ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.08.2017, 21:20
دلایل عدم حضور زنان در کابینه دولت ایران

خبرگزاری آناتولی / نرگس رضایی

یکی از اعضای شورای مرکزی حزب نهضت آزادی ایران در گفتگو با «آناتولی» عدم انتخاب وزیر زن در دولت جدید حسن روحانی را ناشی از اندیشه دینی حاکم بر مراکز قدرت در این کشور دانست.

امیر خرم، عضو شورای مرکزی نهضت آزادی ایران در گفتگو با «خبرگزاری آناتولی»، درباره عدم انتخاب وزیر زن در کابینه جدید دولت حسن روحانی اظهار داشت: علت عدم حضور بانوان در کابینه را باید مانند بسیاری از مشکلات سیاسی دیگر در اندیشه دینی حاکم بر مراکز قدرت در ایران جست.

وی در این زمینه به چند نکته مهم اشاره کرد:

«نخست اینکه؛ در ایران امروز، بُعد فقهی شریعت بر سایر ابعاد آن مانند بُعد اخلاقی، بُعد کلامی یا بُعد عرفانی آن غلبه دارد. فراموش نکنیم که نظام سیاسی در ایران مبتنی بر ولایت فقیه است. همین امر نشان دهنده غلبه فقه بر سایر ابعاد شریعت دارد.

دوم؛ در میان فقها نیز قرائتی که از فقه شیعی غلبه دارد، قرائتی سنتی از شریعت است. بدین معنا که از نگاه این دسته از عالمان دینی احکام شریعت تا حد امکان باید به همان شکل که در عصر نزول اجرا می شد، اجرا شود.

می‌توان آثار این نوع نگرش فقهی را در موضوعاتی همچون میزان تقسیم ارث میان زنان و مردان، تعدد زوجات مردان، حق انحصاری طلاق برای مردان، حکم سنگسار، تعریف مرتد، حجاب زنان و بسی مسائل دیگر نگریست.

از نظر این دسته از فقیهان، تنها در مواردی بایست تغییری در اجرای حدود و احکام ایجاد کرد که اجرای حکم به شکل اولیه موجب وهن اسلام یا نظام اسلامی شود. به عبارت دیگر از نظر این دسته از فقیهان، اصل حکم همچنان همان حکم عصر نزول است، لیکن در شرایط موجود و بنا به مصلحت می بایست در اجرای آن تغییراتی ایجاد کرد.

نکته سوم؛ موضوع عدم حضور بانوان در کابینه را باید در همین زمینه (کانتکست) بررسی کرد. حضور نداشتن زنان در رده های بالای مدیریتی را می‌توان به علت عدم اعتقاد به حقوق زنان در جامعه امروز و همچنین هراس از واکنش جریان سنتی فقهی که هم در میان حوزه های دینی دارای قدرت بسیج توده‌ای و هم در ساختار حکومت دارای قدرت سیاسی است دانست».

به گفته خرم «تا اصل موضوعِ تغییر نگاه دینی به مسائل امروز، کنار نهادن نگاه سنتی به احکام شرعی و انطباق قرائت دینی با مولفه‌های دنیای مدرن صورت نگیرد، مباحثی مانند حقوق زنان و در بُعد وسیع تر، حقوق شهروندی و حقوق بشر همچنان دچار کم و کاست خواهند بود».

او در ادامه تاکید کرد: رسالت ما به عنوان نیروهای روشنفکری جامعه نیز آن است که تلاش کنیم تا جامعه ما بتواند دوران گذار از سنت به مدرنیته را در کوتاه ترین زمان و با کمترین تنش طی کند.

گفتنی است روز گذشته، محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس ایران با انتقاد از عدم انتخاب وزیر زن در کابینه جدید دولت روحانی گفت «انتظار داشتیم در این کابینه شاهد حضور زنان باشیم».

زهرا شجاعی، رییس مرکز مشارکت زنان در دوره اصلاحات نیز به تازگی در انتقادی تند گفت که دولتمردان ما تنها مشارکت توده‌ای زنان را فقط برای آوردن پای صندوق‌های رای می‌خواهند.

اعظم طالقانی، فرزند آیت‌الله محمود طالقانی و نماینده دوره اول مجلس ایران امسال در جریان ثبت نام کاندیداهای ریاست جمهوری در این کشور به صورت جدی ممانعت از حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری و رده های بالای سیاسی را به چالش کشید. او گفت «آمده‌ام تا تکلیف رجل سیاسی و امکان ریاست جمهوری زنان در ایران مشخص شود.»