ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 06.08.2017, 17:06
مشاور ترامپ مخالفان برجام را پاک‌سازی می‌کند

دنیای اقتصاد- نیما صبوری

جدیدترین جنجال‌ساز کاخ سفید را بشناسید. هربرت ریموند مک‌مستر، ژنرال سه‌ستاره و مشاور جدید امنیت ملی آمریکا، فردی است که برای در دست گرفتن قدرت در شورای امنیت ملی آمریکا و تسلط کامل بر کارکنان این سازمان به برکناری‌های گسترده روی آورده است.

مک‌مستر که نشریه «پلتیکو» از او به‌عنوان غیرقابل پیش‌بینی‌ترین شخصیت کاخ سفید یاد کرده در ماه فوریه امسال توسط دونالد ترامپ جایگزین مایکل فلین در پست مشاور امنیت ملی آمریکا شده بود. بر اساس گفته‌های منابع آگاه در کاخ‌سفید، مک‌مستر مدت‌ها است وفاداران ترامپ در کاخ‌سفید را هدف گرفته تا آنها را از سازمانی که مدیریت آن را برعهده دارد، پاک‌سازی کند.

براساس اطلاعاتی که این افراد در اختیار پایگاه‌ «فری‌بیکن» قرار داده‌اند، افرادی که توسط مک‌مستر برکنار شده‌اند، پیش از این اختلاف‌نظر‌هایی با کارکنان مجرب دولت و افرادی که از دولت‌ اوباما به‌جا مانده بودند، داشته‌اند. این اختلافات عمدتا درخصوص سیاست‌های نظامی آمریکا در سوریه و افغانستان، سرنوشت توافق هسته‌ای اوباما با ایران، آشتی بحث‌برانگیز با کوبا، چگونگی مواجهه آمریکا با تندروهای مسلمان و توافق آب‌وهوایی پاریس بوده است.

در این رابطه آخرین‌ فرد برکنار شده توسط مک‌مستر، «ازرا کوهن-واتنیک» نام دارد؛ فردی که رسانه‌های ضدایرانی از او به نیکی یاد کرده‌اند! کوهن-واتنیک که یکی از دستیاران امنیتی برجسته شورای امنیت ملی آمریکا بود، توسط مایکل فلین استخدام شده بود. با بررسی برکناری‌های مک‌مستر می‌توان به این نتیجه رسید که وی در حال حذف مخالفان برجام در کاخ‌سفید است. درواقع او در کنار رکس‌تیلرسون از موافقان توافق هسته‌ای هستند.

اخراج‌های سریالی

روز چهارشنبه کاخ سفید در بیانیه‌ای اخراج کوهن-واتنیک، مرد کلیدی همکاری میان شورای امنیت ملی و نیروهای اطلاعاتی آمریکا را تایید کرد. به گفته‌ رسانه رسمی کاخ‌سفید قرار است سمتی دیگر در کاخ سفید به کوهن-واتنیک اعطا شود: «تجارب ارزنده‌ای که واتنیک در بخش‌های امنیتی دارد باعث خواهد شد تا وی در کنار شغل جدیدی که در دولت ترامپ به‌دست می‌آورد، کمک‌های مهمی به سازمان‌های امنیتی کند.»

برکناری کوهن-واتنیک زمانی اتفاق افتاد که روز چهارشنبه پایگاه «دآتلانتیک» از دلایل اخراج ریچ هیگینز پرده برداشت. ریچ هیگینز که رئیس برنامه‌ریزی استراتژیک شورای امنیت ملی آمریکا بود، به‌نظر می‌رسد تحت تاثیر سیاست‌هایی که در قبال ایران داشت اخراج شد. این درحالی است که دونالد ترامپ قبل از این‌که هیگینز از سمتش برکنار شود هیچ اطلاعی از چنین تصمیمی نداشت. در واقع کارشناسان معتقدند برکناری هیگینز پیروزی مهم مک‌مستر بر وفاداران به دولت ترامپ است، افرادی که در رئیس‌جمهور شدن ترامپ نقش بسزایی داشته‌اند.

