ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 09.08.2017, 19:11
برخی مراجع خواستار معرفی نکردن وزیر سنی شده‌اند

نماینده سابق مجلس: برخی مراجع در تماس تلفنی با روحانی خواستار معرفی نکردن وزیر سنی شده‌اند

حاصل داسه، فعال سیاسی کرد و نماینده سابق مجلس در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که حسن روحانی باید در ترکیب کابینه که روز سه شنبه، ۱۷ مرداد ماه به مجلس معرفی کرده تجدیدنظر فوری و اساسی بکند.

آقای داسه به کمپین گفت که برخی مراجع شیعه ساکن قم در تماس با حسن روحانی و برخی از رهبران اصلاح طلبان خواستار معرفی نکردن وزیر از اهل سنت در کابینه شده بودند.

حسن روحانی که در انتخابات ۲۹ اردیبهشت ماه ۱۳۹۶ برای دومین بار به عنوان رئیس جمهور ایران انتخاب شد روز سه شنبه ۱۷ مرداد ماه گزینه‌های پیشنهادی برای کابینه دوم خود را به مجلس شورای اسلامی ارائه کرد. هرچند هنوز گزینه پیشنهادی برای وزارت علوم معرفی نشده اما در میان کسانی که معرفی شده اند از اهل سنت کسی حضور ندارد.

براساس آئین نامه داخلی مجلس ایران «یک هفته پس از معرفى دولت، براى بحث و بررسى خط مشى و اصول کلى برنامه دولت و أخذ رأى اعتماد براى هیأت وزیران جلسات مجلس به‏ طور متوالى تشکیل مى‌گردد.»

حاصل داسه، نماینده مردم اهل سنت سردشت و پیرانشهر در مجلس ششم در مصاحبه با کمپین حقوق بشر در ایران گفت که معرفی نکردن حتی یک نفر از اهل سنت به عنوان وزیر از سوی حسن روحانی باعث سرخوردگی اهل سنت شده است. او به کمپین گفت: «واقعیت این است که اهل سنت سرخورده شده اند و این جواب شایسته‌ای به آنها نبود در حالی که هنوز رای‌ها به قول معروف داغ داغ است و مردم به قول ها و شعارهای آقای روحانی اعتماد و در انتخابات شرکت کردند اما از اهل سنت کسی برای مراسم تنفیذ و مراسم تحلیف هم دعوت نشد و حالا در میان گزینه های معرفی شده برای وزارت هم از اهل سنت کسی نیست.”

حاصل داسه به کمپین گفت: «سوال اهل سنت این است که وقتی جنگ بود نه سنی مطرح بود نه شیعه، نه کلیمی و نه هیچ دین و مذهبی، بلکه ایران مطرح بود و به کسی نمی گفتند تو سنی هستی حق نداری بروی بجنگی. این را خانواده‌های ایثارگری که اهل سنت هستند و خون داده‌اند سوال می‌کنند که آن موقعی که وقت فداکاری و از خودگذشتی بود و مردم برای ایران می‌رفتند و جنازه های شان برمی‌گشت کسی سوال نمی‌کرد اهل سنت هستید یا شیعه، حالا سوال اساسی این است که چی شد؟ چه اتفاقی افتاده که امروز برای مشارکت در قدرت سیاسی و تقسیم عادلانه قدرت سیاسی به این روز افتاده‌ایم که ۶ میلیون رای اهل سنت هم به حساب نمی‌آید. این مساله قطعا تاثیر منفی دارد و من فکر می‌کنم آقای روحانی باید تجدیدنظر اساسی بکند.”

آقای داسه هشدار داد که «نه فقط آقای روحانی که همه تصمیم گیران اگر تجدیدنظر اساسی نکنند ممکن است خیلی‌ها بگویندکه دیگر امیدی به مشارکت ما نیست و ممکن است کسانی که تفکرات دیگری دارند یعنی جریانات سیاسی در کردستان، آرایش دیگری پیدا بکند. اگر ما تا دیروز می‌گفتیم که می‌توانیم در ایران همه با هم باشیم به شرط اینکه ثروت و قدرت سیاسی عادلانه تقسیم شود و تبعیض ها از بین برود، حالا تاثیر این حرف ما در بین افرادی که با آنها صحبت می‌کنیم هم کم شده دیگر از ما نمی‌پذیرند.»

