ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.08.2017, 13:41
پاسخ فرزند مهدی کروبی به اظهارات ا‌ژه‌ای

محمد تقی کروبی، فرزند مهدی کروبی در واکنش به اظهارات سخنگوی قوه قضاییه درباره دروغ بودن اجرای خواسته مهدی کروبی و این‌که ماموران وزارت اطلاعات همچنان در منزل کروبی به سر می‌برند به کمپین حقوق بشر در ایران گفت: «آقای اژه‌ای خلط موضوع کرده است. بله، هنوز ماموران از خانه خارج نشده‌اند اما طبق گفته معاون وزیر اطلاعات و وزیر بهداشت در ملاقاتی که با پدر در بیمارستان داشتند، ماموران پس از ورود پدرم به خانه از آن‌جا خارج خواهند شد.»

فرزند مهدی کروبی درباره رد کردن تقاضای دادگاه علنی از سوی اژه‌ای با این عنوان که این تصمیم شورای عالی امنیت ملی است به کمپین گفت: «بهتر است اژه‌ای به جای استناد به مصوبه‌ای که روحانی منکر آن است، به وظایف خود بهتر و برگزاری محاکمه علنی کسانی که شش سال و نیم در حصر هستند بپردازد. در این باره دولت تعهد کرده پس از این‌که پدرم از بیمارستان خارج شود ماموران از خانه خارج شوند و بعد هم قول داده که برای برگزاری دادگاه علنی تلاش کند. بنابراین من فکر می‌کنم بهتر است کمی صبر کنیم. بگذاریم ببینیم تعهد دولت چه خواهد شد.»

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه روز یکشنبه ۲۹ مرداد ماه خروج نیروهای امنیتی از منزل مهدی کروبی، یکی از سران جنبش سبز در حصر را «دروغ محض» خواند و گفت «چه کسی گفته انجام شده است.» او همچنین درباره خواسته دوم مهدی کروبی مبنی بر برگزاری دادگاه علنی گفت: «تا زمانی که مصوربه شورای عالی امنیت ملی باقی است موضوع به قوت خود باقی می‌ماند.»

محمد تقی کروبی، یک روز بعد از شروع اعتصاب غذای مهدی کروبی و انتقال او به بیمارستان روز ۲۶ مرداد ماه در توییتر خود اعلام کرد که پدرش با تحقق خواسته اولش «خروج نیروهای امنیتی از منزلش» و وعده دولت برای تحقق شرط دوم «برگزاری محاکمه علنی» به اعتصاب غذای خود پایان داد.

مهدی کروبی روز ۲۵ مرداد ماه پس از نماز صبح در اعتراض به روند غیرقانونی حصر دست به اعتصاب غذای خشک زد و به گفته همسرش فقط داروی قلب خود را قرار بود مصرف کند. او ساعت یک بامداد روز ۲۶ مرداد ماه پس از وخامت حالش به بیمارستان شهید رجایی منتقل شد.

محمد تقی کروبی چند ساعت پس از انتقال پدرش به بیمارستان در توییتی خبر داد پور فلاح، معاون وزیر اطلاعات و حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت با حضور در بیمارستان و ملاقات با پدرش قول خروج نیروهای امنیتی را از منزل مهدی کروبی داده‌اند. او در توییت دیگری نوشت:  «اعتصاب غذا پایان یافت. بنا شد دولت تمام تلاش خود را برای تحقق شرط دوم محاکمه علنی به کار بندد.»

محسنی اژه‌ای روز ۲۹ مرداد ماه بار دیگر با تهدید شهروندان و رسانه‌ها برای انتشار خبرهای مربوط به رفع حصر گفت: «قاطعانه و صراحتا می‌گوییم قوه قضاییه در مقابل فضاسازی و جوسازی منعفل نخواهد شد. همه کسانی که پنبه در گوش گذاشته‌اند آن را دربیاورند، ما تحت تاثیر جو اقدامی نخواهیم کرد.»

سخنگوی قوه قضاییه کسانی که درخواست رفع حصر را دارند «کاسب‌کار سیاسی» خواند و گفت این‌ها «جوسازی می‌کنند.»

در حالی سخنگوی قوه قضاییه این افراد را کاسب‌کار سیاسی و جوساز خوانده که طی روزهای که مهدی کروبی به بیمارستان بستری شد بارها نمایندگان مجلس و شخصیت‌های جمهوری اسلامی بارها از حسن روحانی و رهبر جمهوری اسلامی درخواست پایان حصر را داده‌اند. فراکسیون امید مجلس کمیته ویژه برای «پیگیری مطالبه رفع حصر» تشکیل داده و  بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید مجلس روز ۲۶ مرداد ماه اعلام کرد آن‌ها تا رفع حصر این موضوع را پیگیری می‌کنند.

هچننی سید حسن خمینی، بنیان‌گذار امام خمینی روز ۲۶ مرداد ماه از امیدهای برای رفع حصر گفته بود. او به صورت مبهم گفت: «امیدهایی هم برای رفع حصر وجود دارد که ان‌شالله تلاش‌ها در این زمینه به نتیجه برسد.»

در همان روز سید محمد خاتمی، رییس جمهور سابق ایران هم با اشاره به «حداقل کاری» که حسن روحانی رییس جمهور ایران می‌تواند انجام دهد، گفت: «اگرچه رفع حصر دست آقای روحانی نیست اما حداقل کاری که می‌توانند ایشان انجام دهند این است که از وزیر اطلاعات خود بخواهد که نیروهای تحت امرش را از منزل آقای کروبی خارج کند.»

علی مطهری، نایب رییس مجلس هم در اینستاگرام خود روز ۲۶ مرداد ماه درخواست کروبی را برای تشکیل دادگاه منطقی و قانونی دانست و نوشت: «پس بهتر است مسوولان مقدمات دادگاه علنی صالح را فراهم کنند و البته لازم است به طور هم‌زمان دادگاه متهمان طرف مقابل نیز که زمینه فتنه ۸۸ را فراهم کردند تشکیل شود.»

از سوی دیگر اگرچه محسنی اژه‌ای اجرای تقاضای دوم کروبی و میرحسین موسوی را مبنی بر تشکیل دادگاه علنی را منوط به شورای عالی امنیت ملی دانسته است. با این حال محمد نوبخت، سخنگوی سابق دولت در گفتگوهای خود گفته بود این موضوع به تصمیم شورای عالی امنیت نیست و از دست دولت خارج است.

حسن روحانی در تبلیغات انتخاباتی خود در سال ۱۳۹۲ وعده رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد، رهبران جنبش سبز ایران را که از ۲۵ بهمن ۱۳۸۹ در حصر خانگی قرار دارند، داد و در جمع دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف در زمان تبلیغات انتخاباتی گفت: «به نظر من مشکل نیست شرایطی را در یک سال آینده بشود فراهم کرد که نه تنها آن‌هایی که در حصرند آزاد شوند بلکه حتی آن‌هایی که به خاطر سال ۸۸ در زندان هستند هم آزاد شوند.» او مجددا در تبلیغات انتخاباتی ۹۵ بار دیگر قول رفع حصر را داد.

حسن روحانی در یکی از سخنرانی‌های خود در اردبیهشت ماه ۹۵ گفته بود: ««ما آمده‌ایم حصر را بشکنیم» کمتر از دو هفته از این جمله، صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، روز هشتم خرداد ۹۶ گفت حسن روحانی چه کار است که بخواهد حصر را بشکند: «نقل کرده‌اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آنان گفته است که ما آمده‌ایم حصر را بشکنیم. شما چه کاره اید که بخواهید حصر را بشکنید؟»