلی باز هم دست به قلم شده و این‌بار نامه‌ای خطاب به حسن روحانی رییس‌جمهور نوشته است.

او كه در حال حاضر رییس هیات‌مدیره دیده‌بان شفافیت وعدالت است در نامه خودش به رییس‌جمهور خواسته تا در جهت شفافیت هرچه بیشتر، فهرست اموال ودارایی‌های خود و فرزندانش را در اختیارعموم قراردهد. طبق قانون روسای جمهور قبل و بعد از دوره ریاست‌جمهوری‌شان باید لیست اموال خودشان را در اختیار قوه قضاییه قرار دهند. اما حالا توكلی از رییس‌جمهور خواسته تا فراتر از این بند قانونی، رییس‌جمهور اموالش را به اطلاع مردم برساند.

در بخشی از نامه توكلی برای حصول اطمینان و اعتماد مردم از اینكه تصمیماتی كه مسوولان می‌گیرند متاثر از انگیزه‌های شخصی آنها نیست چند پیشنهاد مطرح شده است. توكلی خطاب به رییس‌جمهور نوشته است: حسب بررسی دقیق تجربیات موفق جهانی در امر پیشگیری و مبارزه با فساد، اقدامات زیر را به جنابعالی، معاونان‌تان و همه وزرای كابینه دوازدهم پیشنهاد و بلكه جرأت می‌كنم و از جانب همه ملت ایران، آنها را مطالبه می‌كنم.

او ادامه داده است: نخستین گام در پیشگیری موثر از فساد، شفافیت و ایجاد امكان نظارت عمومی است. لذا بنا بر تجربه بیش از ۶۰ كشور جهان، فهرست دقیقی از اموال و دارایی‌های خود، همسر و فرزندان‌تان را برای اطلاع عموم مردم در اختیار رسانه‌ها قرار دهید و آن را به صورت متناوب به روز نمایید.

توكلی نوشته است: ذیل این فهرست نیز به مردم ضمانت بدهید كه اگر كسی چیزی بیش از آنچه را كه اعلام نموده‌اید در مجموعه دارایی‌های شما شناسایی كرد، اولا اموال شناسایی شده را بدون كم و كاست به همان فرد می‌بخشید و ثانیا از سمت خود استعفا داده و هرگز به ساحت مسوولیت‌های دولتی و عمومی باز نخواهید گشت.

توكلی در ادامه پیشنهادات خود آورده است: از همین امروز تمام مناصب و منافع خود در بخش خصوصی را واگذار كنید و برای اجتناب از فساد «درهای چرخان» ضمانت بدهید كه حداقل تا دو سال پس از وزارت، به فعالیت‌های رده‌ بالا (عضو هیات‌مدیره یا مدیرعامل) در بخش خصوصی (به‌ویژه در حوزه مرتبط با مسوولیت دوره صدارت) مشغول نخواهید شد. این كار در كشورهای موفق در مبارزه با فساد به شكل قانونی و الزامی رایج است.  او نوشته است: متناسب با ضرورت‌های مقابله با فساد و تا هنگام تصویب قوانین مورد نیاز آن، خود و وابستگان خود و تمام اعضای دولت و تمامی مدیران مجموعه وزارتخانه‌ها را از طرف معامله قرار گرفتن پروژه‌های دولتی به كلی محروم كنید تا نشانه‌ای قابل اعتماد از صداقت مقامات و مدیران بلندپایه دولت دوازدهم باشد.
توكلی همچین به رییس‌جمهور پیشنهاد داده پیش از هر انتصابی از همه مدیران‌تان تعهد مكتوب بگیرید كه به راهكارهای فوق عمل می‌كنند.
او در پایان نوشته است: هر دستگاهی كه به فساد متهم شد در كنار تقاضا از سازمان بازرسی كل كشور برای رسیدگی ازسازمان‌های مردم‌نهاد نیز دعوت كنید برای بازرسی و تهیه گزارش برای جنابعالی به كمك بیایند. اكتفا به حراست‌ها با توجه با تعارض منافع موجود در ساختار فعلی كه مسوول حراست به حكم وزیر نصب می‌شود به روشنی خلاف مصلحت است.

دیده‌بان شفافیت و عدالت آمادگی كامل دارد در این عرصه به یاری دولت محترم برخیزد.