با گذشت نزدیک به ۴۰ سال از روی کار امدن حکومت جمهوری اسلامی در ایران، اقلیت‌های دینی و مذهبی از حضور در رده‌های بالای مدیریتی محروم هستند اگر چه در طی سالهای گذشته به صورت موردی اقلیت‌های دینی مانند شهروندان سنی توانسته‌اند برخی از مناصب را به عهده بگیرند. سیدعماد حسینی، معاون وزیر نفت، تنها کسی از اهل سنت است که در کابینه اول حسن روحانی حضور داشت.

آقای داسه خواستار تجدیدنظر فوری و اساسی حسن روحانی در ترکیب کابینه و دلجویی از اهل سنت شد و به کمپین گفت: «کسی که ضرر می‌کند در مرحله اول حاکمیت و در مرحله دوم آقای روحانی است. باید تجدیدنظر اساسی و فوری بدون فوت وقت بکنند و یک دلجویی بدون تعارف، همراه با واقعیت و نه شعاری باید انجام شود. من در بین بچه‌های اهل سنت و فعالین سیاسی می‌بینیم صحبت که می کنند هیچ امیدی دیگر ندارند . کسانی که فعال بودند می‌گویند بعد از این می‌رویم در خانه‌هایمان می‌نشینیم. ضرر بی‌تفاوتی خیلی خیلی بیشتر از مخالفت است اگر کرد معترض باشد خیلی بهتر است تا اینکه بی‌تفاوت باشد. بی‌تفاوتی زمینه را برای خیلی از مسائل دیگر که به نفع هیچ کس، به نفع مردم ایران، به نفع کشور ایران و تمامیت ارضی و حتی این نظام هم نیست باز می کند.»

او از تماس مراجع قم با حسن روحانی و برخی از مسولان خبر داد و گفت: «من در یک جلسه ای بعد از انتخابات از زبان برخی مسولان شنیدم که مراجع قم زنگ زده و گفته‌اند که این سنی بازی‌ها را جمع بکنید. چند جای موثق دیگر هم شنیده‌ام این مساله را. حتی اگر چنین باشد که ما قبول نداریم و رد می‌کنیم و هیچ توجیه اخلاقی و انسانی ندارد نباید چنین مساله‌ای را بپذیریم. یکی از اصول اهل تشیع عدالت است اگر به اصول اهل تشیع هم برگردیم مسولان باید خیلی خیلی بیشتر راغب تر باشند و خود پیشقدم شوند که عدالت برقرار باشد. ما برای کشورهای دیگر و ملت‌های دیگر نسخه‌پیچی می کنیم و نسخه ما برای دیگران خیلی خیلی دموکراتیک‌تر است از چیزی که در داخل انجام می‌دهیم. این تناقض را نه خودمان می‌پذیریم نه ایندگان و نه دنیا از ما می‌پذیرد. باید از تناقض گویی در بیاییم.»

حاصل داسه به کمپین گفت: «اینکه فرضا در قم چند نفر از علما بگویند از اهل سنت در کابینه نباشد، باید توجه کرد که رئیس جمهور، مشروعیت اش را از رای مردم گرفته. باید همان موقع انتخابات به مردم می‌گفت اگر شما هم رای بدهید من بعدا به حرف آنها گوش می دهم. این شفافیت و راستگویی و صادق بودن با مردم آن موقع ارزشمند بود. این رای‌ها حقوق مردم ایران است و ۱۵ میلیون اهل سنت ایران از این رای‌ها حقی دارند. از حق الناس که حرف می‌زنند فقط برای پشت تریبون و محافل تشریفاتی است؟ اینها را ما نمی‌توانیم بپذیریم به اضافه اینکه اختیار رئیس جمهور خیلی بیشتر است.»