سومین مقامی که توسط مک‌مستر برکنار شد، درک هاروی نام دارد که به‌عنوان رئیس ارشد بخش خاورمیانه در شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت داشت. درک هاروی که اخراجش هفته گذشته صورت گرفت توسط مایکل فلین استخدام شده بود و از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای ایران بود.

همچنین در این هفته ویکتوریا کواتس که به‌عنوان عضو ارشد شورای امنیت ملی آمریکا فعالیت داشت، به درخواست خودش به تیم صلح خاورمیانه ترامپ انتقال یافت. در این انتقال که ظاهرا مقام او ترفیع یافته، تمرکز او بر بخش ایران باقی خواهد ماند.

با توجه به رفت‌و‌آمدهایی که در شورای امنیت ملی آمریکا صورت گرفته به‌نظر تفکرات مک‌مستر بسیار با آنچه ترامپ در ذهن خود دارد، تفاوت دارد؛ موضوعی که مقامات مطلع کاخ سفید در گفت‌وگو با رسانه‌های آمریکایی به آن اذعان کرده‌اند.

پایگاه «فری‌بیکن» با استناد به گفته‌های مقامات رسمی کاخ‌سفید، محور اصلی اختلافاتی را که در کاخ‌سفید به‌خصوص در شورای امنیت ملی به‌وجود آمده، ایران و آینده توافق هسته‌ای می‌داند.

به گزارش این پایگاه، مقامات ارشد شورای امنیت ملی آمریکا همچون کوهن-واتنیک، هیگینزو هاروی به‌دنبال ایجاد فضایی بودند که در آن ترامپ بتواند توافق هسته‌ای با ایران را برهم زند. در واقع مک‌مستر که تاکنون توانسته افراد پرنفوذی را که مخالف توافق هسته‌ای برجام بودند برکنار کند، در کنار رکس‌ تیلرسون و مقاماتی که از وزارت خارجه دوران اوباما باقی‌ مانده‌اند، به‌شدت به‌دنبال نگه‌داشتن برجام هستند.

در این رابطه مقامات آگاه کاخ سفید دلیل اصلی اخراج هاروی را این‌گونه بیان می‌کنند: «هاروی معتقد بود برای پاره‌کردن برجام باید برنامه‌ای جامع داشت. در واقع چنین عقایدی باعث اخراج هاروی شد. پس از اخراج‌های گسترده‌ای که در شورای امنیت ملی اتفاق افتاده و قرار است اتفاق بیفتد، سیاست‌های مربوط به ایران دولت ترامپ ناامیدکننده خواهد بود. افرادی که اخراج شده‌اند، از زمانی که ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نامزد شد، برای او می‌جنگیدند.»

بر این اساس رسانه‌های آمریکایی به نقل از منابع آگاه کاخ سفید مدعی شده‌اند که در آینده برکناری‌های گسترده‌تری در راه خواهد بود. به گفته این منابع، حداقل نام چهار فرد دیگر در فهرست مک‌مستر وجود دارد که قرار است از سمت‌های خود برکنار شوند، اما برخی جزئیات این فهرست هنوز مشخص نشده است.

مقامات رسمی کاخ‌سفید وفادار به ترامپ که در جریان تغییر و تحولات شورای امنیت ملی آمریکا قرار دارند در این رابطه گفته‌اند: «مک‌مستر فهرستی اولیه از افرادی که قرار است اخراج شوند تهیه کرده است که طی دو هفته ‌آتی از آن رونمایی خواهد کرد. در واقع اشخاصی که برکنار شده یا قرار است برکنار شوند بهترین انتخاب‌ها برای اجرایی کردن سیاست‌ها – خصوصا سیاست‌های ضد برجامی ترامپ – بودند که دونالد ترامپ در طول ستادهای انتخاباتی خود قول آنها را داده بود.»