ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 08.08.2017, 7:41
اعلام اسامی وزرای پیشنهادی دولت روحانی

معاون پارلمانی رئیس جمهور لیست پیشنهادی وزرای کابینه دوازدهم را به هیات رئیسه ارائه داد که در این لیست وزیر علوم معرفی نشده است.

به گزارش ایسنا، مسعود پزشکیان نائب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز سه‌شنبه مجلس را به عهده دارد، لیست وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم را به شرح زیر قرائت کرد که در این لیست هنوز رئیس‌جمهور وزیر پیشنهادی علوم را معرفی نکرده است.

پزشکیان گفت که گزینه پیشنهادی وزارت علوم را دولت بعدا اعلام می‌کند.

متن نامه معرفی وزرا به شرح زیر است:

احتراما در اجرای اصل ۱۳۳ قانون اساسی و ماده ۱۸۸ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی به پیوست اسامی وزرای پیشنهادی به همراه شرح حال و برنامه آنان و خط مشی و اصول کلی و برنامه دولت برای اخذ رای اعتماد مجلس شورای اسلامی تقدیم می‌دارد:

۱ – محمدجواد آذری جهرمی؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

۲ – سیدمحمود علوی؛ وزارت اطلاعات

۳ – مسعود کرباسیان؛ وزارت امور اقتصاد و دارایی

۴ – محمدجواد ظریف؛ وزارت امور خارجه

۵ – سیدمحمد بطحایی؛ وزارت آموزش و پرورش

۶ – سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۷ – علی ربیعی؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۸ – علی حجتی؛ وزارت جهاد کشاورزی

۹ – سیدعلیرضا آوایی؛ وزارت دادگستری

۱۰ – امیر حاتمی؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح

۱۱ – عباس آخوندی؛ وزارت راه و شهرسازی

۱۲ – محمد شریعتمداری؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

۱۳ – سیدعباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۴ – عبدالرضا رحمانی فضلی؛ وزارت کشور

۱۵ – بیژن نامدار زنگنه؛ وزارت نفت

۱۶ – حبیب‌الله بیطرف؛ وزارت نیرو

۱۷ – مسعود سلطانی‌فر؛ وزارت ورزش و جوانان

براساس آئین نامه داخلی مجلس، نمایندگان یک هفته فرصت بررسی برنامه‌های وزرای پیشنهادی را در کمیسیون‌های تخصصی دارند و بعد از آن مجلس باید در جلسات متوالی در صحن علنی وارد بررسی صلاحیت وزرا شود.


دولت برای معرفی وزیر علوم به جمع بندی نرسید

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: معاون پارلمانی دولت در مورد عدم معرفی وزیر علوم گفته است دولت هنوز در مورد گزینه نهایی وزارت علوم به جمع بندی نرسیده است.

علیرضا سلیمی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: در مورد چرایی عدم معرفی وزیر علوم دولت دوازدهم از حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور سئوال کردم و پاسخ وی این بود که دولت هنوز در مورد گزینه وزارت علوم به جمع بندی نرسیده است.

وی در مورد اینکه تا چه زمان دولت فرصت دارد که گزینه وزارت علوم را به مجلس معرفی کند، گفت: دولت تا دو هفته بعد از مراسم تحلیف فرصت دارد که گزینه های تصدی وزارتخانه ها را به مجلس معرفی کند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درمورد منتفی شدن دکتر خاکی صدیق برای تصدی وزارت علوم دولت دوازدهم گفت: این موضوع مشخص نیست.

به گزارش مهر، در چند روز گذشته نام دکتر علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیر به عنوان گزینه تصدی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت دوازدهم مطرح شده بود. از شب گذشته اخباری مبنی بر انصراف وی از این پست منتشر شده بود.اما وی صبح امروز در گفتگو با مهر گفت: انصراف نداده ام و گزینه نهایی برای وزارت علوم هستم.


احتمال معرفی شدن رضا فرجی دانا

«علی خاکی صدیق» از پذیرفتن تصدی وزارت علوم در دولت دوازدهم انصراف داد.

به گزارش خبرنگار مهر ، دکتر علی خاکی صدیق که چندی است به عنوان گزینه اصلی برای تصدی وزارت علوم مطرح شده است، دوشنبه شب از قبول این سمت انصراف داد.

خاکی صدیق در حال حاضر ریاست دانشگاه خواجه نصیر را بر عهده دارد.

احمد بنی احمدی، مسئول روابط عمومی این دانشگاه در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: هنوز پذیرش انصراف قطعی نیست و احتمالا گزینه نهایی فردا مشخص می شود.

شنیده‌ها حاکی از این است که فردا احتمال معرفی شدن رضا فرجی دانا به عنوان وزیر علوم وجود دارد.


نشست هیات رئیسه امید درباره وزرای پیشنهادی

سخنگوی فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی از جلسه صبح امروز هیات رئیسه این فراکسیون برای بررسی نحوه ارزیابی صلاحیت‌ وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم خبر داد.

بهرام پارسایی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: اعضای هیات رئیسه فراکسیون امید در جلسه صبح امروز (سه شنبه) درباره نحوه ورود فراکسیون به بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم تشکیل جلسه داد و مقرر شد کمیته‌های مرتبط از هر کمیسیون برای ارزیابی وزرای پیشنهادی تشکیل شود تا در نهایت نتیجه ارزیابی خود را به فراکسیون اعلام کنند.

وی با ابراز امیدواری نسبت به تحقق وعده‌های انتخاباتی حسن روحانی از سوی کابینه دولت دوازدهم گفت: فراکسیون امید، بانک اطلاعاتی درباره وزرای پیشنهادی تهیه خواهد کرد و آنها را با توجه به شاخص‌ها ارزیابی می‌کند.

پارسایی در پایان با تاکید بر اینکه رای اعضای فراکسیون امید به وزرای پیشنهادی رای فراکسیونی خواهد بود، گفت: در مورد برخی وزرا پیش فرض منفی و در مورد برخی دیگر پیش فرض مثبت وجود دارد که باید ببینیم جمع بندی فراکسیون چه خواهد بود. ممکن است نظرات مثبت و منفی در مورد برخی وزرا وجود داشته باشد، اما نهایتا خرد جمعی در فراکسیون به جمع بندی خواهد رسید.