براساس اصل ۱۲ قانون اساسی مذهب رسمی، مذهب جعفری اثنی عشری (شیعه) است و هرچند این بند می‌گوید که  «مذاهب‏ دیگر اسلامی‏ اعم‏ از حنفی‏، شافعی‏، مالکی‏، حنبلی‏ و زیدی‏ دارای‏ احترام‏ کامل‏ می‏‌باشند و پیروان‏ این‏ مذاهب‏ در انجام‏ مراسم‏ مذهبی‏، طبق‏ فقه‏ خودشان‏ آزادند». اما براساس بند ۱۱۵ قانون اساسی ایران، مسلمانان غیر شیعه از داوطلبی در انتخابات ریاست جمهوری محروم هستند و نمی‌توانند رئیس جمهور این کشور شوند. اما هیچ یک از اصول قانون اساسی و سایر قوانین ایران، اقلیت‌های دینی و مذهبی را از حضور در مدیریت کلان کشور همچون وزارت و سفارت محروم نکرده است.

در کابینه اول حسن روحانی هم هیچ وزیری از اهل سنت حضور نداشت. فراکسیون اهل سنت مجلس اول آبان ماه ۱۳۹۵ در نامه‌ای به حسن روحانی از او خواسته بودند که در بحث ترمیم کابینه از ظرفیت‌های اهل سنت استفاده کند. اعضای این فراکسیون نوشته بودند: «اهل سنت کشور ازجمله کرد‌ها، ترکمن‌ها، بلوچ‌ها در انتخابات گذشته بیش از ۸۰ درصد به شعار‌ها و برنامه‌های جنابعالی رای دادند و مطابق اطلاعیه ۱۰ ماده‌ای خود قول استفاده از نیروهای خوب اهل سنت ازجمله کرد، ترکمن، بلوچ و فارس را در کابینه و مسئولیت‌های کلیدی کشوری و استانی دادید.»

حاصل داسه، نماینده سابق مجلس ایران به کمپین گفت: «آقای روحانی از قضا این دوره آزادتر است دور آینده رئیس جمهور نیست و می تواند پایه و اساس خیلی خوبی را بنیاد بگذارد و این تابو و این رویه را که با افکار امروزی نمی خواند،  تغییر دهد و در رده انسان های تاریخ ساز و مطرح دنیا قرار بگیرد. فرصت تاریخی است که می تواند به عنوان یک انسان شریف در تاریخ ثبت شود و خاطره خیلی شیرینی را در نظر اهل تسنن ثبت کند و نظر کشورهای مسلمان را نسبت به خود جلب کند. ما ۵۱ کشور مسلمان داریم که نزدیک ۸۰ تا ۹۰ درصدشان اهل تسنن هستند. پیام خوبی خواهد بود برای این کشورها که در روابط دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی آنها با کشور ما تجدیدنظر ایجاد کند و به سمت تولید روابط خوب برادری برود. من فکر میکنم اگر اقای روحانی اگر بهانه این است که زنگ زدند و فشار آوردند نباید به این فشارها توجه کند و در این صورت اعتبار کشور و اعتبار نظام جمهوری اسلامی و حتی شخص خودش خیلی بالا خواهد رفت.»

آقای داسه که در مجلس ششم نماینده مردم سردشت و پیرانشهر بود به کمپین گفت: «یکبار سال ۱۳۸۰ من و چند نفر از نماینده‌ها پیش آقای هاشمی رفسنجانی و شفاف حرف زدیم. از تبعیض‌ها گفتیم که حال و روز ما این طور است و اگر شما بودید چه می کردید؟ شما یکی از کسانی هستی که این نظام را پایه گذاشتی. اقای هاشمی یک لحظه فکر کرد و جواب ما را اینطوری داد که اگر من جای اهل سنت باشم می‌روم بانک می‌خرم و سرمایه گذاری اقتصادی می‌کنم. پیامش این بود که اهل سنت هیچ آینده روشنی در قدرت سیاسی ایران ندارد.»

حاصل داسه گفت: «در قرن ۲۱ در دنیایی که همه چیز جهانی شده مگر می‌شود گفت اقلیت ها را محروم می کنیم مشارکت نمی‌دهیم؟ ۲۰ میلیون نفر اقلیت دینی و مذهبی در ایران هستند و کجای مانیفست و روح اهل تشیع این اجازه را داده که نشود؟ واقعیت این است که وضعیت اصلا خوب نیست و همه امید و شور و شوقی که از قبل انتخابات ایجاد شده بود از بین رفت.»