ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 16.08.2017, 14:59
مهدی کروبی اعتصاب غذا کرد

از صبح روز چهارشنبه، ۲۵ مرداد مهدی کروبی در اعتراض به روند و شیوه حصر غیرقانونی و غیرشرعی خود دست به اعتصاب غذای خشک زده است. خانم فاطمه کروبی، همسر آقای کروبی در مصاحبه با سحام با تایید این خبر گفت: «آقای کروبی امروز پس از نماز صبح وارد اعتصاب غذای خشک شدند.»

خانم کروبی در پاسخ به سوالی پیرامون علل این اعتصاب غذا به سحام گفتند: “آقای کروبی خواسته خودشان را صریحا اعلام کردند: ابتدا خروج ماموران امنیتی از منزل؛ که تا کنون در هیچ حصری در پیش و پس از انقلاب سابقه نداشته که ماموران امنیتی در درون منزل با فرد محصور زندگی کنند و تمام ابعاد زندگی او را به طور کامل شنود کنند و دوربین وصل کنند و شرایط زندگی را به طور بسیار بسیار عجیبی برای آن فرد و خانواده‌اش سخت کنند. دوم، همانطور که پیشتر به آقای روحانی و مطهری در نامه‌ای جداگانه گفته بودند در صورت تداوم حصر برگزاری دادگاه علنی را فراهم کنند، این خواسته‌ای صریح و شفاف است که پس از گذشت ۶ سال نیم از زمان حصر، ایشان خواسته‌اند که زمان برگزاری دادگاه هر چه زودتر اعلام شود. البته دادگاهی علنی مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی که در آن آقای کروبی به همراه وکلایشان به ادعاهای حکومت پاسخ دهند و مردم را در جریان بسیاری از مسائل که مد نظرشان است قرار دهند. این خواسته بسیار مهمی است که ایشان بارها از ابتدای حصر مطرح کرده بودند.»

این نماینده سابق مجلس در ادامه می‌افزاید: «آقای کروبی به عنوان رئیس اسبق قوه قانونگذاری؛ معتقد هستند که اعمال مجازات خودسرانه، غیرقانونی است و احدی هم حق ندارد فراتر از قانون، به اعمال مجازات علیه کسی اقدام کند. هرگونه مجازاتی اگر بناست اعمال شود باید از طریق دادگاه باشد. آقای کروبی ساختار دستگاه قظایی و میزان استقلال آن را می‌شناسد و انتظار محاکمه و دادرسی عادلانه در ساختار آن را ندارد؛ اما بر این باورند که ادامه این روند بدون طی شدن مراحل دادرسی امریست بسیار بسیار خطرناک که منتهی به رویه‌ای غیر قانونی خواهد شد. از این منظر ایشان تاکید کردند که نسبت به رای صادره احتمالی اعتراضی نخواهند کرد. اگر چه که نسبت به آراء صادره در محاکم قبل از انقلاب در دادگاه نظامی نظام سلطنتی اعتراض می‌کردند.»

خانم کروبی در ادامه می‌افزاید: “پیش از اعزام بار دوم به بیمارستان، ایشان پیامشان را به مقامات از جمله به وزیر بهداشت و درمان اعلام کردند و گفتند که اگر قرار بر تداوم حصر غیرقانونی، بدون محاکمه علنی است، ایشان دست به اعتصاب غذا خواهند زد. فقدان پاسخگویی مقامات نظام و مقامات رسمی کشور نسبت به رویه حصر و روندی که در خلال این ماجرا اتفاق افتاده،‌ آقای کروبی را به این نتیجه رسانده که دست به اعتصاب غذا بزنند. ایشان بر این باور است که این روند و ادامه آن به معنای پایان دادن به عمر محصورین است،‌ بدون اینکه پس از سال‌ها اتهام زدن و رفتارهای غیرقانونی و غیراخلاقی، کوچکترین فرصتی برای دفاع به آنها داده باشند.”

خانم کروبی با تاکید دوباره بر شرایط حصر می‌گوید: «تصور کنید زندگی در منزلی که شنود، دوربین و تعداد زیادی مامور ۲۴ ساعته در آن حضور دارند. در اعمال این حصر، حکومت مدعی شریعت نه تنها شرع، بلکه اصول اولیه انسانی را هم رعایت نکرده است، و برای آقای کروبی پس از تحمل بیش از ۲۴۰۰ روز، ادامه این روند امکان پذیر نیست. با اصرار من و پزشک وزارت اطلاعات، ایشان امروز تنها داروی قلبی شان را مصرف کردند و بجز آن لب به آب و غذا نزدند.»

در پایان این مصاحبه خانم کروبی اضافه کرد که «حضور ماموران امنیتی درون منزل در هیچ یک از حصرهای گذشته، بنا به گفته عزیزان افراد محصور؛ تاکنون اتفاق نیافتاده. انتظار صریح ما این است که ماموران امنیتی از منزل بیرون روند و با یک کیوسک امنیتی یا پست انتظامی رفت آمدها را کنترل کنند، نه اینکه درون منزل حضور داشته باشند.»

مهدی کروبی بارها شفاهی و کتبی خواستار برگزاری دادگاهی علنی خود مطابق اصل ۱۶۸ قانون اساسی شده است. این رهبر محصور و معترض جنبش سبز، تاکیده کرده بود که نسبت به رای آن دادگاه، چه عادلانه و چه فرمایشی؛ اعتراضی نخواهد کرد.