ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 18.08.2017, 20:04
کنار رفتن مخالفان برجام؛ میدان‌دار شدن نظامیان

دکتر مهدی نوربخش، استاد روابط خارجی و تجارت جهانی دانشگاه هریسبرک آمریکا، در یادداشتی برای «راهبرد» نوشت:

امروز پس از روزها حدس و گمان، استیون بنون از كار خود در دولت ترامپ بركنار شد. اما بسیاری بر این باورند كه مشكل دولت ترامپ با رفتن بنون سامان نمی گیرد.

یكی از اولین کارهایی که مک مستر در ابتدای کار خود بعد از به دست گرفتن كنترل شورای امنیت ملی آمریكا كرده بود، كنارگذاری استیون بنون از عضویت در این شورا بود.

در هفته‌های گذشته با انتخاب جان کلی به عنوان رییس دفتر ترامپ، كوشش برای كنارگذاری رادیکال‌های ناسیونالیست و نژادپرست درون دولت ترامپ شروع شد. كنارگذاری بنون بیشتر با تلاش نظامیان درون دولت ترامپ صورت گرفته است.

جان کلی در هفته‌های گذشته پس از یک تحقیق به این نتیجه رسیده بود كه بنون می‌بایست از دولت ترامپ كنار گذاشته شود. این پیشنهاد با موافقت ترامپ روبرو شده بود.

دو کنش و منش متفاوت در هفته‌های گذشته بیش از پیش خود را در دولت ترامپ به نمایش گذاشتند. یکی منش و روش سیاسی بنون بود كه بر اقتصاد ناسیونالیستی، ضدجهانی شدن، تبعیض داخلی و دست كشیدن آمریكا از مداخلات نظامی خارجی تكیه داشت.

بنون نماینده و رهبر این منش سیاسی در دولت ترامپ بود. بنون بیشتر بر روی تحریم، مالیات بر روی واردات، جنگ‌های تجاری با چین، اروپا، مكزیک و كانادا تكیه می‌کرد.

بنون در مورد ایران بطور مشخص به دنبال تحریم‌ها و فشارهای بیشتری بر روی ایران بود. او مغز متفكر پشت برهم زدن برجام و ازدیاد تحریم بر روی ایران بود.

در سیاست داخلی، بنون ضدمسلمان، ضدسیاهان، موافق اعمال محدودیت بر روی مهاجرت به این كشور بود.

در طرف مقابل بنون نظامیانی بودند كه خصوصا با آمدن جان کلی كوشش کردند كه دست ناسیونالیست‌های افراطی را از دولت ترامپ كوتاه كنند و سیاست خارجی امریكا را بر سنت گذشته خود استوار کرده و به لحاظ سیاست داخلی، ترامپ را از راست افراطی دور كنند.

نظامیان به دخالت‌های نظامی آمریكا سخت پایبند بوده؛ اما اعتقاد داشته‌اند كه دولت امریكا می‌بایست به تعهدات بین‌المللی مثل برجام كاملا پایبند بماند.

هفته پیش بنون در یک مصاحبه مطبوعاتی اعلام کرده بود كه آمریكا هیچ راه‌حل نظامی در مقابل كره شمالی ندارد. این موضع سیاسی بنون درست تهدیدهای نظامی هفته پیش ترامپ را نفی می‌كرد.

اگرچه نظامیان با مواضع و تهدیدهای ترامپ موافق نبودند؛ اما نمی‌خواستند كه بنون این اصل مهم سیاست خارجی آمریكا، تهدید نظامی، را نفی كند.

در طول هفته گذشته، تبعیض‌گرایان آمریکایی كه در تظاهرات شارلوتزویل ویرجینا یک نفر را با رفتن ماشین از روی او كشته بودند، به احساسات جریحه‌دار شده اكثر آمریکاییان ضدتبعیض دامن بیشتری زدند.

توقع اكثریت مردم آمریكا بر این بود كه ترامپ بدون هیچ قید و شرطی این كار و این گروه‌ها را محكوم كند. اما ترامپ نهایتا در صحبت سوم خود به حمایت بخشی از آنها پرداخت و بدون قید و شرط جنبش تبعیض‌گرایی آمریكا را محكوم نكرد.

بسیاری در جامعه آمریكا و خصوصا در حزب جمهوریخواه؛ ترامپ را محكوم کردند و بسیاری اورا فاقد داشتن خصوصیت یک رهبر اخلاقی تلقی كردند.

در حال حاضر سه تئوری در مورد دولت ترامپ وجود دارد:

گروهی فكر می‌کنند كه ترامپ خود نهایتا استعفا خواهد کزد. گروه دومی اعتقاد دارند كه او نهایتا استیضاح خواهد شد. گروه سوم بر این باور است كه جمهوریخواهان و ترامپ در انتخابات دو سال و چهار سال آینده شكست سختی خواهند خورد و این نهایتا پایانی برای ترامپ و جمهوریخواهان خواهد بود.

آن چیزی که برای ایران و سیاست خارجی كشور ما مهم است؛ این است كه ایدئولوگ‌های دولت ترامپ كه بر طبل نادیده گرفتن برجام می‌كوبیده‌اند؛ از صحنه قدرت خارج شده‌اند. اکنون قدرت در دست میلیتاریست‌های دولت ترامپ است. دولت ترامپ سخت بر این نظامیان متکی بوده است.

نظامیان دولت ترامپ كه با تیلرسون، وزیر امور خارجه این كشور، هم‌صدا هستند، به پایبند بودن به برجام اعتقاد دارند؛ اما همچنین برای فروش اسلحه، حمایت آمریكا از عربستان سعودی و اسرائیل اصرار می‌ورزند و از یک چالش نظامی با ایران در صورت لزوم پرهیز نخواهند كرد.

بنابراین؛ بهترین سیاست برای كشور ما پرهیز از قرار گرفتن در مقابل چالش‌های نظامی آمریكاست.